خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک نمایندگان سازمان بین‌المللی کار و خانه کارگر ایران مطرح شد؛

آزادی انجمن و چانه‌زنی‌های دسته‌جمعی از موضوعات مهم ILO است/فعالیت تشکیلاتی برای زنان بسیار سخت‌تر از مردان است

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۸۹۲

نشست مشترک نمایندگان ILO (سازمان بین‌المللی کار) و تشکل‌های کارگری خانه کارگر ایران صبح امروز در محل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران (امکان) با حضور سه نماینده این سازمان به نام‌های دیتی آندرس (مسئول مقاوله نامه‌های حقوق بنیادین (ILO، کاسترو (مسئول امور حقوقی کارگری ILO ) و سانچیر (مسئول امور کارفرمایی ILO)برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مشترک نمایندگان ILO (سازمان بین‌المللی کار) و تشکل‌های کارگری خانه کارگر ایران صبح امروز در محل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران (امکان) با هدف آشنایی با تشکل‌های کارگری خانه کارگر ایران برگزار شد.

در این نشست، سه نماینده به نام‌های دیتی آندرس (مسئول مقاوله نامه‌های حقوق بنیادین (ILO، کاسترو (مسئول امور حقوقی کارگری ILO ) و سانچیر (مسئول امور کارفرمایی ILO) حضور داشتند.

محمد حمزه‌ای (مسئول امور بین‌الملل خانه کارگر ایران) با بیان اینکه چند سال قبل رابطه خوبی با سازمان بین‌المللی کار داشتیم، گفت: در این راستا تعدادی از بانوان از حمایت‌هایی برخوردار شدند و برای آنها تورها تحصیلی و آموزشی برگزار شد.

حمایت همیشگی سازمان بین‌المللی کار از حقوق کارگران

محمد حمزه‌ای با اظهار اینکه سازمان بین‌المللی کار همیشه از حقوق بنیادین کارگران و اتحادیه‌های کارگری حمایت کرده است، افزود: باتوجه به اینکه وزیر کار ایران در گذشته عضو خانه کارگر بوده است، موقعیت خوبی برای کارگران و خانه کارگر است تا بتوانیم با ILO روابط خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ملحق شدن جوانان به خانه کارگر بسیار مشکل است و باید امتیازات و مشوق‌هایی برای تحقق این امر وجود داشته باشد، توضیح داد: خانه کارگر، ساختمان‌ها، دانشگاه‌ها، هتل‌ها و تسهیلات زیادی دارد که موجب می‌شود جوانان علاقه‌مند به اتحادیه‌ها ملحق شوند.

مسئول امور بین‌الملل خانه کارگر ایران با اعلام اینکه در برخی از شهرها به میزان 100 درصد افزایش عضو را شاهد هستند، گفت: همیشه سعی شده است که به عنوان راهبرد، تسهیلاتی را برای آنها ایجاد کنیم.

آزادی انجمن و چانه‌زنی‌های دسته جمعی از موضوعات بسیار مهم ILO است

دیتی آندرس (مسئول مقاوله‌ نامه‌های حقوق بنیادین ILO) نیز در پاسخ، ضمن خرسندی از تشکیل این جلسه، اظهار داشت: این نخستین سفرم به ایران است هرچند هیئت‌های دیگر ILO پیش از این نیز به ایران آمده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از روز گذشته وارد ایران شده‌اند و جلساتی را با مسئولان وزارتخانه و گروه‌های کارگری داشته‌اند، گفت: هدف اصلی سفر هیئت ILO به ایران این است که سازمان بین‌المللی کار بتواند بیشتر با وضعیت شرکای اجتماعی، کارگران و کارفرمایان در این کشور آشنا شود.

آندرس با بیان اینکه از هنگام تاسیس سازمان بین‌المللی کار در سال 1919 تاکنون، آزادی انجمن و چانه‌زنی‌های دسته جمعی از موضوعات بسیار مهم در این سازمان به شمار می‌رود، تصریح کرد: کنواسیون‌های شماره 87 و 98 و بیانیه تصویب شده در سازمان بین‌المللی کار در سال 2008 برای جهانی‌سازی عادلانه از مسائل مهم این سازمان هستند.

مسئول مقاوله‌‌نامه‌های حقوق بنیادین ILO هدف از انجام این سفر را برای آشنایی با وضعیت گفتگوی اجتماعی و چگونگی سه‌جانبه‌گرایی در ایران بیان کرد و گفت: شناخت چالش‌های موجود درباره سه‌جانبه‌گرایی در ایران و رسیدن به پاسخی برای این پرسش که چگونه می‌توان شرایط را بیش از پیش ارتقا داد تا بستر مناسبی برای محقق شدن حقوق کارگران وجود داشته باشد، از دیگر اهداف این سفر به شمار می‌رود.

وی همچنین با بیان اینکه طی این دو روز گفتگوهای آگاهی بخشی در دیدارهای انجام شده با مسولان وزارتخانه و شرکای اجتماعی داشته‌اند، افزود: سئوالات بسیار زیادی برایمان به وجود آمده است که امیدواریم بتوانیم ارزیابی مناسبی از یافته‌های این سفر داشته باشیم.

فراکسیون کارگری مجلس؛ دست قدرتمند کارگران است

در ادامه جلسه سهیلا جلودارزاده (عضو شورای مرکزی خانه کارگر، رئیس اتحادیه زنان کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی) نیز گفت: اتحادیه زنان کارگر که بخشی از زنان خانه کارگر را تشکیل داده‌اند، در راستای دفاع از حقوق کارگران زن و مرد فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه خانه کارگر یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های کارگری است که در سطح کشور اعضای زیادی دارد، افزود: یکی از راه‌هایی که برای مشارکت در تعیین سرنوشت کارگران انتخاب کردیم، راه مذاکره از طریق پارلمان و همچنین فرستادن نمایندگانی به شورای اسلامی شهرهاست.

جلودارزاده با اظهار اینکه این رویکرد علاوه بر فعالیت‌ها و شرح وظایف تشکیلات خانه کارگر است که انجام می‌دهند، توضیح داد: تلاش برای رسیدن به قدرت در بخش‌های کارگری یکی از برنامه‌های خانه‌ کارگر ایران است که در این راستا اقدام به ایجاد فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم که اعضای آن نمایندگانی هستند که در شهرهای مختلف توسط تشکیلات خانه کارگر حمایت شده و رای گرفته‌اند.

عضو شورای مرکزی خانه کارگر با تاکید بر اینکه فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی دست قدرتمند کارگران ایران در عرصه تصمیم‌سازی و اجبار دولت به اجرای آن به شمار می‌رود، گفت: من نیز با رای اتحادیه زنان کارگر و کل کارگران وارد مجلس شورای اسلامی شدم.

زنان در تشکیلات خانه کارگر حضور 30 درصدی دارند

جلودارزاده همچنین به حضور 30 درصدی زنان در تشکیلات خانه کارگر و تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در حقیقت زنان در همه سطوح تصمیم‌سازی حضور دارند و در همه عرصه‌هایی که لازم می‌شود که کارگران حضور داشته باشند و قدرت خود را نشان دهند، زنان کارگر نیز نقش دارند.

وی همچنین به وجود اتحادیه‌های مختلف تخصصی در درون خانه کارگر اشاره کرد و گفت: زنان نیز در این اتحادیه‌ها عضویت دارند اما اینکه دلیل اینکه در اتحادیه زنان متمرکز شده‌ایم برای این است که قدرت این قشر را متمرکز کنیم تا به‌طور خاص از حقوق زنان کارگر دفاع کنند البته در این راستا از گذشته با دفتر زنان ILO نیز در تماس بوده‌ایم.

در گذشته از همکاری‌های فنی سازمان ILO محروم شدیم

جلودارزاده با اظهار اینکه دولت پیش از روحانی، با تشکیلات خانه کارگر و زنان کارگر همکاری نمی‌کرد، یادآور شد: بدین ترتیب خانه کارگر و زنان کارگر از همکاری‌های فنی سازمان بین‌المللی کار محروم شدیم اما در راستای کارگاه آموزشی که در گذشته برایمان برگزار شده بود، اینگونه برنامه‌ها را ادامه دادیم.

وی با بیان اینکه خواهان این هستند که بتوانند در ایران نیز همبستگی موجود بین زنان جهان را ایجاد کنند، گفت: هرچند که یک تشکل صنفی هستیم اما باتوجه به اینکه مبارزات آزادی خواهانه ملت‌ها می‌تواند در تامین حقوق کارگران موثر باشد، سعی کرده‌ایم که در زمینه حقوق بشر هم از حرکات کارگری حمایت کنیم.

جلودارزاده همچنین با ابراز خوشحالی از برقراری دوباره ارتباط با سازمان بین‌المللی کار، تصریح کرد: امیدواریم دوباره همکاری‌های فنی و آموزشی و ارتقای سازی کارگران ایران از سر گرفته شود.

در گذشته تشکل‌های کارگری با فضای منفی روبه رو بودند

در ادامه، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی) با بیان اینکه موضوع تشکل‌های به ویژه تشکل‌های کارگری در ایران با یک نگاه خاصی همیشه مورد توجه بوده است، گفت: باید موقعیت ژئوپلوتیکی ایران را درنظر بگیریم که در جوار اتحاد جماهیر شوروی به عنوان بزرگترین همسایه ایران بودیم.

وی در تکمیل صحبت خود توضیح داد: این مسئله موجب شده بود که در ایران چند سال پس از انقلاب بلشویکی، هرکسی اسم کارگر و تشکل کارگری را بیاورد، محکوم به بلشویک و کمونیست شود.

محجوب با بیان اینکه همواره تشکل‌های کارگری در حوزه زنان و مردان با جهت‌گیری و فضای منفی روبه رو بودند، تصریح کرد: فرهنگ بازدارنده‌ای ایجاد شده بود که همه را نهی می‌کرد که تا می‌توانند از این تشکیلات فاصله بگیرند.

دبیرکل خانه کارگر همچنین با بیان اینکه در 120 سال گذشته تشکل‌های کوچک و کم عضو زیادی خیلی محدود در ایران فعالیت کرده‌اند، گفت: این وضعیت در حقیقت به گونه‌ای بود که 2 حزب بزرگ در دوره پهلولی دوم به عنوان تشکیلات وابسته به حزب ایران نوین و حزب رستاخیز که احزاب سلطنتی و حکومتی بودند را تا پیش از سال 79 شاهد بودیم.

محجوب با اظهار اینکه نام خانه کارگر از پیش از ظهور این دو حزب مطرح بود، تصریح کرد: به مدت یکی دو سال سندیکاها دورهم با نام خانه کارگر جمع شدند اما این دو حزب به خانه کارگر تعرض کردند و نام سازمان خودشان را بر آن گذاشتند تا اینکه پس از پیروزی انقلاب دوباره با نام خانه کارگر فعالیت خود را شروع کردیم.

تشکل‌ها در ایران خیلی ضعیف هستند

وی با بیان اینکه هنوز تشکل‌ها در ایران خیلی ضعیف هستند، اظهارداشت: خانه کارگر با حدود 2میلیون و 300 هزار عضو از بین 12 میلیون بیمه شده یا بهتر است بگوییم 14 میلیون کارگری که در ایران هستند، پرعضوترین تشکیلات به شمار می‌رود.

محجوب در تکمیل صحبت خود با بیان اینکه هنوز هم جو اتحادیه ستیز علیه تشکیلات وجود دارد، افزود: باید باور کنیم که رشد و آزادی تشکیلات منوط به ضمانت‌نامه‌های قانونی نیست باید فرهنگ و فضای لازم برای این کار  ایجاد شود.

وی با بیان اینکه همه چیز در قانون بهتر از آن چیزی است که باید باشد، اظهارداشت: در واقع همه چیز بسیار فاصله دارد حتی با قوانینی که ضعیف‌تر هستند.

فعالیت تشکیلاتی برای زنان بسیار سخت‌تر از مردان است

دبیرکل خانه کارگر در ادامه با بیان اینکه فعالیت تشکیلاتی برای زنان بسیار سخت‌تر از مردان است، گفت: البته فقط می‌توان گفت که فعالیت‌ها سخت‌تر بوده و اکنون سخت شده اما نمی‌توانیم بگوییم روان و آسان است.

وی در تکمیل توضیح خود، نتیجه گرفت: تشکل‌هایی که تازه شکل می‌گیرند، نمی‌توانند به سادگی عضو بگیرند و توسعه یابند و به مرزهای دلخواه خود برسند در این شرایط متوسل می‌شوند به فضاسازی‌های غیرواقعی یا شرایطی که جلب توجه کنند اما نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

محجوب با اظهار اینکه خانه کارگر قانونا یک تشکیلات انحصاری نیست و همه می‌توانند تشکیلات درست کنند، گفت: خیلی‌ها کوشش کردند که جلوی ما تشکیلات مختلف ایجاد کنند اما به دلایلی که گفتم عملا هنوز بدیلی نداریم که کسی بخواهد متوجه آن بدیل شود. البته ما مدیون اتحاد و وحدت جمع خود هستیم و نیز توجه کارگرانی که عضو هستند و با تعصب از آن دفاع می‌کنند آنهم با وجود محدودیت‌های موجود.

هدف ILO ارزیابی فرصت‌های ممکن برای گروه سه‌جانبه کارگر، کارفرما و دولت است

در این بخش از جلسه، مسئول مقاوله‌نامه‌های حقوق بنیادین ILO بحث را به دست گرفت و گفت: می‌خواهیم گفتگوی صمیمانه‌ای با حاضران در این جلسه داشته باشیم زیرا هدف ما ارزیابی فرصت‌های ممکن برای گروه سه‌جانبه کارگر، کارفرما و دولت است.

آندرس با یادآوری اینکه در گذشته نقشه راهی ترسیم شد و بنا بود فعالیت‌هایی انجام شود، تصریح کرد: پس از بازگشت از این سفر با همکاران خود مشورت کرده و دوست داریم اگر پیشرفت‌ها و تغییراتی در این حوزه اتفاق افتاده است، ما را در جریان بگذارید.

در تکمیل صحبت‌های وی، کاسترو (مسئول امور حقوقی کارگری ILO ) نیز اظهارداشت: تاکنون رابطه با خانه کارگر ایران مانند چراغی است که مدام روشن و خاموش می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی یکی از همکارانش در سال 2006، تصریح کرد: مطمئن هستم اطلاعات و دانش فنی مفیدی را به خانه کارگر برای درک بهتر نقش سازمان بین‌المللی کار ارایه داده است.

خانه کارگر نقش مهمی را در WFTU دارد

کاسترو با اظهار اینکه؛ خاموش و روشن شدن چراغ ارتباط با خانه کارگر ایران ادامه داشت، گفت: در سال 2012 میلادی با حمزه‌ای ملاقاتی داشتیم و بحث کردیم که چه احتمالات و فرصت‌هایی برای حمایت ILO  از خانه کارگر وجود دارد و خیلی خوشحال هستیم که خانه کارگر نقش مهمی را در ارتباط با اتحادیه بین‌المللی WFTU دارد.

مسئول امور حقوقی کارگری ILO تصریح کرد: تا جایی که به فعالیت‌های اتحادیه‌های کارگری در ایران مربوط می‌شود، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است اما دوباره این ارتباط خاموش شد تا اینکه دوباره سکوی جدیدی ایجاد شد و اکنون فکر می‌کنم دوباره چراغ این ارتباط کاملا روشن شده است.

وی با تاکید براینکه برایشان مهم است که صحبت‌های افراد حاضر در جلسه را بشنوند، گفت: تاکنون جلساتی با شورای عالی کار، مجمع عالی نمایندگان کارگران، کانون عالی صنفی کارفرمایی و اکنون مایل هستیم که صحبت‌های شما را بشنویم و مشترکات و تفاوت‌های موجود برسیم تا بتوانیم این سکوی جدید ایجاد شده را برای ظرفیت‌سازی و حمایت از مسائل کارگران قوی‌تر کنیم.

کاسترو در عین حال تاکید کرد: ما باید متعهد بشویم این نقشه راهی را که ایجاد خواهیم کرد کاملا مرتبط باشد و به مسائل واقعی بپردازد که لازمه این مسئله این است که بیشتر از شما بشنویم تا اینکه بخواهیم صحبت کنیم.

تنوع بخشیدن و تکثر تشکل‌های کارگری یکی از تعهدات خانه کارگر است

در پاسخ به این اظهارات، دبیرکل خانه کارگر اظهارداشت: به تعهدی را که امضا کرده‌ام متعهد هستم که مهمترین موضوع آن تنوع بخشیدن و تکثر تشکل‌های کارگری بود به خصوص انجمن‌های صنفی که ترجمه فارسی سندیکاست.

محجوب با بیان اینکه آن زمان هنوز این تشکل پدید نیامده بود و هنوز در مراحل ابتدایی بود، گفت: کمک کردیم به شکل‌گیری آن اما مشکلاتی سر آن قرار گرفته است که موجب شده نتواند در اندازه مورد انتظار ظاهر شود برای نمونه در تنوع تشکل‌ها خواهید دید که فقط نمایندگان مشاغل خدماتی حضور دارند یا اینکه با عنوان صنعت حمل و نقل یا ساختمان؛ کرسی‌های این بخش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه درخواستش از وزارت کار و دولت این است که امکان مشارکت همه بخش‌های مختلف به خصوص صنعتی و معدنی در این موضوع فراهم شود، اظهارداشت: اگر این امر محقق شود که در شرف انجام شدن است و اگر وزارت کار همراهی کند و اجازه بدهد که همه آنگونه که قانون گفته است مشارکت کنند، بزرگترین آرزوی ماست و توسعه سندیکاها که مورد تعهد با ILO است، محقق خواهد شد.

خانه کارگر خواهان جوان‌گرایی و افزایش نقش زنان است

محجوب با اظهار اینکه خانه کارگر تاکید دارد که جوانان این تشکیلات را در اختیار بگیرند و نقش زنان افزایش یابد، گفت: هیچ کدام از این موارد در آنجا دیده نمی‌شود با این حال وزارت کار در یک سال اخیر بعد از جلسات، بحث‌ها و پیگیری‌های سخت و طاقت فرسا، قانع شد که کمک کند به این تحول و امیدواریم این وضع ادامه یابد تا تشکل‌ها و سندیکاهای ما در اندازه واقعی خود ظاهر شود.

وی در عین حال تاکید کرد: ما هنوز در شرایط جنینی قرار داریم و باید ILO همکاری‌های فنی خود را با انجمن‌های صنفی ادامه دهد و از حضور جوانان و زنان حمایت کند تا خانه کارگر و وزارت کار نیز به این امر تشویق شوند تا این تشکیلات قدرتمند شود و بتواند امور کارگری ایران را به عهده بگیرد.

دبیرکل خانه کارگر همچنین با بیان اینکه در سال‌های اخیر دو بخش ساختمان و رانندگان وسایل نقلیه؛ اساس این تشکیلات را تشکیل می‌دادند، توضیح داد: همان‌طور که گفتم خیلی از آنها افراد بازنشسته هستند که حضور دارند بنابراین امیدواریم این اتفاق هرچه سریع‌تر بیفتد تا در آینده شاهد اتفاقات متفاوت‌تری باشیم زیرا شاهد افرادی هستیم که توانایی‌ها و قدرتی دارند که اگر ظهور کنند، اتفاقات خوب و شایسته‌ای خواهد افتاد.

محجوب از صحبت‌های خود اینگونه نتیجه گرفت: ما که تعهد کرده بودیم شرایطی به وجود بیاوریم که سندیکاها حرف اول را بزنند و نقش اصلی را داشته باشند و به تعهد خود عمل می‌کنیم اما کار بسیار کند پیش رفته است.

پس از صحبت‌های محجوب، آندرس (مسئول مقاوله‌نامه‌های حقوق بنیادین ILO) در پاسخ، گفت: امیدواریم که در پایان این جلسه و ماموریت دوباره چراغ ارتباط ILO و خانه کارگر روشن شود و در این راستا خیلی متعهد به یک گزارش مستند هستیم.

آندرس درباره تنوع‌سازی تشکل‌های کارگری نیز توضیح داد: ما در خصوص کمک‌های فنی شاهد همکاری‌هایی در مقاوله‌نامه‌های 87 و 98 بوده‌ایم و از دولت درخواست همکاری در این زمینه‌ها داریم و حالا می‌خواهیم بدانیم چه نوع کمک‌های فنی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه متوجه شدیم یکی از کمک‌های درخواستی شما ظرفیت‌سازی برای کارگران است، گفت: البته در چهارچوب این کار ما به مسائل دیگری مانند حقوق بنیادین کار و همچنین به توانمندسازی زنان نیز توجه داریم و خواهیم داشت.

مسئول مقاوله‌نامه‌های حقوق بنیادین ILO همچنین ادامه داد: ما مطلع شدیم که مشکلاتی در مورد کار کودکان و مهاجرت از افغانستان وجود دارد که شامل این بحث‌ها می‌شود البته در مسائل دیگری هم مانند گفتگوهای سه‌جانبه، کنوانسیون 144، بهداشت کار، مبنای مستحکمی را ایجاد کنیم و از خانه کارگر به عنوان بنایی محکم انتظار همکاری داریم.

در ادامه این بحث سانچیر (مسئول امور کارفرمایی ILO) گفت: برایم جای خوشحالی است که خانه کارگر موفق بوده است و 30 درصد از زنان در آن مشارکت دارند و همینطور در این جلسه نیز تعداد خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

وی با بیان اینکه در بخش کارفرمایی سازمان ILO کار می‌کند، اظهار داشت: هدف ماموریت ما ارزیابی همکاری‌های دو یا سه‌جانبه است و اینکه اولویت‌ها را تعیین کنیم تا ILO بتواند به آنها بپردازد.

سانچیر در عین حال تصریح کرد: در صحبت‌هایی که با شما خواهیم داشت، می‌خواهیم مطلع شویم که نقش کارفرما و اتحادیه‌های مربوطه را چگونه می‌بینید و چگونه می‌توان به اجماع آرا دست یافت.

در پاسخ به این مسائل، محجوب (دبیرکل خانه کارگر) سررشته صحبت را به دست گرفت و گفت: پاسخ این سئوال که ما از شما چه می‌خواهیم این است که درخواست حمایت و همکاری‌های آموزشی برای زنان را داریم و در حقیقت مهمترین موضوع برای ما پررنگ‌ کردن و تقویت نقش اجتماعی زنان به خصوص در فعالیت‌های کارگری است.

وی با بیان اینکه زنان در این حوزه تلاش‌های زیادی را به انواع روش‌ها کرده‌اند، گفت: امیدواریم نسل جدید نیروی کار زن ایران بتواند نقش موثری در مدیریت‌های مختلف و تشکیلات کارگری ایران ایفا کند.

محجوب در پاسخ به درخواست مسئول امور کارفرمایی ILO برای شناخت تنش‌های موجود کارگری و کارفرمایی، اظهارداشت: از شما دعوت می‌کنیم تا در جلسه فردا که با تشکلات کارفرمایی برگزار می‌شود شرکت کنید. در حقیقت بیش از 15 سال است که سالی یکبار این جلسه را با تشکلات کارفرمایی داریم.

وی؛ گفتگوها با تشکلات کارگری را پرچالش ارزیابی کرد و گفت: امسال در بحث مزد خیلی ما را اذیت کردند اما در عین حال با هم دوست هستیم و گفتگو می‌کنیم و نتیجه می‌گیریم هرچند که آنها خیلی مهربان نیستند و ما آنها را دعوت به مهربانی می‌کنیم.

دانشگاه‌های خانه کارگر در همه شهرهای ایران ایجاد شده است

جلودارزاده در تکمیل صحبت‌های محجوب اظهار داشت: 64 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ما در دهه اخیر را زنان تشکیل داده‌اند بنابراین خیلی عجیب نیست که بیشتر جمع حاضر را زنان و جوانان تشکیل داده‌اند.

وی با یادآوری اینکه زمانی برای اینکه نماینده به ILO بفرستیم که مسلط به زبان انگلیسی باشد بسیار مشکل بود، گفت: امروز در همه شهرهای کشور دانشگاه‌های خانه کارگر ایجاد شده و بیشتر دانشجویان آنها خانم هستند.

عضو شورای مرکزی خانه کارگر تاکید کرد: این صاحب علم شدن زنان کارگر زمینه خیلی خوبی را برای دفاع از حقوق همه کارگران ایجاد کرده است.

جلودارزاده درباره ارتباط خانه کارگر و ILO نیز توضیح داد: اینکه این ارتباط مدام روشن و خاموش شده است را ما نیز قبول داریم اما این بازمی‌گردد به اینکه زمانی دولت مخالف بود با تشکیلات کارگری و مشارکت کارگران در تعیین سرنوشت خود و خانه کارگر دیگر حضور نیافت و این ارتباط قطع شد.

وی با بیان اینکه حتی تلاش کرده بودیم گروه‌های زیادی از خانم‌ها را به تورین بفرستیم تا آموزش‌های لازم و توانمندسازی‌ها را داشته باشیم، اظهارداشت: در حال حاضر ظرفیت برگزاری نشست‌های مشترک را با همه زنان جهان داریم و در کنفرانس‌های مختلف حضور داشته‌ایم و اکنون نیز در رابطه با مبارزه با فقر، خشونت و نقاط آسیب‌پذیر زنان در جهان در حال مبازره هستیم.

جلودار زاده تصریح کرد: شما خانه کارگر مستقل و اتحادیه زنان آن را به رسمیت بشناسید تا دیگر پریزمان را از برق نکشند و ارتباط قطع نشود. هرچند اکنون شرایط ما در دولت کنونی بهتر است اما هنوز پریز زنان باید وصل شود.

در این بخش از جلسه فعالان کارگری که عمدتا بانوان بودند هر کدام به معرفی خود و بیان مسائل و مشکلات موجود پیش روی کارگران پرداختند و سوالات و نکات مدنظرشان را منتقل کردند.

 در نهایت مسئول مقاوله‌نامه‌های حقوق بنیادین ILO در پاسخ به مباحث مطرح شده، گفت: از اینکه مشارکت کردید و نظرات خود را گفتید تشکر می‌کنم. ILO می‌خواهد نظرات کارگران را بشنود و از خانه کارگر که این امکان را فراهم کرد ممنونم و این را اعلام می‌کنم که گفتگوها را ادامه خواهیم داد و امیدواریم این چراغ دوباره روشن شود و پریز برق هم متصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز