خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۶۳ هزار مرزنشین خراسان رضوی وضعیت معیشتی مناسبی ندارند/وزارت تعاون در مورد وضعیت تعاونی‌ها شفاف‌سازی کند

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۷۳۵

یک فعال مرزنشینی معتقد است: با تقویت تعاونی مرزنشینان و رفع محدودیت‌های موجود می‌توان راهی برای از بین بردن فقر در مناطق محروم و به خصوص مناطق مرزی کشور یافت.

اسماعیل آذری، مدیرعامل تعاونی مرزنشینان سرخس (از توابع استان خراسان رضوی) در مورد وضعیت ۶۳ هزار عضو این تعاونی به خبرنگار اینا می‌گوید: واقعیت این است که مرزنشینان استان خراسان رضوی با سالی ۵ کیلو برنج نمی‌توانند به زندگی مناسبی داشته باشند و این وضعیت نشان می‌دهد که مسئولان باید به وضعیت معیشتی این شهروندان توجه بیشتری داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: مسئولان وزارت تعاون تنها افزایش تعداد تعاونی‌ها را اعلام می‌کنند ولی هیچ گزارشی در خصوص وضعیت صادرات و واردات تعاونی‌ها اعلام نمی‌کنند. به عنوان مثال تعاونی فراگیر ملی که نتوانست هیچ نتیجه‌ای داشته باشد. ما در ایران برنامه مدونی برای بهبود وضعیت تعاونی‌ها نداریم.

وی در همین مورد اضافه می‌کند: مشخص نیست متولی تعاونی مرزنشینان وزارت تعاون است یا وزارت صنعت زیرا هر بار ما را به یک سمت ارجاع می‌دهند. مسئولان نزدیک به ۱۵ سال است که شعار منطقه‌ای کردن محصولات وارداتی را اعلام می‌کنند ولی تاکنون عملی نشده است.

 ادامه می‌دهد: ما تنها می‌توانیم سه تا چهار قلم از کالاهای خارجی را وارد کنیم. همچنین با وجود مالیات‌های کمرشکنی که برای صادرات وجود دارد باید از خیر صادرات بگذریم.

آذری با پیش‌بینی آینده تعاونی مرزنشینان خاطرنشان می‌کند: با روندی که ما در پیش گرفته‌ایم در آینده نزدیک به سرنوشت تعاونی مرزنشینان استان‌های بوشهر، ایلام، آغربی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ... دچار می‌شویم.

او در مورد محدودیت‌ها نیز اضافه می‌کند: تعاونی مرزنشینان هیچ استقلالی از خودشان ندارند حتی در صورتی که ما بتوانیم محصولی را وارد کنیم اجازه خارج کردن از استان را نداریم.

مدیرعامل تعاونی مرزنشینان در پایان می‌گوید: تعاونی مرزنشینان استقلالی از خودشان ندارند حتی اگر سرمایه‌ای داشته باشیم که بخواهیم صادرات و واردت گسترده انجام دهیم؛ محدودیت‌های بسیاری پیش رو داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز