خبرگزاری کار ایران

هفته‌نامه آبزرور:

زیر پوست فرانسه التهابی عمیق نهفته است/جنبش کارگری فرانسه به کدام سمت می‌رود؟

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۴۳۶

«زیر پوست فرانسه التهابی عمیق نهفته است» عنوان گزارشی است که وب‌سایت هفته‌نامه «آبزرور» در وصف حال و روز جنبش کارگری کشور فرانسه منتشر کرده است. جنبشی که این روزها انتظار ماه می سال ۱۹۶۸ را می‌کشد.

به گزارش ایلنا به نقل از هفته‌نامه آبزرور، سندیکاهای کارگری فرانسه مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری اعتصابات ماه می هستند. این هفته‌نامه در گزارشی با تعدادی از رهبران سندیکایی گفت‌و‌گو کرده است. گزارشی که با این جمله آغاز شده است: «زیر پوست فرانسه التهابی عمیق نهفته است».

از قرار معلوم اعتصابات پرشوری در انتظار خیابان‌های پاریس و شهرهای دیگر است، چراکه امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور) پیام داده است که هیچ انعطافی در مقابل مطالبات سندیکاها نشان نمی‌دهد. سندیکاها برای مقاومت در مقابل دولت نیاز به قدرت دارند اما دولت در قانون کار جدید توان چانه‌زنی آنها را به شدت تضعیف کرده است.

مشت آهنین حاکمیت، جنبش‌های مدنی فرانسه را هیچگاه از پای نینداخته است. ماه می سال ۱۹۶۸ شاهدی بر این مدعاست. در آن سال رئیس جمهوری وقت شارل دوگل همانند مکرون هیچ انعطافی نشان نداد با کاهش ساعت کار از ۴۵ ساعت در هفته به ۴۳ ساعت مخالفت و افزایش ۵۰ درصدی دستمزد کارگران در روزهای اعتصاب مخالفت کرد. همین امر زمینه بروز خشونت را فراهم ساخت.

در آن سال جنبش دانشجویی که به خاطر سرکوب سازمان یافته به تسخیر دانشگاه‌ها اقدام کرده بود با کارگران متحد شد. اتحادی که در ۱۳ می در مقابلش آتش گشودند. در نتیجه ۶ نفر از معترضان کشته شدند و صدها نفر تنها در یک روز بازداشت شدند.

مطالبات سندیکاها همواره در تعارض با سیاست اقتصادی دولت است. دولت تلاش می‌کند کارفرمایان و سرمایه‌گذاران را با انواع امتیازها به خود نزدیک کند تا حمایت آنها را پشت سرش داشته باشد برای همین پای تبعات آن ایستاده است؛ حتی اگر بار دیگر شاهد تکرار حوادث تلخ ماه باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز