خبرگزاری کار ایران

علی خدایی در گفت‌وگو با ایلنا:

"سامانه جامع روابط کار" تعطیل‌بردار نیست/"وارداتچی‌های نگران تولید"حاضر به تسلیم قراردادهایشان به اداره کار نیستند

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۸۱۴

علی خدایی با انتقاد از مخالفت کارفرمایان با سامانه جامع روابط کار گفت: کارگران اجازه نمی‌دهند که این حق حداقلی از آنها گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سامانه جامع روابط کار بعد از مدتها انتظار از روز شنبه (بیست و هفتم مرداد) شروع به کار کرد. این سامانه قرار است قراردادهای شغلی را ساماندهی کند و کارفرمایان را الزام نماید که با کارگر، قراردادِ مکتوب و قانونی امضا کنند. اما بعد از راه‌اندازی این سامانه، رئیس اتاق بازرگانی در نامه‌ای از معاون اول رئیس جمهور خواسته است، از فعالیت این سامانه جلوگیری شود.

علی خدایی (نماینده کارگران در شورای عالی کار) ضمن انتقاد شدید از این نامه و با تاکید بر اینکه سامانه جامعه روابط کار به هیچ‌وجه تعطیل‌بردار نیست؛ می‌گوید: سامانه جامع روابط کار همانطور که بارها توضیح داده شده است دارای سی و یک زیر گروه است که مهمترین دستاورد آن می‌تواند ایجاد شفافیت در روابط کارباشد؛ با استفاده از این سامانه برای اولین بار قادر به ارائه آمار دقیق در حوزه روابط کار خواهیم بود.

اما دلیل مخالفت کارفرمایان با این سامانه چیست؛ خدایی در این رابطه می‌گوید: عمده‌ترین دلیل مخالفت کارفرمایان با این سامانه، اجرایی شدن تبصره ماده ده قانون کار مبنی بر الزام کارفرمایان به ثبت قراردادهاست؛ اقدامی که در صورت اجرایی شدن می‌تواند مانعی برای ثبت قراردادهای سفید امضا و درج موارد غیرقانونی در قراردادهای کارگران باشد.

"سامانه جامع روابط کار" تعطیل‌بردار نیست/"وارداتچی‌های نگران تولید"حاضر به تسلیم قراردادهایشان به اداره کار نیستند

اجرای یک تبصره‌ی قانون کار، کارفرمایان را عصبانی کرده‌است!

وی ادامه داد: درحالی‌که بیش از  ۹۵ درصد قراردادهای کارگران، «موقت» است و از این حیث در سطح جهان رکورد دار هستیم، الزام نظارت بر قراردادها بر هیچ کس پوشیده نیست؛ لذا این اقدام، یک گامِ بسیار حداقلی برای جلوگیری از یکی از هزاران اجحاف در حق کارگران است. دریغا که بعد از گذشت ۲۷سال از تصویب قانون کار، تنها اجرای یک تبصره‌ی مغفول مانده قانونِ کار، کارفرمایان و اتاق‌های بازرگانی را ناراحت می‌کند.

خدایی ادامه می‌دهد: کانون‌های کارفرمایی و اتاق‌های بازرگانی که سالهاست با شعار تولید و در عمل با واردات بی‌رویه، کمر تولید، تولیدکننده و کارگران ایران را شکسته‌اند، این بار نیز با استفاده از همین ترفند و ذکر دلایلی که اینبار نه خنده‌دار بلکه بغض‌آور است، خواهان توقف اجرای سامانه جامع روابط کار شده‌اند.  

دلایل کارفرمایان خنده‌دار است

دلایلی که در نامه کارفرمایان آمده چیست؛ خدایی با تاکید بر خنده‌دار بودن و البته تعجب آور بودن این دلایل می‌گوید: یکی از دلایل ذکر شده، پرداخت هزینه توسط کارفرما در دفاتر پیشخوان دولت ‌است؛ این درحالی‌ست که کارفرمایان یا نمایندگان آنها قرار است صرفا یکبار جهت احراز هویت به این دفاتر مراجعه کنند وتنها یک هزینه ۶ هزار تومانی برای این مراجعه پرداخت کنند! دلیل دیگر باز هم ادعای کاهش رتبه فضای کسب و کار ذکر شده است؛ آقایان شاید ندانند که این سامانه، حذف بروکراسی اداری و بهبود فضای کسب و کار را در پی دارد.

این فعال کارگری با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل رتبه بد ایران در فضای کسب و کار، عدم شفافیت در اقتصاد ایران است که این سامانه سهمی "هرچند اندک" در این شفافیت خواهد داشت؛ تاکید می‌کند: اما دلیل اصلی و پشت پرده چیز دیگری‌ست؛  آقایانی که قبلاً از آنها به عنوان «وارداتچی‌های نگران تولید» نام برده‌ام و در توییت‌ها و یادداشت‌هایشان گوش فلک را از نبود شفافیت در اقتصاد و انتقاد به دولت و زمین و زمان کر کرده‌اند، حتی حاضر به تسلیم یک نسخه از قراردادشان با کارگران به اداره کار طبق تکلیف ماده ۱۰ قانون کار نیستند و آن وقت شعار شفافیت می‌دهند! به راستی این حد از قانون‌گریزی قابل تصور و قابل درک نیست!

"سامانه جامع روابط کار" تعطیل‌بردار نیست/"وارداتچی‌های نگران تولید"حاضر به تسلیم قراردادهایشان به اداره کار نیستند

ترسِ از دست دادن رانت‌ها باعث می‌شود مشکلات واقعی کارفرمایان بیان نشود

خدایی باز هم به ادعاهای کارفرمایان می‌پردازد: این آقایان تا دیروز ادعای در یک سنگر بودن ودر یک کشتی بودن با کارگران را سر می‌دادند و حتی حاضر به پذیرش اصل تضاد منافع هم نبودند؛ اما امروز برای جلوگیری از سودجویی عده‌ای "کارفرمانما" هم حاضر به همکاری نیستند! اینها تا دیروز مشکل خود را در دولت‌ها می‌دیدند و از ما می‌خواستند یقه دولت را بگیریم؛ اما امروز در مقابل درخواست افزایش مزدِ ما کارگران، همصدا با دولتی‌ها سعی در نفی واقعیت دارند و از کوچکترین حرکتی به سود کارگران استقبال نمی‌کنند.

خدایی ادامه می‌دهد: جای تاسف دارد که عده‌ای با کسب کرسی‌های کارفرمایی، به جای اینکه نگران بالا رفتن نرخ ارز و مشکلات تامین مواد اولیه تولید و ده‌ها مشکل دیگر کارفرمایان باشند، صرفاً نگران پیمانکاران نیروی انسانی و سودجویانی هستند که از محل قراردادهای سفید امضا و تاراج منافع حداقلی کارگران ارتزاق می‌کنند. اینها به دلیل نزدیکی به مراکز قدرت و  ترس از دست دادن رانت‌های احتمالی، قادر به بیان مشکلات واقعیِ کارفرمایانِ واقعی  نیستند و تنها با وارونه نمایی مشکلات، صرفاً دفاع از کارفرما و تولید را محدود به تضییع‌ حقوق کارگران کرده‌اند.

ایجاد اتاق مستقلِ تولید یک ضرورت است

وی به ضرورت ایجاد «اتاق تولید» بازمی‌گردد و می‌گوید: اینجاست که مجدداً احساس می‌شود که ایجاد اتاق مستقل تولید، یکی از ضروریات امروز جامعه کارفرمایی و حتی کارگری کشور است.

خدایی می‌گوید: در هر صورت سامانه جامع روابط کار، تکلیف دولت به وزارت کار در خصوص دولت الکترونیک و ثبت قراردادها در سایت سامانه براساسِ تکلیف تبصره ماده ۱۰ قانونِ کار است و کارگران از این حقِ حداقلی‌تر از حداقل خود نخواهد گذشت. چه آقایانِ کارفرما و اتاق بازرگانی خوششان بیاید و چه نیاید، سامانه جامع روابط کار به کارش ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز