خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران:

وضعیتِ صیادانِ شمالِ کشور روز به روز بحرانی‌تر می‌شود/کاهش ذخایر دریایی و بحران بیمه‌ای صیادان

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۳۳۳

دوجی گفت: عملیات صیادی در شمال کشور بسیار سنتی است و برای مجموعه تعاونی‌های آنجا پاسخگو نیست. از میان ۱۵۰ تعاونی صیادی موجود در شمال کشور، تقریبا فعالیت ۹۰ درصد آنها توجیه اقتصادی ندارد.

یعقوب دوجی (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: صیادان شمال ایران از دو طریق کسب درآمد می‌کنند. روش پره که همان روش سنتی صید ماهی است و مختص برداشت انواع ماهیان استخوانی از قبیل سوف، کپور، سفید، کفال و ... است و شناورهای کیلکاکاران. باتوجه به ذخایر محدود دریا، روش صید پره درآمد پایینی برای صیادان ایجاد می‌کند و توجیه اقتصادی چندانی برای آنها ندارد. در کل، باید گفت عملیات صیادی در شمال کشور بسیار سنتی است و برای مجموعه تعاونی‌های آنجا پاسخگو نیست. 

کاهش ذخایر دریایی شمال؛ عاملی برای بحران در واریز حق بیمه‌های صیادان

وی ادامه داد: متاسفانه از سال ۱۳۹۰ به این سو، بحرانی در زمینه واریز حق بیمه‌ها به تامین اجتماعی از سوی صیادان به تعاونی‌های صیادی پره شکل گرفته که موجب از کار افتادن اکثر تعاونی‌ها شده است. با توجه به اینکه بسیاری از صیادان در سنین بالایی هستند این امر موجب شده که بسیاری از آنها نتوانند از مزایای بازنشستگی و خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.  

وی سپس به ذکر دلیل کاهش واریز حق بیمه‌ها به حساب تعاونی‌ها پرداخت و اظهار داشت: ذخایر دریا در طی سال‌های اخیر، کاهش یافته، برداشت‌ها و متعاقبا درآمدها کم شده است. از میان ۱۵۰ تعاونی صیادی موجود در شمال کشور، تقریبا فعالیت ۹۰ درصد آنها توجیه اقتصادی ندارد. 

دولت متولی تکمیل پرداخت حق بیمه صیادان شود

دوجی با یادآوری شرایط پرداخت بیمه‌های کشاورزان، روستاییان و عشایر، گفت: همان‌طور که در آن مورد، دولت خود متولی پرداخت حق بیمه آنها –در غیاب کارفرمایان- می‌شود برای صیادان هم، می‌توان چنین راهکاری را مورد بررسی قرار داد. ما این مساله را از بالا پیگیر هستیم. 

بخش عمده صیادی شمال به سمت غیرفعال شدن می‌رود

دوجی اشاره کرد: در کشور، ۱۵۲ هزار صیاد داریم که زیر نظر اتحادیه فعالیت می‌کنند. حدودا ۱۰ هزار صیاد در شمال کشور فعالیت می‌کنند. با توجه به وضعیت اسف‌باری که توضیح دادم، بخش عمده آنها رو به غیرفعال شدن می‌روند. 

وی افزود: البته من گلایه‌ای هم از نمایندگان مجلس استان‌های گلستان و مازندران دارم که متاسفانه آن‌طور که باید و شاید، پیگیر مسائل صیادان این استان‌ها نیستند. در مقابل، پیگیری‌های نمایندگان استان گیلان و توجهات دولت به این منطقه موجب شده صیادان گیلانی وضعیت بهتری داشته باشند. طی دو نوبت، دولت در سال‌های ۹۱ (با پرداخت ۱۰ میلیارد تومان) و در سال ۹۶ (با پرداخت ۳۰ میلیارد تومان) اقدام به بازخرید بسیاری از صیادان پره در گیلان کرد. 

وی درباره وضعیت صیادان شناورهای کیلکاکار، گفت: دولت مبالغی را هم برای بازخرید کیلکاکاران تزریق کرد و در نتیجه بسیاری از آنها از این طریق، تعدیل شدند. البته شرایط آنها هم مورد تایید ما نیست ولی با این حال، بهتر از وضعیت صیادان پره است.  

اصل صیادی ایران در آب‌های جنوب کشور صورت می‌گیرد

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران سپس با اشاره به وضعیت صیادی در جنوب کشور، گفت: اصل صیادی ما در جنوب است. امکانات و دسترسی به آب‌های آزاد، موجب شده بیشترین تعداد صیادان و میزان صید سالانه در جنوب صورت گیرد. بعلاوه، در جنوب صیادان از معافیت‌هایی برخوردار هستند که موجب تسهیل در کارشان شده است. در کل، وضعیت اقتصادی صیادان جنوب به‌مراتب بهتر از صیادان شمال است.   

دوجی درباره روش‌های نوینی که برای افزایش صید در جنوب دنبال می‌شود، توضیح داد: ما اخیرا در جنوب صید به روش لانگ لاین (با قلاب) و صید آب‌های عمیق را در دستور کار داریم. خوشبختانه با توجه به نکاتی که گفتم صیادی ما در جنوب در حال رشد است.   

۷۰۰ هزار تن صید سالانه صیادان ایران

وی درباره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران بیان داشت: این اتحادیه در سال ۱۳۶۶ تاسیس شده و حدود ۴۵۰ تعاونی عضو آن هستند. ما ۷ استان ساحلی کشور در شمال و جنوب را شامل گلستان، مازندران، گیلان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را تحت پوشش داریم. ۱۲ هزار شناور صیادی که ۸ هزار فروند آن قایق و بقیه لنج هستند زیر نظر این اتحادیه هستند که به‌طور میانگین، سالانه ۷۰۰ هزار تن ماهی صید می‌کنند. از این ۷۰۰ هزار تن، حدود ۵۰ درصد و یا ۳۵۰-۴۰۰ هزار تن ماهیان صید شده به خانواده تن ماهیان تعلق دارند. در شمال نیز، مجموعا ۴۰ هزار تن صید داریم که شامل کیلکا و پره می‌شود. 

صیادان شمال باید روش‌های نوین را پیشه کنند

دوجی سپس با اشاره به اقدامات سازمان شیلات ایران برای بهبود وضعیت صیادان شمال پرداخت و تاکید کرد: در سال‌های اخیر، سازمان شیلات کمک‌ها و تسهیلات زیادی را برای بازسازی ذخایر در شمال کشور ارائه کرده است. پرورش ماهی در قفس ازجمله این روش‌هاست اما هنوز جا نیفتاده و پذیرش آن از سوی مردم محلی زمان می‌برد. آنچه مسلم است اینست که صیادی در شمال باید به مسیر و روش‌های جدیدی برود.

اجازه فعالیت صیادان بیگانه را در آب‌های ایران نمی‌دهیم

وی سپس درباره شائبه حضور صیادان کشورهای دیگر (چین، کره جنوبی و هندوستان) در آب‌های ایران اظهار داشت: اینکه کسی بخواهد با پرچم کشوری بیگانه در داخل کشور صید انجام دهد، امکان‌پذیر نیست. ما اجازه بروز چنین مسائلی را نمی‌دهیم، چنین موردی را هم نداشته و تایید نمی‌کنیم. این را هم اعلام می‌کنیم اگر کسی، کشتی‌ای را با پرچم کشوری بیگانه در آب‌های ایران در حال صیادی دید، به ما اطلاع دهد.   

فعالیت‌های مفید سازمان شیلات برای صیادان 

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران در پایان، درباره اقدامات سازمان شیلات ایران برای بهبود وضعیت صیادان بیان داشت: آقای شاپور کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با توجه به شناختی که از مسائل و مشکلات صیادی در ایران دارند، فعالیت‌های مفیدی را توانسته‌اند پیش ببرند. در همین اواخر، مبحث بیمه تکمیلی درمان عملیاتی شده است. بعلاوه، مساله مسکن صیادان در دستور کار است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز