خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نماینده لنج‌داران: کویتی‌ها به بهانه بازرسی ملوانان ایرانی را آزار می‌دهند/ نماینده مجلس: این رفتار دور از عزت نظام است

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۶۹۰

یک فعال کارگری می‌گوید: مسئولان بندر دوحه کویت به غیر از کتک زدن ملوانان ایرانی به بهانه بازرسی بدنی حرمت ملوانان ایرانی را می‌شکنند که این موضوع باید از راه دیپلماتیک برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از کِدِر شدن روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس یکی از اقشاری که در این میان آسیب‌های جسمی و مالی دیدند ملوانان لنج‌های باری هستند. آنها هنگامی که همراه با لنج‌های باری که عمدتا محصولات کشاورزی دارند، به سمت بندر دوحه کویت می‌روند با بدرفتاری، بی احترامی مسئولان بندر روبه‌رو می‌شوند.

بدرفتاری و بی‌احترامی مسئولان کویتی تنها به بی احترامی کلامی ختم نمی‌شود بلکه با ضرب و شتم و بازرسی‌های بدنی در شرایطی توهین آمیز در اتاق‌های در بسته ادامه می‌یابد.

مسئولان کویتی خطاب به ملوانان لنج‌های باری ایران می‌گویند که نباید پرچم ایران و همچنین عکس مسئولان نظام جمهوری اسلامی را در شناورهایتان نصب کنید ولی ملوانان ایرانی به حرف آنها توجهی ندارند و همواره با پرچم ایران در آب‌ها تردد می‌کنند.

ملوانان ایرانی را در حالی که برهنه هستند، بازرسی می‌کنند

یوسف‌ قائدی (مدیرعامل تعاونی لنج‌داران هندیجان از توابع استان خوزستان) در مورد برخورد نادرست مسئولان بنادر کویت به خبرنگار ایلنا می‌گوید: کتک‌ خوردن ملوانانی که همراه لنج‌های باربری از بندر هندیجان به سمت بندر دوحه کویت حرکت می‌کنند به یک امر عادی تبدیل شده است.

این مقام صنفی در همین رابطه خاطرنشان می‌کند: مسئولان کویتی لنج‌های ما را بی‌دلیل تا چند روز در بنادر نگاه می‌دارند و می‌گویند که باید در صف بایستید. در چنین شرایطی که ملوانان از نظر جسمی و روحی خسته می‌شوند پس از آن به لنج‌ها اجازه ورود می‌دهند. در چنین شرایطی با ملوانان  که در غربت هستند بدرفتاری می‌کنند.

او با اشاره به بازرسی‌های بدنی دور از اخلاق مسئولان کویتی ادامه می‌دهد: بدرفتاری و بی احترامی مسئولان بندر دوحه کویت به حدی رسیده که بی‌دلیل ملوانان ایرانی را در داخل اتاق‌ها و در حالی که آنها را به اجبار برهنه کرده‌اند بازرسی بدنی می‌کنند. این در حالی است که تاکنون هیچ‌یک از ملوانان ایرانی مرتکب تخلفی نشده است.

وی اضافه می‌کند: حرمت ملوانان و لنج‌داران خوزستانی در این بازرسی‌هایی که بی‌دلیل انجام می‌شود شکسته می‌شود و آنها که نمی‌توانند کاری انجام دهند با اندوه به کشور باز می‌گردند. این موضوعات را با مسئولان استانی و نماینده مجلس در میان گذاشته‌ایم تا هرچه سریع‌تر از راه دیپلماتیک این موضوع برطرف شود.

رفتار نادرست مسئولان کویتی به عزت ایران آسیب می‌زند

علی گل‌مردای، (نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی) در مورد برخورد نادرست مسئولان بندر دوحه کویت با ملوانان هندیجانی به خبرنگار ایلنا می‌گوید: برای حفظ عزت جمهوری اسلامی ایران باید به چنین موضوعاتی اهمیت بیشتری بدهیم. چنین رفتارهایی به دیپلماسی بین‌المللی آسیب می‌زند.

او ادامه می‌دهد: در انتطار تنظیم نامه و صورت‌بندی این وقایع از سوی فعالان لنج‌داران هندیجان هستیم تا هم از طریق مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری کنیم و هم از سازمان بنادر و کشتی‌رانی بخواهیم تا وضعیت تجار و ملوانان ما را در بنادر دیگر کشورها پیگیری کنند.

مسئولان کویت، خدمه لنج‌ها را به دلیل نصب پرچم و تصاویر مسئولان نظام اذیت می‌کنند

اما در سوی دیگری از استان خوزستان و در بندر چوبیده هم لنج‌داران و ملوانان همین رفتار مسئولان کویتی را به ایلنا گزارش دادند. در همین رابطه سعید احمدزاده، (مدیرعامل تعاونی لنج‌داران چوبیده به خبرنگار ایلنا می‌گوید: مسئولان بنادر کویت همواره با بهانه‌هایی مانند اینکه چرا پرچم ایران را بالا برده‌اید یا چرا تصاویر مسئولان نظام را نصب کرده‌اید خدمه لنج‌ها را آزار می‌دهند اما ملوانان ایرانی تحت هیچ شرایطی خواسته‌های آنان را نمی‌پذیرند.

او ادامه می‌دهد: بسیاری از خانواده‌ها از همین راه چوبیده - کویت امرار معاش می‌کنند و مجبورند تا بهبود روابط این وضعیت را تحمل کنند. البته برخی از شناورهای ما به دبی بار می‌برند که آنجا هم همین وضعیت حاکم است.

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران چوبیده در پایان می‌گوید: ما خواهان توقف این رفتارهای مسئولان بنادر کویت هستیم و به همین دلیل از سوی وزارت امورخارجه اقداماتی انجام داده‌ایم که هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

خانواده‌های آبادانی نگران فرزندانشان هستند/مسئولان استان اقدام کنند

غلامرضا شرفی (نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی) در مورد وضعیت ملوانان لنج‌های ایرانی که به دلیل برافراشتن پرچم ایران و نصب عکس مسئولان جمهوری اسلامی ایران روی لنج‌ها خود، توسط پرسنل بنادر کویت مورد آزار واقع می‌شوند، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: ملوانان ایرانی که سوار بر لنج‌ها، آبادان را به مقصد بندر دوحه کویت ترک می‌کنند؛ می‌دانند که در این بندر بدرفتاری و برخوردهای فیزیکی در انتظارشان است و متاسفانه مسئولان بنادر کویتی با ملوانان ایرانی به دلیل اختلافات سیاسی میان دو کشور بدرفتاری می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: ما به عنوان نمایندگان شهروندان آبادانی در مجلس شورای اسلامی با معاون پارلمانی وزارت امور خارجه و دیگر معاونان وزیر امور خارجه جلساتی را برگزار کرده‌ایم تا به وضعیت ملوانان آبادانی رسیدگی کنند ولی به دلیل اینکه فرمانداری و استانداری هنوز گزارشی در مورد زد و خورد ملوانان آبادانی در کویت ارائه نداده‌اند؛ روند پیگیری این موضوع به کندی پیش می‌رود.

وی در مورد اعتراضات مردم آبادان به برخورد مسئولان کویت با ملوانان این شهر بندری اضافه می‌کند: مردم برای رسیدگی به این وضعیت مرتب به دفتر نمایندگان مجلس مراجعه می‌کنند و می‌خواهند که این وضعیت هرچه زودتر با رایزنی بین دو کشور به پایان برسد و همچنین تعداد بی‌شماری نامه برای ما نوشته‌اند.

عضو مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: اغلب مراجعه‌کنندگان مردمی هستند که از سفر فرزند، برادر و شوهر خود به کویت ابراز نگرانی می‌کنند و از نمایندگان مجلس توقع دارند درصدد بهبود روابط دو کشور باشند و این در حالی است که این ماجرا در حوزه اختیارات دولت و و مسئولان استانی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز