خبرگزاری کار ایران

سیدتقی نوربخش:

42 هزار نفر پرسنل درمانی داریم/150 هزار کارگر ساختمانی هنوز بیمه نشده‌اند/به دنبال بازپس‌گیری اموال واگذار شده سازمان در زمان مرتضوی هستیم/بنگاه‌های ضررده را نگه نمی‌داریم

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۸۸۱

سیدتقی نوربخش در نشست خبری ویژه هفته تامین اجتماعی گفت: در هفته تامین اجتماعی از 50 پروژه در 22 استان با هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیارد تومان بهره‌برداری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدتقی نوربخش (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) با اظهارامیدواری نسبت به نقش سازمان تامین اجتماعی در دوره‌ای به وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت:‌ سازمان تامین اجتماعی به نقش خود در ایفای تعهدات، مستمری و تعهدات کوتاه مدت و پوشش‌های پرریسک اقتصادی ادامه می‌دهد و جنگ اقتصادی استکبار جهانخوار تاثیری بر وضعیت خدمات‌دهی نمی‌گذارد.

نوربخش افزود: باید گفت که فشارهای اقتصادی هم روی منابع و روی مصارف متمرکز شده‌اند اما با برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام داشتیم کوچکترین تعللی در برنامه‌ها و تعهدات خود نخواهیم داشت. خدمات‌رسانی به قوت قبل باقی خواهد ماند.

نوربخش در خصوص برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی در هفته تامین اجتماعی گفت: 50 پروژه در 22 استان با هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیارد تومان در هفته تامین اجتماعی بهره‌برداری می‌شود.  

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تامین اجتماعی چه اقداماتی برای کاهش اعتبار دفترچه‌های تامین اجتماعی انجام داده است، گفت: ما پیشتر در قالب تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت 780 قلم دارو را تحت پوشش قرار دادیم و برنامه‌ای برای خارج کردن داروها از پوشش تامین اجتماعی نداریم.

وی افزود: داروهای پیشگیری که در شمار داروهای تقویتی محسوب می‌شود از سال 1378 تحت پوشش بیمه نیستند. یکی دیگر از داورها را داریم که در دسته داروهای otc محسوب می‌شوند که در چارچوب مصوبه شورای عالی بیمه از پوشش تامین اجتماعی خارج شد باید گفت که این داروها بدون نسخه هم قابل تهیه است در سراسر جهان این داروها بدون نسخه هم قابل تهیه هستند و لذا نیازی به پوشش بیمه‌ای ندارد.

نوربخش در خصوص حذف دفترچه‌های بیمه در تمام مراکز ملکی گفت: دیگر در مراکز ملکی چیزی به اسم دفترچه بیمه کاغذی وجود ندارد. هم اکنون در هشت استان هم قراردادهایی با بخش خصوصی بسته‌ایم دفترچه‌های تامین اجتماعی را در آنها حذف کردیم باید اضافه کنم که پزشکی که نسخه الکترونیک صادر می‌کند بلافاصله 60 درصد از پول بلیت به حسابش واریز می‌شود ما در آینده قصد داریم تعداد استان‌هایی که با مراکز خصوصی طرف قرارداد هستیم را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: آرزوی ما حفظ کامل دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی است البته ما با داروخانه‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا تمامی خدمات لازم در زمینه نسخه‌های الکترونیک را ارائه کنیم. این خدمات از طریق وب سرویس و در هر داروخانه‌ای که مریض نسخه به آنجا ببرد پذیرفته می‌شود. همچنین باید بگویم که داروهای بیماران پروانه‌ای و ام اس هم به زودی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند چراکه در مجلس طرح آن تصویب شده و تنها باید در شورای عالی بیمه آن را تصویب کنیم.

نوربخش در مورد پیشرفت بیمارستان‌های تحت مدیریت سازمان تامین اجتماعی گفت: کار ساخت بیمارستان هدایت را که 100 سال پیش به صورت وقف واگذار شده بود آغاز کردیم ما همچنین بیمارستان‌هایی در شهرستان‌های خوی، دزفول را در سال آینده افتتاح می‌کنیم و در آینده نزدیک هم در شهرهای تبریز، شیراز و اصفهان بیمارستان‌هایی را به مجموعه‌های خود اضافه می‌کنیم هم اکنون 42 هزار نفر پرسنل درمانی داریم و در آینده 2700 نفر دیگر به آنها اضافه می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه 150 هزار کارگر ساختمانی باید تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند، گفت: در عرض دو سال سه بار قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس عوض شده است هم‌اکنون گفته شده است که 15 درصد از منابع بیمه کارگران ساختمانی باید از محل عوارض ساخت ساختمان تامین شود اما ما با مساله کاهش ساخت و ساز و کاهش صدور پورانه‌های ساختمانی مواجه هستیم همین امر تامین منابع را دچار مشکل کرده است. البته سازمان تامین اجتماعی 900 هزار کارگر ساختمانی را با همین منابع ناپایدار تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار داده است. از این روی ما در حال اجرای قانون هستیم و خواهش ما از نمایندگان این است که در قانون بیمه کارگران ساختمانی با توجه به کاهش منابع بازنگری کنند.

نوربخش افزود: من دستور پوشش قرار دادن 150 هزار کارگر ساختمانی را صادر کردم و تنها 100 تا 150 هزار نفر دیگر هستند که باید بیمه شوند و آنها را هم تحت پوشش خدمات اجتماعی می‌بریم.

نوربخش تصریح کرد: کارت مهارت فنی و شاغل بودن دو شرط اصلی ارائه خدمات بیمه‌ای کارگران ساختمانی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان 70 هزار کارفرما ثبت نام کردند تا بتوانند نقدینگی و توان مدیریت خود را در جهت حمایت از تولید متمرکز کنند. سازمان تامین اجتماعی جرائم بیمه‌ای 70 هزار کارفرما را تا صد در صد می‌بخشد و در صورت نیاز آن را تقسیط می‌کند ما همچنین طرح مشوق‌های کارفرمایی و طرح کارورزی را داریم. طرح کارورزی این گونه است که هر کارفرمایی به ازای استخدام یک کارگر یک کارگر دیگر را می‌تواند با معافیت از پرداخت حق بیمه استخدام کند از این رو هر کارفرمایی می‌تواند تا شش ماه از معافیت بیمه‌ای برای کارگران خود برخوردار باشد. هم اکنون 1500 میلیارد تومان از جرائم بیمه‌ای کارفرمایان بخشیده شده است. سازمان تامین اجتماعی همچنین طرح‌های تحریک تقاضا را در دستور کار قرار داده است و با مستمری بگیران خود بدون بهره بانکی و با کارمزد تسهیلات برای خرید کالا پرداخت می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه در خصوص پیگیری‌هایی که برای بازپس‌گیری اموال سازمان تامین اجتماعی در زمان مدیریت سعید مرتضوی واگذار شده بودند، گفت: ما در دوره فعلی چهار پرونده بزرگ را که مربوط به آن دوره بودند را پیگیری کردیم مشخص شد که اموال سازمان تامین اجتماعی به افرادی منتقل شده بودند که باید آن املاک از آنها پس می‌گرفتیم. سازمان تامین اجتماعی این کار را با کمک قوه قضائیه و رئیس قوه و دادستان پیگیری کرد تا بتوانند مشکلات قضایی آنها را حل کنند و املاک را به سازمان تامین اجتماعی باز گردانند.

نوربخش در ادامه در خصوص پرداخت مابه التفاوت افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: 10 روز اول مرداد ماه ما به التفاوت سایر سطوح مستمری بگیران را پرداخت می‌کنیم. مابه التفاوت مستمری حداقل بگیران هم در سال 97  پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی و بدهی سازمان تامین اجتماعی به شرکت‌های زیرمجموعه دولت گفت: در آ‌خرین حسابرسی که در سال 96 انجام شد مشخص شد که دولت بدهی 89 هزار ملیارد توماین به سازمان تامین اجتماعی دارد و سازمان تامین اجتماعی هم 6 هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های طرف قرارداد دارد.

نوربخش در مورد سیاست‌های فروش شرکت‌های زیر مجموعه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) گفت: من فکر می‌کنم که فروش شرکت‌ها سیاست صحیحی است و ما هیچ بنگاه ضرردهی را نگه نمی‌داریم. البته باید بگویم که ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بنگاه ضررده از طرف دولت تحویل نگرفتیم و بنگاه‌های ضرردهی که به آنها اشاره می‌کنم مربوط به دولت‌های قبلی است. هم اکنون شرکت‌های زیر نظر مجموعه‌های رهبری هم در چارچوب سیاست‌های خصوصی سازی واگذار شده‌اند و سازمان تامین اجتماعی هم همین مسیر را می‌رود.

نوربخش در مورد بدهی شهرداری‌ها به سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی شهرداری تهران به سازمان تامین اجتماعی در حدود 460 میلیارد تومان است و سایر شهرداری‌های کشور هم هزار میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی دارند. در مجموع شهرداری‌ها 1460 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهی دارد.

وی در مورد پرداخت 50 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت باید براساس بند و قانون بودجه سال 97 ، 50هزار میلیارد تومان را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند که البته رقم قابل توجهی است. به صورت کلی می‌توانم بگویم که تصویب بند و در قانون بودجه سال جاری گامی بزرگ برای تعبیه بدهی‌های دولت است و بند ن قانون بودجه هم می‌گوید که مابقی بدهی دولت به تامین اجتماعی باید در قالب خوراک پالایشگاه‌ها و املاک و حقوق مالکانه انجام شود.

نوربخش در مورد بیمه خبرنگاران و هنرمندان گفت: 22 هزار نفر خبرنگار و هنرمند تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

نوربخش در ادامه در مورد صندوق بیمه فراگیر ایرانیان گفت: هم اکنون طرح صندوق بیمه فراگیر ایرانیان در کمیسیون اجتماعی هیئت دولت در دست بررسی است پیشنهاد تشکیل آن را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کرده بود تا تعداد بیشتری از مردم که کارفرمای معینی ندارند تحت پوشش این صندوق قرار بگیرند. البته مشخص نیست که این صندوق زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی است یا صندوق‌های تابعه دولت اما حرکت خوبی است و اگر در زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی باشد از آن استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص گلایه‌های کارفرمایان از پرداخت حق بیمه و اینکه آنها می‌گویند سهم بیمه در هزینه‌های تولید بالاست گفت: مگر چند درصد از هزینه‌های تولید شامل حق بیمه می‌شود؟ در بهترین حالت شش تا هفت درصد هزینه‌های تولید را حق بیمه تشکیل می‌دهد که رقم‌های کمتری هم ذکر می‌شود. در همه جای دنیا بیمه به عنوان مالیات تلقی می‌شود. ممکن است کسی که مالیات می‌دهد یک بار هم از خدمات عمومی استفاده نکند اما مهم این است که منابعی که از این محل تامین می‌شود برای خدمات رسانی همگانی پایدار باشد. همین حالا هم کارفرمایان از تعدادی طرح مشوق بیمه‌ای برخوردار هستند مثلا کارگاه‌های زیر 5 نفر کارگر از شمول قوانین بیمه‌ای تامین اجتماعی خارج هستند. اینکه می‌گویم دولت باید به کارفرمایان در پرداخت حق بیمه کمک کند همین حالا در حال انجام است و دولت با توجه به بضاعتی که دارد می‌تواند به کارفرمایان کمک کند.

وی در ادامه در مورد واریز منابع درمان سازمان تامین اجتماعی به حساب مستقل نزد خزانه‌داری دولت گفت: به هر حال قانون تصویب شده است و ملزم شده‌ایم به حساب جداگانه‌ای منابع درمان را واریز کنیم و سازمان تامین اجتماعی هم مبالغی که به عنوان درمان پرداخت می‌کند از همین حساب است.

نوربخش در مورد بررسی‌هایی که متخصصان کانادایی از منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی داشته‌اند، گفت: متعاقب ارزیابی متخصصان بیمه‌ای کانادا که به ایران آمده بودند در سال 2026 منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی از لحاظ تعهدی از نقطه سر به سر خارج می‌شود. سازمان جهانی کار هم مهر تایید خود را به پای گزارش متخصصان کانادایی زده است. به صورت کلی اما باید گفت که از ورودی‌های و خروجی‌های سازمان تامین اجتماعی از لحاظ بیمه‌ای از نقطه سر به سر عبور کرده است اما در حوزه تعهدی منابع و مصارف تنظیم هستند و منابع بیش از مصارف است.

نوربخش در ادامه در خصوص بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری گفت: در تاریخ 16 شهریور 79 این قانون تصویب شد و قانونگذار با توجه به ریسک‌هایی که برای سلامت رانندگان وجود دارد بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری را اجباری کرد. قانون می‌گوید که از منابع بیمه رانندگان باید از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شود با این حال از سال 92 دولت منابع لازم را از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین نکرده است. ما فکر می‌کردیم که محل منابع بیمه‌ای رانندگان برون‌شهری و درون شهری مشخص است اما این اتفاق نیفتاد. به هر صورت دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند. هم اکنون یک میلیون نفر راننده با وجود اینکه سهم 50 درصدی خود از حق بیمه آنها را نمی‌پردازد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و از خدمات درمانی استفاده می‌کنند. 

وی در مورد منابع سازمان تامین اجتماعی از محل حق پیمان‌ها در ماده 41 قانون تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پیمانکاران را در نفتکش‌ها از 7.6 درصد به 4 درصد رسانده است ما همچنین حق بیمه پیمانکاران را در طرح‌های غیرعمرانی از لحاظ ضریب کاسته‌ایم و خودمان را موظف می‌دانیم که ضرایب مربوط به این حوزه بازنگری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز