خبرگزاری کار ایران

امنیت شغلی کارگران «چوب و کاغد مازندران» با اجرای «طرح تنفس جنگل» به خطر افتاده است/بلاتکلیفی ۴۰۰ کارگر

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۵۴۵

با کاهش فعالیت تولیدی کارخانه چوب و کاغذ مازندران، حدود ۲ هزار کارگر این کارخانه تولیدکننده انواع کاغذ، نگران امنیت شغلی خود هستند.

کارگران کارخانه چوب و کاغذ مازندران در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: کار روزمره این کارخانه که در زمینه تولید انواع کاغذ در استان مازندران فعالیت می‌کند، از تقریبا شش ماه قبل تاکنون به دلیل اجرای «طرح تنفس جنگل» ازسوی سازمان جنگل‌ها برای تامین مواد اولیه تولید؛ به حداقل رسیده است.

آنان با بیان اینکه هم‌اکنون کارگران این کارخانه از وضعیت موجود رضایت ندارند، در ادامه گفتند: کاهش تولیدات این کارخانه تهدیدی بر امنیت شغلی کارگران قراردادی و رسمی کارخانه شده بطوریکه از حدود ۲ هزار کارگری که در این کارخانه شاغل بوده‌اند، حدود ۴۰۰ نفر که در خارج از کارخانه و بخش جنگل‌کاری مشغول کار بودند، با اجرای این طرح بیکار شده و هم‌اکنون وضعیت مشخصی ندارند.

به گفته کارگرانی که این اطلاعات را در اختیار ایلنا گذاشته‌اند، در شش ماه گذشته فعالیت چوب کاغذ مازندران به دلیل تامین نشدن مواد اولیه تولید (چوب) رونق سابق را نداشته و کارفرما از مدت‌ها قبل ناچار شده است بخش زیادی از فعالیت کارخانه را متوقف کند.

به گفته آنها، میزان تولیدات این کارخانه در گذشته ۱۷۰ هزار تن بود که در حال حاضر به ۱۲۰ هزار تن کاهش یافته و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

منابع کارگری می‌گویند: خوشبختانه این کارخانه در پرداخت مطالبات مزدی کارگران شاغل هم‌اکنون هیچ مشکلی ندارد و مدیریت جدید کارخانه که از یکسال قبل مسئولیت این واحد تولیدی را برعهده گرفته تا پایان سال ۹۶ همه مطالبات معوقه کارگران را به‌جز اسفند ماه ۹۶ به‌روز کرده است. کارفرمای جدید همچنین هزینه بازنشستگی تعداد بیش از ۲۰۰ نفر از همکاران بازنشسته کارخانه را پرداخت کرده که در این مورد رضایت کامل داریم.

به ادعای آنها؛ تا پیش از اینکه مدیریت جدید وارد کارخانه شود اوضاع تولید و پرداخت حقوق و مزایای کارگران خوب نبود اما از یک سال پیش که مدیریت شرکت تغییر کرد به مرور کارفرما تمام تلاش خود را برای رونق تولید و پرداخت مطالبات معوقه کارگران انجام داد اما مدتهاست با متوقف شدن هر گونه بهره‌برداری از منابع جنگلی (طرح تنفس جنگل) ما نیز دچار مشکل تامین مواد اولیه برای تولید شده‌ایم.

به نقل از کارگران این واحد گفته می‌شود؛ شرکت چوب و کاغذ مازندران یکی از واحد‌های نمونه در استفاده از منابع جنگلی است. به همین دلیل از مسئولان در حوزه کشاورزی و جنگل‌داری در خواست داریم قبل از اجرای چنین طرح‌هایی که منافع ملی را تامین می‌کنند، فکری هم برای صنایع تبدیلی همانند واحد‌های چوب و کاغذ بکنند.

به نقل از کارگران این واحد گفته می‌شود؛ با محدود شدن فعالیت تولیدی کارخانه چوب کاغذ که به متوقف شدن استفاده از منابع جنگلی بازمی‌گردد، انتظار داریم سازمان جنگل‌ها برای تامین امنیت شغلی حدود ۲ هزار کارگری که در این کارخانه مشغول کارند و معاش خانواده‌هایشان به خطر افتاده حداقل اجازه برداشت از درخت‌های خشک و ریشه‌کن شده جنگل‌ها را بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز