خبرگزاری کار ایران

ربیعی در پاسخ به سوال نماینده بافق:

افزایش ۴۰ درصد تشکل‌های صنفی در دولت یازدهم/ استفاده از رویکرد مسالمت‌آمیز برای حل اختلاف

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۵۸۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: گسترش تشکل‌ها باعث ایجاد گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و آرامش می‌شود. در دولت یازدهم ۴۰ درصد به تشکل‌های مدنی اضافه کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال پورابراهیمی و محمدرضا صباغیان نماینده بافق درباره تشکل‌های کارگری و کارفرمایی عنوان کرد: من ایجاد تشکل‌ها را از نقط قوت وزارت‌خانه‌ام می‌دانم. این وزارت‌خانه را وزارت تشکل‌ها می‌شناسم و معتقدم تعاونی‌ها، تشکل‌های اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های کافرمایی و کارگری و تشکل‌های بازنشستگی در حوزه صندوق کشوری را در حوزه کاری خود گسترش دادیم، گفت: از تشکل خیر جمعی تا کار جمعی و صنفی و بازنشستگی در حوزه وزارتخانه به آن پرداختیم و می‌پردازیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما در کشور احزاب بزرگ نداریم برای همین تشکل‌ها می‌توانند رابطه دولت و مردم را افزایش دهند، گفت: به این دید معتقدم و در برنامه ۱۳۹۲ به آن اشاره کردم و معتقدم گسترش تشکل‌ها باعث ایجاد گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و آرامش می‌شود و ما برای حل مسائل کشور به این تشکل‌ها نیازمندیم و برای این به گفت‌وگو و اجماع ملی نیاز داریم.

ربیعی با اشاره به اینکه هنوز کارهای انجام شده برای تشکل‌ها کافی نیست، خاطرنشان کرد:  اما ادعا می‌کنم آمار نشاندهنده این است که آیین‌نامه‌های تشکل ها را تصویب کردیم در دولت یازدهم ۴۰ درصد به تشکل‌های مدنی اضافه کردیم. در حوزه کارگری و کارفرمایی آمارها موجود است. درب وزارت کار به روی کارگران و کارفرمایان باز است. سال ۹۲ ۷ هزار و ۹۴۸ تشکل کارگری و کارفرمایی داشتیم و در پایان سال ۹۵  این تعداد به  ۱۲ هزار و ۷۷۴ تشکل افزایش پیدا کرده و رشدی ۱ و نیم برابری داشته است.

ربیعی ادامه داد: همچنین با همین روند افزایش باورمان این است که تعداد انجمن‌ها نیز افزایش یابند و این در حالی است که این تعداد از ۷۳۰ انجمن هم اکنون به ۱۴۴۷ واحد رسیده است. همچنین تعداد نمایندگان کارگری نیز از ۳هزار و ۹۲۸ نفر به ۶ هزار و ۴۷۰ نفر افزایش یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از اقدامات در این وزارتخانه پنهان مانده و آشکار نشده است خاطرنشان کرد: گاهی احساس می‌کنیم وزارت کار وزارتخانه مجاهدت‌های خاموش است و خوشبختانه یکی دیگر از اقداماتی که البته جزو این مجاهدت‌های خاموش بوده و چندان به آن نپرداختند بحث آموزش تشکل‌ها است.

وی افزود: ما سعی کردیم درر تمامی مجامع بین‌المللی نمایندگان تشکل‌های کارگری را به همراه خود ببریم و تا در جریان امور و آموزش‌های به روز بین‌المللی قرار بگیرند و به طور کلی توجه ویژه‌ای به موضوع آموزش تشکل‌ها داشتیم.

به گزارش ایلنا علی مطهری که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی امروز مجلس را برعهده داشت با اشاره به اینکه این جلسه قرار است به سوال دو نفر از نمایندگان مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیدگی شود از علی ربیعی خواست که پس از پاسخگویی به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده اصولگرای کرمان و راور، به سوال محمدرضا صباقیان نماینده مردم بافق در مجلس نیز پاسخ دهد.

علی ربیعی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال محمدرضا صباقیان اعلام کرد: پیش از آنکه در مورد این سوال متمرکز شوم لازم می‌دانم به شرایط کشور اشاره‌ای داشته باشم. آیا ما اکنون در شرایطی هستیم که به میزان قابل توجه رشد در بازار کار صورت گرفته است؟ آیا امروز آنچنان که باید و شاید به کارگران در کارخانجات نیاز داریم؟ آیا اساساً تولید به اندازه کافی انجام می‌شود؟

وی افزود: در شرایطی که تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار وجود ندارد و نیز در شرایطی که بنده خود را وزیر بیکاران نامیده‌ام به نظر می‌رسد با مشکلات بیشتری روبرو باشیم. ما باید امنیت کارگران، امنیت سرمایه و همچنین امید افراد جویای کار را در نظر داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: ما با آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های گوناگون سعی کردیم این مشکلات را حل کنیم چرا که شرایط به نحوی بود که دست و پای ما را برای انجام مذاکرات بزرگتر بسته بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم با انعطاف در روش کار به نحوی که حقوق کارگران حفظ شود و همزمان چالشی ایجاد نشود در راستای احقاق حقوق آنها تلاش کنیم و هم اکنون در برنامه‌ای که براساس اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تهیه کردیم در راستای تثبیت شغل اقداماتی را انجام داده و می‌دهیم تا از اخراج‌های ظالمانه کارگران جلوگیری کنیم.

وی افزود: من دراین وزارتخانه خودرا به عنوان کسی می‌شناسم که حتماً معیشت کارگران را جزو اولویت‌های نخست وزارتخانه قرار داده و معتقدیم که این مسئله فلسفه وجودی بنده به عنوان وزیر کار و این وزارتخانه است.

او با ابراز تاسف نسبت به اینکه تمامی اقدامات و ابعاد مختلف کار وزارت کار را به اطلاع مردم نرسانده‌اند خطاب به نماینده سوال‌کننده گفت: من این اطمینان را به شما می دهم که از هیچ تلاشی برای تثبیت شغل و احقاق حقوق کارگران دریغ نخواهم کرد.

ربیعی همچنین در بخش دوم سخنانش در پاسخ به دو سوال نماینده بافق، مهریز و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در این مدت نامه‌های متعددی به رئیس جمهوری نوشته شده و بنده را متهم کرده‌اند که نماینده یکطرفه کارگران بوده‌ام  و این در حالی است که حقیقتاً سعی کردم عادلانه و منصفانه دو طرف این ماجرا را مدنظر قرار دهم.

وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش تاکید کرد که بخشنامه‌ها و مقابله‌نامه‌های مختلف را در این راستا پیگیری خواهد کرد تا به اجرا برسد.

وی افزود: من به عنوان یک کنگشر اجتماعی معتقدم باید لایه‌ای میان مردم و حکومت شکل بگیرد تا باعث مقاوم حاکمیت و جامعه شود اما شما هم باید شرایط کار ما را در نظر داشته باشید.

عضو دولت دوازدهم یادآور شد: شما باید حدود ۷۰ درصد کسری بودجه‌ای که ما با آن در ابتدای کار روبرو بودیم را در نظر داشته باشید و ببینید که ما در ابتدای راه در چه نقطه‌ای قرار داشته و امروز کجا ایستاده‌ایم.

ربیعی با بیان اینکه در میان نمایندگان، اقتصاددانان بزرگی حضور دارند اظهار داشت: آثار دوره‌ای اقدامات اقتصادی حدود سه سال بعد از انجام آن آشکار می‌شود و هنگامی که کار را آغاز کردیم تا چند سال بعد همچنان درگیر این آثار دوره‌ای بودیم و هم اکنون نیز باید منتظر باشیم تا نتایج اقداماتمان به ثمر بنشیند.

وی افزود: شما باید به روندی که طی شده توجه داشته باشید البته من هم با شما هم‌نظرم که حتی یک کارگر هم نباید زیر چرخ‌دنده توسعه له شود.

ربیعی در پایان با تاکید بر اینکه اساس دغدغه‌ها و مسائل مورد نظر نمایندگان را درک می‌کند خاطرنشان کرد: من هم با شما هم‌رای هستم و در موارد مربوط به تعهدات کارگری با شما همسو هستم اما در علت‌یابی مسائل اختلاف‌نظر دارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز