خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی معلمان شیراز:

انتخاب دو نفر از معلمان برای حضور در هیئت امنای صندوق ذخیره، اقدامی ارزنده است/نیازمندِ مشارکت بیشتریم

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۵۶۱

محمدتقی سبزواری، انتخاب معلمان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را گامی رو به جلو برای بالاتر بردن سطح مشارکت صنفی توصیف کرد.

محمدتقی سبزواری (فعال معلمان شیراز) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با روند برگزاری انتخابات هیت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: انتخاب دو نفر از معلمان برای حضور در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، اقدامی ارزنده است که با عجله برگزار شد. شتاب اولیه برای برگزاری این انتخابات مانند شتاب برای ایجاد تغییرات آموزشی در دوره‌های پیشین است. این انتخابات درحالی صورت گرفت که بعضی از اعضای هیئت امنا از برگزاری آن خبر نداشتند. در توجیه این تعجیل؛ بعضی بر این باورند که وزیر واهمه اجرائی نشدن آن را داشته و به عبارتی از نفوذ مافیای ثروت برای جلوگیری از این انتخابات بیم داشته است.

وی افزود: این انتخابات ارزنده و قابل تقدیر است بدان جهت که وزرای پیشین برخلاف اساسنامه از معرفی نماینده معلمان خودداری می‌کردند و نهایتاً برای رفع این نقد همیشگی، اساسنامه را تغییر دادند ولی وزیر فعلی علی‌رغم حذف این الزام در اساسنامه، اقدام به برگزاری انتخابات کرد. این را هم باید درنظر گرفت که اجرای این انتخابات و معرفی این دو نماینده برای وزیر الزام‌آور نبوده است.

وی با بیان اینکه یکی از محاسن این انتخابات، انتخاب افراد فعال و بی‌ادعا در حوزه رفاه و تعاونی‌های مصرف و مسکن است که می‌توانند تجربیات خود را از طریق هئیت امنا در اختیار صندوق ذخیره قرار دهند، گفت: مورد قابل نقد در این پروژه، نحوه برگزاری انتخابات، نحوه اطلاع‌رسانی، متقاعد نبودن و مشارکت حداقلی فرهنگیان، خطاهای سیستمی و نرم‌افزاری و ..... است. همین مسائل باعث انتخاب یک جمع تقریبا یک دست شده است. بیش از هشتاد درصد منتخبان از حوزه اداری شامل معاون و مدیر مدرسه تا بالاترین سطوح اداری هستند، درحالیکه این مجموعه کمتر از بیست درصد جامعه فرهنگی را شامل می‌شود، لذا هیچ تناسب قابل دفاعی در آن وجود ندارد.

سبزواری روند انتخابات را اینگونه توصیف کرد: پروسه انتخابات به این صورت است که از استان‌های مختلف در مجموع ۸۳ نفر انتخاب شدند. در مرحله بعدی قرار است از میان این ۸۳ نفر، ۳ نفر به عنوان هئیت امنا و بازرس انتخاب شوند. مشکلی که اکنون ایجاد شده و به عنوان دغدغه اصلی این جمع ۸۳ نفره مطرح شده است، جایگاه این افراد پس از ناکامی در مرحله نهایی است. به هرحال این جمع، منتخب جمعی از فرهنگیان هستند که با اهداف مختلفی انتخاب شده‌اند. بازگشت این افراد بدون تعریف جایگاه حقوقی برای آنان شرط عقل نیست. البته تعریف موقعیت حقیقی برای این افراد در دستگاه عریض و طویل صندوق ذخیره براحتی امکان‌پذیر است و می‌توان از حضور این ۸۰ نفر در قسمت‌های مختلف استفاده کرد.

سبزواری تاکید کرد: یکی از مسائلی که ذهن منتخبان را به خود مشغول کرده است، وجود لابی توسط جریانات و تشکل‌هاست. متاسفانه لابی به شکل صحیح آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. معمولا منتخبان نیز از توانایی لازم در لابی‌گری بی‌بهره‌اند و چه بسا افراد توانمند که از این گردونه حذف شوند. این مسأله تنها به همت لیست‌های ائتلافی قابل حل است، بنابراین باید در میان منتخبین یا تشکل‌های معلمی اجماع و ائتلاف شکل بگیرد.

این فعال صنفی معلمان در پایان گفت: همین مشارکت‌های حداقلی می‌تواند در نهایت ورق را به نفع معلمان برگرداند و مسئولان را مجاب کند که در تصمیم‌گیری‌ها از نظرات و آرای معلمان استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز