خبرگزاری کار ایران

ورود سازمان تامین اجتماعی به گردشگری پزشکی/از بسته جدید گردشگری سلامت رونمایی می‌شود

کد خبر : ۵۲۰۱۰۸

مراسم رونمایی از بسته جدید گردشگری سلامت با حضور نمایندگان 32 کشور در روز دوشنبه (شانزدهم مرداد ماه) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی در نشست خبری همایش تخصصی ساماندهی و آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری پزشکی تامین اجتماعی که صبح امروز در هلدینگ گردشگری هگتا برگزار شد، گفت: در حوزه گردشگری سلامت نیازمند خلق ادبیات جدیدی هستیم که به توسعه در این حیطه بینجامد. از این رو در هلدینگ گردشگری هگتا در حوزه گردشگری پزشکی متمرکز شده‌ایم.

سلامی افزود: در همین راستا روز دوشنبه (شانزدهم مرداد ماه) مراسم رونمایی بسته جدید گردشگری سلامت با حضور نمایندگان 32 کشور برگزار می‌شود که با هر یک از آنها در این راستا تفاهم نامه‌ای منعقد شده و از این پس همکاری‌های مشترک در زمینه گردشگری پزشکی آغاز می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ هگتا با بیان اینکه باید درمان را از حوزه سنتی جدا کنیم و آن را در حوزه گردشگری تلفیق کنیم، افزود: قبل از انجام این موضوع مهم نیازمند خلق گفتمان جدید گردشگری پزشکی هستیم به صورت کلی یکی از دلایل عدم رشد در این حوزه در کشور تفکیک نشدن ادبیات این حوزه است.

سلامی ادامه داد: پس از خلق گفتمان و ادبیات جدید باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با استفاده از زیرساخت‌های در حال ایجاد، گردشگری پزشکی را تقویت کنیم. در این راستا می‌توانیم از کشورهای دیگر گردشگران مورد نیاز خود را تامین کنیم چراکه بسیاری از آنها ضمن علاقه به انجام مراحل درمانی خود علاقمند به سیر و سیاحت در میان آثار تاریخی و طبیعی ایران هستند.

وی در ادامه گردشگری سلامت چهار بخش مهم دارد، گفت: در بخش اول گردشگری پزشکی قرار دارد. در گردشگری پزشکی تمرکز بر دانش و بهداشت پزشکی است که این نوع گردشگری مهمترین نوع آن است. دومین بخش گردشگری سلامت گردشگری درمانی است و در آن تمرکز خود را بر درمان با آب گرم، ماساژ، لجن درمانی و رایحه‌درمانی قرار داده‌ایم.

مدیرعامل هلدینگ هگتا درخصوص بخش‌های سوم و چهارم گردشگری سلامت افزود: در بخش سوم در گردشگری سلامت به گردشگری تندرستی می‌پردازیم چراکه درمان افسردگی و ناراحتی‌های روحی در این بخش متمرکز شده است. باید یادآور شد که در عصری به سر می‌بریم که به سبب ماشینی شدن زندگی، افسردگی افزایش یافته است و بسیاری از مردم نیازمند برخورداری شرایطی هستند که در آن به آرامش برسند.

سلامی ادامه داد: در عین حال گردشگری پیشگیرانه مکمل بخش دیگر است و جذابیت‌های خاص خود را دارد. در گردشگری تندرستی مواردی همچون کوهپیمایی وجود دارد.

مدیرعامل هلدینگ هگتا با بیان اینکه بدون توجه کامل به این چهار بخش ایجاد دهکده‌های سلامت بی‌فایده خواهد بود، افزود: ما ابتدا باید از نظر تئوریک به ترسیم راهبردها بپردازیم و براساس این راهبردها برنامه‌ریزی‌های مدیریتی خود را انجام دهیم.

وی در خصوص کشورهایی که در طرح گردشگری پزشکی با هلدینگ هگتا همکاری می‌کنند، گفت: کشورهایی همچون آلمان، کانادا، برزیل، قزاقستان ، آذربایجان، اوکراین، داغستان، تاجیکستان، عراق، عمان و ترکیه و چند کشور دیگر که خود در این عرصه پیشرو هستند با این هلدینگ همکاری می‌کنند.

سلامی افزود: تنها در هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی هگتا اولین گام را با رویکرد تخصصی برداشتیم که البته در این راه نیازمند ایجاد بیمارستان‌های نسل جدید هستیم.

وی در خصوص بیمارستان‌های نسل جدید توضیح داد: بیمارستان‌های نسل جدید بیمارستان‌هایی هستند که در آن هتلینگ و میزبانی از بیماران در عالی‌ترین سطح خود قرار دارد. همین غفلت از وجود بیمارستان‌های نسل جدید موجب شده در عرصه گردشگری تخصصی ضعیف عمل کنیم. این در حالی است که هم اکنون بهترین پزشکان دنیا که در بهترین دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده‌اند، در حال مهاجرت از کشور و حضور در این دست بیمارستان‌ها هستند. در حالی که خودمان می‌توانستیم این ظرفیت بالقوه را در اختیار آنان قرار دهیم.

سلامی با بیان اینکه هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی هگتا رقیب بخش خصوصی نیست، افزود: از آنجا که بخش خصوصی نیازمند تخصصی‌تر شدن نگرش خود درا ین حوزه است این هلدینگ ظرفیت‌های خود را در اختیار آنان می‌گذارد و از آنان دعوت می‌کند که در کنار ما همکاری‌های تنگاتنگی داشته باشند تا هم خود و هم ما از ظرفیت‌های ایجاد شده بهره‌مند شویم.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری هگتا در ادامه با بیان اینکه برندسازی در این عرصه کار دشواری است، گفت: این برندسازی مستلزم یک هم‌افزایی درون سیستمی است چراکه باید در این عرصه یک سیستم زیرساختی مناسب مثلا در حمل و نقل برخوردار باشیم. از این رو یک گروه ملی مسئولیت آن را برعهده می‌گیرند البته باید توجه داشت که در همه جای دنیا سازمان‌های تامین اجتماعی پیشران‌های توسعه هستند و این بستر در اختیار آنان است.

سلامی در ادامه افزود: هم اکنون شهر مشهد دو میلیون نفر جمعیت دارد اما 25 میلیون نفر در سال برای گردشگری در آن تردد می‌کنند که از همین جا متوجه می‌شویم تنها زیرساخت‌های مناسب گردشگری پزشکی برای جمعیت شهر مشهد وجود دارد که باید به سمتی رفت که گردشگری پزشکی برای همه کسانی که برای زیارت به این شهر می‌روند وجود داشته باشد چراکه از محل آن برای ساکنین این شهر درآمدهای هنگفتی حاصل می‌شود. البته سایر شهرها همچون اصفهان هم از این جذابیت‌ها برخوردار هستند و مثلا توریست‌های اروپایی تمایل زیادی برای سفر به اصفهان دارند و این کمک می‌کند که از ظرفیت‌های گردشگری پزشکی آن نیز بهره‌مند شوند.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری هگتا با بیان اینکه باید از بازار سخت، محدود و پراکنده گذر کنیم و به بازارهای بین‌المللی دست یابیم. یعنی اینکه عرضه محوری را جایگزین فعالیت‌های ریلی خود کنیم. در ایران هم اکنون هزینه‌های درمان پارکینسون تنها صدهزار دلار است اما در دنیا این هزینه‌های دریافتی بیشتر از 170 هزار دلار است. همین طور در عمل‌های جراحی زیبایی هم ایران به مراتب هزینه‌های کمتری از بیماران دریافت می‌کند.

مدیرعامل هلدینگ هگتا با بیان اینکه شیوه‌های تولیدی هستند که مناسبت‌های اجتماعی را خلق می‌کنند، افزود: باید با تغییر همین شیوه‌های تولید به گونه دیگری از عرضه محوری توان خود را در عرصه مناسبات اجتماعی تقویت کنیم.

سلامی در ادامه با برشمردن ویژگی‌های ذاتی گردشگری در حوزه پزشکی افزود: در این حوزه ضمن ایجاد کشش باید کیفیت کار را هم افزایش دهیم که البته این نیازمند دسترسی‌های بیشتر است و باید در این راه خدمات تخصصی خود را به صورت هدفمند با حصول تفاهم بین تمامی بخش‌ها عرضه کنیم.

هلدینگ هگتا در ارتباط با سازمان تامین اجتماعی فعالیت دارد و براین اساس سازمان تامین اجتماعی در نظر دارد در راستای ساماندهی و توسعه گردشگری پزشکی با ۱۷ بیمارستان متعلق به این سازمان در ۱۵ استان کشور اقدام به ساماندهی و جذب بیماران اتباع خارجی کند.

در این پروژه سازمان تامین اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های پزشکی و بیمارستانی کشور در گام نخست با مشارکت ۱۷ بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی در ۱۵ استان کشور و با ظرفیت ۲۰۰ پزشک متخصص و همچنین با همکاری ۵ بیمارستان خصوصی و ۴۰ پزشک فوق تخصص متبحر بخش خصوصی نسبت به ساماندهی و توسعه گردشگری پزشکی با محوریت برنامه‌ریزی و مدیریت اقدام کرده است.

این سازمان در نظر دارد در گام‌های بعدی با به کارگیری تعداد بیشتری از بیمارستانهای خود و راه‌اندازی شعب بین‌المللی دفا‌تر تشخیص و جذب بیماران اقدامات موثری در بهره‌گیری از فرصت‌های اقتصادی موجود در حوزه صنعت توریسم و درمان کشور را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز