خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس:

نمایندگان مجلس، سامان‌دهی قراردادهای موقت را در دستور کار قرار دهند/ضعف مدیریت بیداد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۸۱۳

علی راستگو گفت: همه عادت دارند ضعف نیروی کار را عامل اصلی مشکلات واحدهای تولیدی معرفی کنند. درحالیکه وقتی آمار و تحلیل‌های رسمی ارائه می‌شود در ابتدا موارد دیگری همچون فقدان نقدینگی، بدهی به دولت و بانک‌ها، فرسودگی دستگاه‌ها، سوءمدیریت و... به‌عنوان مشکلات اصلی واحدهای تولیدی معرفی می‌شوند و بعد از آن هست که ضعف نیروهای کار را نام می‌برند. بنابراین موثرترین عامل موفقیت یک واحد صنعتی، نحوه مدیریت آن است.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، علی راستگو (دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس) گفت: طی جلساتی که اخیرا با صدا‌ و ‌سیمای استان داشتیم، از آنها خواستیم در زمینه پوشش مسائل و مشکلات جامعه کارگری به‌خصوص مبحث امنیت شغلی جدی‌تر عمل کنند تا بتوانیم آن را به گوش تمام مسئولین و آحاد جامعه برسانیم.

وی افزود: مبحث دیگر که مورد توجه ماست، مساله بند (ز) تبصره 7 قانون بودجه 97 است که تصویب آن، موجب تلخ شدن کام کارگران در پایان سال گذشته شد. ما همچنان پیگیر این مساله هستیم تا دولت و نمایندگان مجلس آن را برگردانند و جلوی اجرای آن گرفته شود. اگر قرار است شفافیتی اعمال شود، بهتر است ابتدا دولت آن را در دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های خود اعمال کند، نه اینکه مداخله در سازمانی بکند که هزینه امورات آن از جیب کارگران و کارفرمایان می‌گذرد و بدون کمک دولت به حیات خود ادامه می‌دهد. این مساله موجب نگرانی کارگران شده‌است. درست است که شاید کارگران از خدمات درمان تامین اجتماعی رضایت کامل ندارند، اما عموما اگر مساله‌ای هم پیش می‌آمد، خود سازمان در مقام پاسخگو بر می‌آمد. اما اکنون سازمان باید منابع لازم را از دولت درخواست کند، دولت هم باید آن را مصوب کرده و مجوز دهد که از خزانه به تامین اجتماعی ارسال شود و تامین اجتماعی هم آن را به سایر استان‌ها بفرستد.

راستگو اظهار داشت: انتظار داریم نمایندگان مجلس که بسیاری از آنها رای خود را از جامعه کارگری بدست آورده‌اند ساماندهی قراردادهای موقت کار را در دستور کار خود قرار دهند و بی‌توجه به این امور نباشند. متاسفانه بسیاری از نمایندگان چنین اموری را سرلوحه کارهای خود قرار نمی‌دهند.

وی گفت: بسیاری از مشاغلی که متعلق به واحدهای صنعتی هستند، ماهیت دائم و مستمر دارند. ولی کارفرمایان دیدشان به قضیه متفاوت است و فکر می‌کنند میزان دوام کارگران بسته به تصمیم آنها است و هر زمانی که بخواهند می‌توانند عذر کارگر را بخواهند.  

وی تاکید کرد: متاسفانه در زمانه‌ای به سر می‌بریم که ضعف مدیریت در جامعه ما دارد بیداد می‌کند. ولی متاسفانه کسی به چنین معضلی توجه کافی نمی‌کند و همه عادت دارند تمامی تقصیرها را به گردن کارگران بیندازند و ضعف نیروی کار را عامل اصلی مشکلات واحدهای تولیدی معرفی کنند. درحالی‌که وقتی آمار و تحلیل‌های رسمی ارائه می‌شود در ابتدا موارد دیگری همچون فقدان نقدینگی، بدهی به دولت و بانک‌ها، فرسودگی دستگاه‌ها، سوءمدیریت و... به‌عنوان مشکلات اصلی واحدهای تولیدی معرفی می‌شوند و بعد از آن هست که ضعف نیروهای کار را نام می‌برند. بنابراین موثرترین عامل موفقیت یک واحد صنعتی، نحوه مدیریت آن است.

راستگو گفت: موضوع مهم دیگر این روزهای جامعه کارگری، مساله معیشت آنها است. طبق آخرین برآوردها، شکاف دستمزدی به 63درصد رسیده‌است و دستمزد کارگران فاصله زیادی را با خط فقر واقعی دارد. باید خاطرنشان کرد کارگران همیشه در خط مقدم تمام عرصه‌های مهم انقلاب و نظام بوده‌اند. ما در استان فارس، به‌تنهایی حدود 1400 شهید دفاع مقدس از جامعه کارگری داریم. بنابراین لازم است دولت‌ها در زمینه تصمیم‌گیری برای تامین حداقل‌ نیاز کارگران، مزد عقب‌افتاده آنها را جبران کنند.   

وی تاکید کرد: با ایجاد آرامش و انگیزه برای نیروی کار می‌توان بهره‌وری آنها را بالا برده و در نهایت به هدفی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، یعنی حمایت از کالای ایرانی؛ دست یافت. این‌قبیل اهداف را با شعار و تبلیغات صرف نمی‌توان محقق ساخت. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد. بعلاوه باید جلوی انحصار در تولید را گرفت و اجازه رقابت بین تولیدکننده‌های داخلی را داد تا مصرف‌کننده‌ها مجبور به استفاده از کالاهای نامرغوب نشوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس در پایان، گفت: ما امروزه کارگران و متخصصان بسیاری داریم که از دانش و تجربه بالایی برخوردارند. بنابراین ما از این پتانسیل‌ها در نیروهای مولد کارمان باید استفاده کنیم تا الگوهای مناسب تولیدی و اقتصادی را فرهنگ‌سازی کنیم. باید امید را در جامعه‌مان رشد دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز