خبرگزاری کار ایران

«ته‌لنجی» آزاد شد/پاسخ مثبت گمرگ به اعتراضات ملوانان، مغازه‌داران و امامان جمعه بوشهر

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۰۲۲

شورای تامین استان بوشهر مصوب کرد تا پایان فروردین ماه، واردات ته‌لنجی آزادانه صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با پیگیری‌های به عمل آمده و موافقت رئیس گمرک ایران، از امروز (پانزدهم اسفند ماه) به گمرکات استان بوشهر اجازه داده شد تا پایان فروردین ماه سال آینده اقدام به آزادسازی کالاهای موجود لنج‌ها و ته‌لنجی کنند.

پس از اعتراضات هفته گذشته ملوانان و مغازه‌داران استان بوشهر، تعیین تکلیف ممنوعیت ته‌لنجی به شورای تامین استان بوشهر واگذار شد و این شورا شنبه شب مصوب کرد که تا پایان فروردین ماه، ورود ته‌لنجی آزاد شود. بر این اساس، اجرای مصوبه جدید ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین سال آینده به تعویق افتاده و شرایط ترخیص ته‌لنجی در بندرهای این استان از امروز تا پایان فروردین ماه سال آینده به روال پیش از مهرماه امسال انجام خواهد شد.

مغازه‌داران بوشهری و گناوه‌ای می‌گویند: همین یک ماه و نیم لغو ممنوعیت هم غنیمت است؛ حداقل شب عید می‌توانیم کاسبی کنیم؛ در ماه‌های گذشته انبارهایمان از جنس خالی بود و در شرایطی که کالاهای ته‌لنجی ممنوع بود، مشتری‌ها هم نمی‌آمدند؛ چون توان خرید اجناس گران را نداشتند.

در هفته‌های گذشته اعتراضات نسبت به ممنوعیت ته‌لنجی گسترده شد. در استان بوشهر به ویژه بندرهای گناوه، دیلم، بوشهر، ریگ و دیر برای دومین بار در سال جاری تجمع های گسترده برگزار شد. مردم بوشهر به نشانه اینکه بی‌روزی مانده‌اند، مقابل اداره گمرک سفره خالی پهن کردند و از مسئولان خواستند که ممنوعیت حمل بار همراه ملوانان را بردارند.«ته‌لنجی» آزاد شد/پاسخ مثبت گمرگ به اعتراضات ملوانان، مغازه‌داران و امامان جمعه بوشهر

نماینده مجلس: در مجلس تحصن می‌کنم

اعتراض مغازه‌داران، کسبه و ملوانان، انتقاد مسئولان را نیز به‌دنبال داشت؛ هفته گذشته، عبدالحمید خدری (نماینده بوشهر، گناوه و دیلم) در فضای مجازی اعلام کرد تا زمانی که مصوبه لغو نشود در گمرک تحصن خواهد کرد. امام جمعه کنگان نیز در نماز جمعه گفت: مسئولان برای حل مشکل کالای ملوانی (ته‌لنجی) چاره‌ای اساسی کنند؛ تعطیلی کالای ملوانی مساوی با بیکاری و به خطر افتادن معیشت چندین هزار مرزنشین در جنوب است. مصوبات و تصمیمات مرکز کشور در خصوص موضوع کالای ملوانی وحی منزل نیست و این مصوبات قابل تغییر است. امامان جمعه در دیگر شهرهای استان بوشهر نیز نسبت به این مصوبه اعتراض و اعلام کردند ممنوعیتِ ته‌لنجی مردم استان را از نظر معشتی با مشکل مواجه می‌کند.

ته‌لنجی؛ محل ارتزاق ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر

پیش از مصوبه‌ی ممنوعیت ته‌لنجی، میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان ۴۰ میلیون ریال بود، اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته‌لنجی وارد می‌کردند.

بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا ۸ ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناورها مشغول به کار هستند.

۳ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته‌لنجی فعالیت می‌کنند که با احتساب خانواده‌های ملوانان و بازاریان، حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته‌لنجی امرار معاش دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز