خبرگزاری کار ایران

نگرانی ملوانان و کسبه جنوب از ممنوعیت ته‌لنجی؛

نماینده بوشهر در مجلس: به بهانه مبارزه با قاچاق، راه معاش ساحل‌نشینان را تعطیل نکنید

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۴۵۰

ممنوعیت ته‌لنجی، ملوانان و کسبه استان بوشهر را دچار نگرانی کرده‌است. این ممنوعیت موجب اعتراض نمایندگان مجلس نیز شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ملوانان استان بوشهر فقط تا پایان فروردین ماه توانستند از ممنوعیت «ته‌لنجی» خلاصی پیدا کنند و بعد از آن، دوباره نگرانی‌ها شروع شد.

بیست و سوم اردیبهشت، طرح ساماندهی کولبران ته‌لنجی در کمیسیون صنایع مجلس رد شد. این تصمیم به معنای ادامه ممنوعیت برای ملوانان بوشهری‌ست.

این ممنوعیت به معنای بیکاری تعداد زیادی از ساکنان استان بوشهر است زیرا هم خدمه لنج‌ها بیکار می‌شوند و هم کاسبی مغازه‌داران در شهرهایی مثل دیلم و گناوه به مشکل برمی‌خورد.

ملوانان جنوب استان بوشهر بارها در اعتراض به «ممنوعیت ته‌لنجی» تجمع برگزار کردند یا به رایزنی با مقامات مسئول پرداختند اما به نظر می‌رسد این اعتراضات ثمربخش نبوده‌است.

عبدالخالق برزگرزاده، عضو شورای اسلامی شهر بوشهر، پیش از این هشدار داده بود که ممنوعیت ته‌لنجی معاش بیست هزار خانوار بوشهری با مشکل مواجه می‌کند.

او گفته بود: در استان نزدیک به ۲۵۰۰ لنج داریم که به صورت میانگین در هر یک از آنها ۷ ملوان کار می‌کند. با توجه به اینکه خانواده‌های آنها هم در فعالیت‌شان نقش داشتند می‌توان گفت که بیش از۲۰ هزار خانوار در بوشهر منبع درآمدی خود را از دست داده‌اند.

این ممنوعیت، اعتراضات نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته‌است؛ سکینه الماسی (نماینده مردم جنوب استان بوشهر )چهارشنبه دوم خرداد،  در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: موضوع ته لنجی از موضوعات مهم و حیاتی برای ساحل نشینان استان بوشهر است.

وی افزود: بلاتکلیفی ساحل نشینان در بحت ته‌لنجی و عدم اقدام مناسب دولت در زمینه سامان‌دهی آن، بسیاری از ساحل‌نشینان ما را در امرار معاش با مشکل مواجه نموده‌است.

الماسی با بیان اینکه با  قاچاق برخورد شود امری مبارک و لازم است، ادامه داد: اما نباید به به بهانه مقابله با قاچاق به اندک معیشت و قوت لا یموت بندرنشینان مظلوم آسیب زد و چشم بر قاچاق کلان و سازمان یافته در کشور بست.

نماینده مردم جنوب استان اظهار داشت: از دولت محترم خواسته می‌شود یکبار برای همیشه تکلیف ته‌لنجی را مشخص نماید تا مردم ما بیشتر از این دچار مشکل نشوند.

ته‌لنجی به کالاهای خارجی گفته می‌شود که خدمه شناورها می‌توانستند در جریان سفرهای دریایی خارجی، بدون پرداخت هزینه مالیاتی یا گمرکی به همراه خود به ایران بیاورند؛ کالاهایی که بیشتر شامل محصولات خوراکی، پوشاک، لوازم منزل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز