خبرگزاری کار ایران

علی خدایی در گفت‌وگو با ایلنا:

وعده‌ی راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار از شنبه/جلوگیری از قراردادهای سپید و غیرقانونی

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۶۸۹

علی خدایی می گوید: سامانه روابط کار می‌تواند از بسیاری از تخلفات در زمینه عقد قراردادها و همچنین در حیطه اختلافات کارگری-کارفرمایی جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، راه‌اندازی «سامانه جامعه روابط کار» یکی از وعده‌هایی‌ست که وزارت کار در ماه‌های گذشته به کارگران داده‌است. از قرار معلوم استقرار این سامانه و الزام به استفاده از آن می‌تواند به نظام‌مند شدن روابط کار و جلوگیری از برخی تخلفات کمک کند.

شروع به کار این سامانه با تاخیر بسیار مواجه شده‌است. علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در این رابطه می‌گوید: معاون روابط کار به فعالان کارگری قول داده که سامانه روابط کار از شنبه راه‌اندازی خواهد شد؛ امیدواریم به این وعده عمل شود.

راه‌اندازی و شروع به کار این سامانه چه مزایایی دربرخواهد داشت؛ آیا قراردادهای شفاهی را از میان برمی‌دارد یا اینکه فقط در زمینه قراردادهای کتبی و رفع تخلفات آنها موثر خواهد بود. خدایی در این‌باره می‌گوید: این سامانه نافی قراردادهای شفاهی نیست؛ قرارداد شفاهی به معنای قرارداد دائمی‌ست و در این زمینه مشکلی نداریم؛ مشکل اصلی قراردادهای سپید امضا و قراردادهای غیرقانونی‌ست. با راه‌اندازی بخشِ «ثبت قراردادهای سامانه» و با توجه به این که کارفرما مکلف به ثبت قرارداد در سامانه است، امکان عقد قرارداد سپیدامضا از بین می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به این که مواد قرارداد توسط کارفرما در سامانه ثبت می‌شود، امکان رصد قراردادها و نظارت بر آنها به وجود می‌آید و تخلفات قابل پیگیری است.

خدایی تاکید می‌کند: کارکرد سامانه محدود به همین قراردادها و ثبت قراردادها نیست؛ این سامانه، 30 زیرگروه مختلف دارد که یکی از این زیرگروه‌ها سامانه قراردادهای کار است؛ زیرگروه‌های دیگر این سامانه، کارکردهای مختلفی از جمله ارائه خدمات بیمه بیکاری، ثبت دادخواست‌های کارگران و پیگیری دادخواست‌ها دارند؛ همین ثبت و پیگیری دادخواست‌ها از تخلفات بسیاری جلوگیری می‌کند.

به گفته خدایی این سامانه در صورت راه‌اندازی و شروع به کار، یک خلاء بزرگ را می‌تواند پرکند: یک کارکرد مهم این سامانه، ارائه آمار مشخص و تقریباً دقیق است؛ یکی از مشکلات در کشور ما این است که جامعه آماری درست و قابل استناد نداریم؛ در حال حاضر هیچ مرجع آماریِ قابل اتکا در زمینه قراردادها، اختلافات کارگری-کارفرمایی و باقی سوژه‌های روابط کار نداریم؛ این سامانه می‌تواند این فقدان را از بین ببرد و اطلاعات آماری دقیق فراهم کند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز