خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون:

ساماندهی اشتغال ملی نگاه دراز مدت می‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۳۰۵

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: باید سیاستگذاری را در عرصه اشتغال به گونه‌ای تنظیم کنیم که قابلیت انعطاف‌پذیری با نوسانات اقتصادی و فشارهای بیرونی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی منصوری (معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در اولین کارگاه بین‌المللی مطالعات بازار کار گفت: در یک و نیم دهه اخیر فرض بر این بود که برای حل مشکل اشتغال تنها باید یکسری اصول سیاستگذاری را حل کنیم تا تمام مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به نشست اخیر جی 20 گفت: در نشست جی 20 برای حل مشکل اشتغال به تاثیرات تغییر رویکردی توجه شده است چراکه بحث اشتغال یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی جوامع است البته باید گفت که این تغییرات رویکردی خود را در قالب‌ سیاستگذاری متحول کرده است.

وی با اشاره به دو مولفه اقتصاد کلان و صنعت در مباحث مربوط به حوزه اشتغال گفت: در مباحث مربوط به اقتصاد کلان باید به این مساله توجه داشته باشیم که اقتصاد باید با شوک‌های بیرونی انعطاف‌پذیری داشته باشد.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نظام بانکی باید برای مقابله با نوسان‌ها به یاری اشتغال بیاید، گفت: نظام بانکی باید کسب‌وکارهای کوچک را اختصاصا تامین مالی کند.

منصوری ادامه داد: بخش عمده مردم به نظام تامین مالی دسترسی ندارند و باید فراگیری آن مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: اگر هدف اشتغالزایی باشد باید بخش‌ها و ظرفیت‌های مورد نیاز برای خلق شغل هدف گیری شود و در نتیجه ذخیره و ظرفیت‌های لازم به گونه‌ای تنظیم شود که سیاست‌ها معطوف به اشتغالزایی شود.

منصوری با بیان اینکه وقتی اشتغال مساله‌ای ملی باشد باید به آن نگاه درازمدت داشت، گفت: اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشیم ا قتصاد بودجه برای حل مشکل اشتغال را بیهوده می پنداریم.

منصوری در خصوص مولفه صنعت، گفت: دولت باید این بخش مهم را مورد مطالعه قرار دهد چراکه در این بخش بیشترین ارزش افزوده و بهره‌وری وجود دارد.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: این گفته به معنای دخالت دولت نیست بلکه دولت تنها جهت گیری‌های کلان را برای ارزش افزوده و بالا بردن بهره‌وری تعریف می‌کند.

منصوری با بیان اینکه بخش خدمات این کشش را برای ایجاد شغل دارد، گفت: در ایران برای بخش خدمات باید نظام مطلوبی را تعریف کرد چراکه در آن اشتغال مولد وجود ندارد و به صورت کلی قواعد بازی برای آن تعریف نشده است. به بیان دیگر اشتغال مولد در آن کم‌ارزش است.

منصوری با تاکید بر اینکه حکمرانی باید روابط میان بخش خصوصی را تنظیم کنند، گفت:‌ به صورت کلی دولت‌ها در ایران کار را به پیمانکار، مشاور می‌دهند و بعد هم برای وی برای توسعه کسب و کار وام می‌دهند که این به معنای ایجاد اشتغال مولد نیست.

منصوری افزود: آنچه که اشتغال مولد ایجاد می‌کند تقویت جایگاه بخش خصوصی و تنظیم رابطه بخش خصوصی با بخش خصوصی به وسیله دولت است. در نتیجه اگر قرار باشد ظرفیت‌های جدید شکل بگیرد باید حکمرانی خود را تغییر و به این سمت ببریم.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه ساختار آموزشی کشور به صورت متمرکز در آمده است، افزود: هم اکنون نظام دانشگاهی در حال تولید انبوه و استاندارد فارغ التحصیل است این در حالی است که نظام آموزشی و دانشگاهی باید متناسب با مولفه‌های متغیر پرورش نیروی انسانی دهد. آنچه که هم اکنون شاهد آن هستیم یک نظام آموزش مهارت دولتی است. طرح هایی همچون طرح کارورزی طرح‌های خوبی است اما باید برای بلندمدت هم برنامه داشته باشیم.

منصوری اضافه کرد: نیازمند انعطاف‌پذیر کردن قوانین و مقررات در حوزه اشتغال هستیم چراکه هم اکنون در حوزه اشتغال ناپایداری پیش آمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز