خبرگزاری کار ایران

در برنامه مناظره مطرح شد:

در صنف پزشکان کسانی هستند که وجهه کل جامعه پزشکی را خدشه‌دار می‌کنند/مزد کارگران افزایش نیافته است/مطب‌ها باید کارتخوان بگذارند

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۶۰۱

روز گذشته برنامه «مناظره» با موضوع مالیات بر درآمد پزشکان پخش شد. در این برنامه «حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده شاهین‌شهر مجلس و «حسین بوذرجمهری» کارشناس نظام سلامت حضور داشتند.

به گزارش ایلنا، «محمدحسین قربانی» نماینده مجلس شورای اسلامی و «محمد جهانگیری» معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ازجمله میهمانان برنامه منظره بودند که نظرات خود را در این مورد شرح دادند.

حاجی دلیگانی در سه دقیقه ابتدایی صحبت خود اینگونه عنوان کرد: نظام بهداشت و درمان دچار سه بیماری انحصار، تبعیض و عدم شفافیت است. این سه بیماری نظام بهداشت و درمان کشور را گرفتار کرده است.

وی افزود: در زمینه انحصار باید شفاف شود که الان واردات دارو در دست چند نفر است و به جه نحو وارد می شود؟ باید مشخص شود که ۲.۲ میلیارد دلار ارز دولتی در این بخش، به چه صورت توزیع می شود؟ قیمتهایی که الان به دست مردم می رسد، ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر از آن چیزی است که باید باشد!

او در ادامه الزام به بیمار به انتخاب بیمارستانی خاص و خرید خدمات توسط خود بیمار را نیز مصداق انحصار دانست.

قانون‌‌مدارترین صنف در پرداخت مالیات پزشکان هستند

در ادامه قربانی در سه دقیقه ابتدایی وقت خود، آماری از تعداد پزشکان موجود در کشور را ارائه کرد.

به اعتقاد او، در حالی که پش از انقلاب جمعیت کشور ۲.۵ برابر شد، اما تعداد پزشکان به ۱۲ برابر افزایش یافت. در حال حاضر ۱۱۸ هزار پزشک و متخصص در کشور وجود دارد که ۴۳ هزار پزشک عمومی و ۴۰ هزار متخصص وجود دارند که تنها ۲۵۰۰ نفر در بخش خصوصی فعالیت می کنند و ۱۷۰۰۰ پزشک و متخصص و غیر متخصص هیچ گونه فعالیتی ندارند.

وی افزود: قانون‌‌مدارترین صنف در پرداخت مالیات پزشکان هستند. پس از اجرای طرح تحول سلامت، همه مردم شاهد هستند که بی عدالتی‌ها و تبعبض کمرنگ‌تر شده است.

نظارت درونی صورت بگیرد

بوذرجمهری، پژوهشگر نظام سلامت اعتقاد داشت که در صنف پزشکان کسانی هستند که وجهه کل جامعه پزشکی را خدشه دار می‌کنند. ما انتظار داریم که باید یک نظارت درونی برای برای اصلاح وضعیت موجود صورت گیرد. در نظام سلامت کشورهای دیگر، وضعیت ارائه خدمات پزشکی متفاوت از ایران است. در انگلستان، همه مردم به صورت رایگان خدمات پزشکی دریافت می کنند. نظام سلامت باید به سمتی حرکت کند که عدالت در این نظام برقرار شود.

وی در ادامه افزود: آقای حریرچی گفته اند که سازمان امور مالیایت ۳۸ شغل و صنف را مجبور به نصب کارتخوان کرده است. سوال اینجاست که چرا این اصناف باید کارتخوان بگذارند اما پزشکان نه!

در ادامه محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پرشکی، اینگونه عنوان کرد که سال قبل، تعرفه پزشکان، افزایشی نداشته اما امسال تنها ۳ درصد افزایش یافته است. با این وجود، پزشکان هیچ گونه کم فروشی به مردم نکردند.

جهانگیری با ارائه آماری اینگونه بحث را ادامه داد: در سال قبل جامعه پزشکی ۹۰۰ میلیون بار خدمت ارائه کردند که هنوز ۷۰ درصد پول آن را دریافت نکرده اند که ای هم خودش یک نوع مالیات است. در حال حاضر تمام تعرفه های پزشکی، حداقل ۲۵ درصد زیر قیمت تمام  شده است.

در بحث آزاد برنامه، مهمانان هر کدام در بخشهای مختلف مباحث خود را ادامه دادند. حاجی دلیگانی در این بخش، ادامه داد که پزشکان به دلیل اینکه نمی‌خواهند درآمدشان شفاف شوند، دستگاه پوز نمی گذارند! ایشان با اشاره به صحبتهای آقای جهانگیری ادامه دادند که پزشکان همین نرخ تعرفه ای که به زعم شما پایین است را در مطبها نصب نمی کنند! در ادامه ایشان اضافه کردند که من عقیده دارم که برخلاف گفته های آقای قربانی، طرح تحول نظام سلامت تاثیری در کاهش بی عدالتی نداشته است. چرا وزرای بهداشت از سال ۱۳۸۳ تا کنون طرح پرونده الکترونیکی که باعث شفاف سازی می شود را اجرا نکرده اند؟

قربانی در ادامه و در پاسخ به صحبتهای آقای حاجی اینگونه عنوان کردند که چه کسی گفته است که پزشکان در مطبها دستگاه پوز نگذارند؟ اگر یک درصد پزشگان این کار را انجام می دهند؛ اشتباه آنها است و نباید به کل جامعه پزشکی ارجاع داد. وطیفه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت این است که به مطبهایی که دستگاه پوز ندارند رسیدگی کند!  ما وزارت بهداشت را موظف کرده ایم که با هر گونه دریافتی غیر متعارف پزشکان برخورد کند! امروز می توان گفت که دریافتی های غیر متعارف به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در پاسخ به صحبتهای آقای حاجی اینگونه گفتند که در کجای قانون آمده است که پزشکان باید در مطبها دستگاه پوز بگذارند؟ آقای بوذرجمهری که این همه به مالیات پزشکان اعتراض می کند باید توضیح دهد که مگر چقدر گردش مالی در ویزیت پزشکان وجود دارد؟ ۸۵ درصد خدمات پزشکی در بخش دولتی انجام می شود. همه پزشکان قبل از دریافت تعرفه مالیات می دهند. شفافیت مالیاتی به شفافیت درآمدی بر می گردد و استفاده مردم از بیمه ها باعث شفافیت در درآمد پزشکان شده است.

بعد از سال ۹۴ ، تبصره ماده  ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، روند پرداخت مالیات پزشکان را مشخص کرده است و پزشکان بر این اساس اظهارنامه می دهند. سازمان نظام پزشکی به همراه وزارت بهداشت نیز بر تعرفه ها نظارت می کنند.

 تحلیل‌ها نشان می‌دهد که آمار پزشکان از آن رقمی که آقای جهانگیری اعلام کرده است، کمتر است. آمار ورودی پزشکی تقریبا همان عدد ۲۰ سال قبل است و تغییری نکرده است. شما می گویید سازمان نظام پزشکی بر تعرفه ها نظارت می کند. وقتی بیماران پول نقد می دهند سازمان نظام پزشکی چگونه نظارت می کنند؟ چرا از لحاظ قانونی پزشکان الزامی به نصب دستگاه کارتخوان ندارند؟

حاجی در ادامه اینگونه عنوان کردند که اگر کارتخوان در مطبها وجود داشته باشد، مشخص می شود که هر نفر چقدر پرداخت کرده است! به نظر بنده قانون استقرار صندوقهای مکانیزه فروش خدمات و کالا شامل پزشکان هم می شود و باید اجرا شود. عملهای سرپایی و برخی آزمایشها هم شامل این قانون می شود. از سوی دیگر انتظار داریم که حتی اگر قانونی هم وجود ندارد، پزشکان برای رفاه حال مردم کارتخوان در مطبهای خود بگذارند. بر اساس آمارهای موجود در یکی از استانها مالیات دریافتی در طی ۵ سال ۹.۷ میلیارد تومن بوده است در حالی که پس از بررسی حسابها مشخص  شده است که رقم مالیات حقه، عددی نزدیک به ۳۵ ملیارد تومان است که با ۹.۷ میلیارد تومان پرداختی فاصله زیادی دارد. ایشان در ادامه افزودند که جایگاه مردم در تعرفه گذاری کجاست؟! مدیران وزارت  بهداشت و درمان که در فیمت گذاری دخیل هستند همه پرشک اند.

حهانگیری در ادامه در پاسخ آقای حاجی اضافه کردند که  کسی  نباید سفسطه کند. از نه عضو شورای عالی بیمه فقط دو نفر ارائه دهنده خدمت هستند و بقیه خریدار خدمت هستند.

قربانی در ادامه عنوان کردند که همه کالاها تعرفه دارند. همه مردم با تورم ۵۰ درصدی روبرو هستند و با مشکلات زیادی روبرو هستند. وقتی تعرفه جامعه پزشکی با وجود تورم زیاد، افزایش نمی یابد  و همه موظف‌اند که تعرفه را رعایت کنند، حکایت از صداقت جامعه پزشکی دارد. با این وجود دو سازمان هم بر تعرفه های موجود نظارت می کنند که تاثیر بسیاری در رفع چالشهای موجود دارد.

بنده باور دارم که پزشکان قانونمندترین صنف در پرداخت مالیات هستند. مجلس  بیمارستان‌های خصوصی را موظف کرده است که مالیات درآمدهای پزشکان را احصا و پرداخت کنند. اگر اجرا نمی شود ناشی از ضعف سازمان امورمالیاتی است.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی ادامه دادند که در حال حاضر هزینه ایجاد یک تخت تقریبا یک میلیارد تومان است. بر اساس تحلیلها، سود هر تخت باید ۵۰۰ هزار تومان باشد تا سرمایه گذاری در این حوزه منطقی باشد. در حال حاضر درآمد هر تخت ۴۲۷ هزار تومان است که پایین تر از سود هر تخت است. پایین ترین تعرفه خدمات پزشکی در میان کشورهای همسایه مربوط به ایران است و از همه کشور ها برای گرفتن خدمات به ایران می آیند. ایشان در ادامه افزودند که مطالبات ما ۱۸ ماه است که پرداخت نشده و طبق قانون، باید بعد از سه ماه، با سود اوراق مشارکت پرداخت شده است که هنوزهیچ رقمی پرداخت نشده است. نمایندگان مجلس باید این مسأله را بررسی کنند. در حال حاضر خیلی از داروخانه ها و آزمایشگاهها در شهرستانها در حال تعطیل شدن هستند.

حاجی در پاسخ به آقای جهانگیری اینگونه افزودند که من قبول ندارم که تعرفه خدمات پزشکی در ایران از سایر کشورهای منطقه پایین‌تر است. کارگران خیلی از مشاغل دیگر مانند نانوایی در پنج سال اخیر، افزایش قیمت قابل توجهی در دریافت‌ها نداشته‌اند. مطب‌ها باید مانند خیلی از بیمارستانها کارتخوان بگذارند. چرا اجازه نمی دهید که پزشکان عمومی به راحتی به متخصص تبدیل شوند؟ چرا انحصار ایجاد کرده اید؟

در ادامه  ۹۲ درصد مردم با شرکت در نظر سنجی برنامه به اجباری شدن نصب کارتخوان در مطبها رای دادند!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز