خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف اقدام نظامی روسیه در سوریه جلوگیری از حضور غرب در خاورمیانه است

اعتقاد آمریکا و هم پیمانان آن بر این است که حضور روسیه در منطقه ممکن است به روند ظهور و حتی قدرت‌گیری جهانی روسیه منجر شود چراکه پس از فروپاشی شوروی این نخستین بار است که روسیه دست به چنین عملی می‌زند.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در تحلیل دلایل ناراضی بودن غربی‌ها و کشورهای عربی منطقه از حضور روس‌ها در سوریه در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: در حملات هوایی، روس‌ها علاوه بر مواضع داعش، مواضع و تاسیسات گروه‌های دیگر تروریستی را هدف قرار دادند و همین موضوع به دلیل وجود گروه‌های تروریستی متعدد با اندیشه‌های مخصوص به خود باعث شده تا برخی از کشورهای غربی و عربی که اقدام به حمایت از این گروه‌ها می‌کنند از اقدام‌های روسیه نگران شوند.

وی ادامه داد: کشورهایی که در محور غرب حضور دارند، معتقدند که نظامیان روسیه به نظام بشار اسد کمک می‌کنند و همین موضوع موجب ابقای وی در سوریه می‌شود که البته نگرانی‌هایی را برای آنها به وجود آورده است. از طرف دیگر ترکیه نگران منطقه حائل و پرواز ممنوعی است که در سوریه و مرز خود به وجود آورده است.به گونه‌ای که ترک‌ها با توجه به افزایش بحران مهاجرت به اروپا در این فکر بودند که بتوانند مهاجران را در منطقه حائل اسکان دهند اما پروازهای روسیه باعث شده تا ترکیه از این موضوع ابراز ناخرسندی و نگرانی کند چراکه ترک‌ها اعتقاد دارند اقدا‌م‌های روس‌ها می‌تواند ضریب اجرایی این طرح را کاهش دهد.

بهمن با اشاره به نگرانی ایالات متحده از ورود روسیه به پرونده سوریه گفت: اعتقاد آمریکا و هم‌پیمانان آن بر این است که حضور روسیه در منطقه ممکن است به روند ظهور و حتی قدرت‌گیری جهانی روسیه منجر شود چراکه پس از فروپاشی شوروی این نخستین بار است که روسیه دست به چنین عملی می‌زند و همین موضوع ممکن است موجب ارتقای چهره سیاست خارجی مسکو در جامعه بین‌الملل شود. از طرفی دیگر کشورهای عربی هم از تقویت اسد و از بین رفتن گروه‌های تروریستی در هراس هستند.به طوری‌که آنها احساس می‌کنند با ورود روسیه به سوریه ارتش بشار اسد تقویت می‌شود و می‌تواند بر تروریست‌ها فائق آید.

وی در پاسخ به این پرونده که آیا روسیه با ورود به سوریه در صدد رو کردن کارت جدیدی برای فرار و لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و غرب است، بیان کرد: پرونده‌های سوریه و اوکراین از یکدیگر جدا به نظر می‌رسند. چراکه مقام‌های روس و همچنین مقام‌های غربی قصد گره زدن این دو موضوع را با یکدیگر ندارند و از طرف دیگر اروپا معتقد است که روسیه با الحاق جزیره کریمه به خاک خود دست به توسعه‌طلبی ارضی زده است که این موضوع به یک خطر برای کشورهای قاره سبز و عضو اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا در پایان با اشاره به بحران اوکراین تاکید کرد: موضوع اوکراین مانند گذشته شدید و پرتنش نیست و حتی تحولات خاصی در آن اتفاق نمی‌افتد و تنها ممکن است توافقاتی از حیث سیاسی در این بین حاصل شود بنابراین این واقعیت کاملاً مشهود است که روس‌ها برای جلوگیری از حضور غرب در خاورمیانه دست به ورود نظامی در سوریه زده‌اند. به گونه‌ای که ما در ماه‌های اخیر شاهد برگزاری رزمایش‌های نظامی روسیه بودیم و حتی در آینده نزدیک شاهد برگزاری رزمایش‌های نظامی روس‌ها در مدیترانه خواهیم بود و باید گفت که مجموع این عوامل باعث شده تا غرب و متحدان آن از حضور روسیه در سوریه ابراز نگرانی کند.  

کد خبر : ۳۰۹۹۵۶