خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری شورای عالی کار:

مرحوم عراقی گنج دانش برای کارگران بود/ قصد داشتند او را گوشه نشین کنند

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۴۲۲

عضو کارگری شورای عالی کار می گوید: اصرار مرحوم عراقی بر قرار دادن قانون کار در زمره حقوق عمومی باعث شده است کارگران امروز بتوانند از حقوق صنفی خود دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته (شنبه/20 آبان) «عزت‌الله عراقی» از نویسندگان نخستین پیش نویس لایحه قانون کارِ پس از انقلاب اسلامی درگذشت. عراقی جز اولین کسانی که بود که منافع کارگران را در این پیش نویس لحاظ کرد. این استاد دانشگاه تهران دکترای حقوق را از کشور فرانسه گرفت و نظام حمایت‌های حقوقی این کشور را که منبعث از «اعلامیه حقوق انسان و شهروند» است  را در ایران مورد الگوبرداری قرار داد.

در همین باره «علی خدایی» عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به فقدان «عزت‌الله عراقی» به ایلنا، گفت: درگذشت آقای عراقی مصادف با کوران هجمه‌هایی است که به منظور بی دفاع نمودن کارگران، نسبت به قانون کنونی کار صورت گرفته است.

خدایی با بیان اینکه مرحوم عراقی بیش از هرچیز به امنیت شغلی کارگران توجه داشت و گنج دانش برای جامعه کارگری بود، اضافه کرد: در اولین نسخه این پیش نویس هیچ بحثی از امنیت شغلی کارگران نشده بود با این حال وی در اصلاحیه‌های دیگر این پیش نویس پافشاری کرد که حتما حمایت‌های مربوط به امنیت شغلی در آن گنجانده شود.

این فعال صنفی کارگری اضافه کرد: عراقی در دعوای مربوط به اینکه حقوق کار جز حقوق عمومی است یا خصوصی همواره اصرار می‌کرد که قانون کار جز حقوق عمومی است و برای همین است که امروز کارگران میتوانند از حقوق صنفی خود دفاع کنند.

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه آقای عراقی در تمامی سالهای پس از تصویب قانون کار همواره بر ضرورت تفکیک مشاغل دائم از غیر دائم اصرار داشت، افزود: می توان گفت که همین رویکرد باعث شد نگرش حامی اقتصاد بازار آزاد و نئولیبرال نسبت به گوشه نشینی مرحوم عراقی متمایل شود.

خدایی اضافه کرد: اصرار مرحوم عراقی بر شدنی بودن تفکیک مشاغل دائم از موقت و تامین امنیت شغلی برای کارگران درست همان نقطه‌ای بود که تفکر حامی اقتصاد آزاد و نولیبرال آنرا خط قرمز سیاست‌های خود در زمینه امنیت شغلی می‌داند.

وی ادامه داد: با این حال مرحوم عراقی با نگارش کتاب‌های حقوق کار به نبرد با این تفکر رفت و این را به مخالفان حمایت های قانونی قبولاند که در کارهای مستمر نباید قرارداد موقت منعقد کرد هرچند که در تمامی این سالها مخالفان او تلاش کردند تا از اجرای تبصره های ماده هفتم قانون کار جلوگیری کنند.

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به استفاده از نظرات عراقی در جلسات سه جانبه مربوط به تدوین آیین نامه تبصره یک ماده هفت قانون کار، گفت: سعی کردیم همواره از نظرات وی در حمایت از امنیت شغلی کارگران استفاده کنیم چرا که پشتوانه عظیمی از این بابت در اختیار کارگران است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در پایان گفت: ضایعه از دست دادن آقای عراقی را به  کارگران کشور که از اقشار ضعیف جامعه هستند و به تشکل‌های کارگری کشور تسلیت می‌گویم و امیدواریم چراغی که در آثار وی برای کارگران روشن شده است تا ابد ماندگار بماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز