خبرگزاری کار ایران

ربیعی در رونمایی از طرح های نوین آموزش نیروی کار مطرح کرد:

نقش راهگشای آموزش فنی‌حرفه‌ای در بهره‌وری نیروی انسانی

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۳۳۷

مراسم رونمایی از طرح‌های نوین آموزشی و دستاوردها در محل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از طرح‌های نوین آموزشی و دستاوردها در محل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

در این مراسم که علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و محسن سازگارنژاد رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و معاونان وی حضور داشتند از گواهی نامه صلاحیت شغلی (بر مبنای طبقه بندی بین المللی مشاغل) و آیین آغاز به کار رسانه تعاملی و پرتال ماتریسی مهارت رونمایی شد.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این مراسم سخنرانی می‌کرد، گفت: بحث تکنولوژی‌های آموزشی و مهارتی از سال 1393 با تلاش‌های پیگیرانه به نتیجه رسید. در عین حال این تلاش‌ها با تربیت نیروهای انسانی ماهر گره خورد تا کار بلندمدت آموزشی انجام شود.

وی با بیان اینکه برای یک رشد 8 درصدی در حوزه اشتغال نیاز به 700 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داریم، افزود: چنین منابعی در اختیار نداریم از این رو باید بخش جبران سرمایه را از محل بهره‌وری نیروی انسانی محقق کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هم اکنون 90 درصد از افراد با مهارت‌های جزئی وارد بازار کار شده‌اند افزود: با افزایش جمعیت نرخ فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش یافت اما نتوانسته‌ایم به همان میزان مباحث تئوری را به تکنیکی گره بزنیم در عین حال به زودی 100 هزار دانشجوی مقطع دکترا به بازار کار وارد می‌شوند.

وی افزود: در این راه  سازمان فنی حرفه‌ای می‌توانند با برنامه‌ها و طرح‌های خود تحول آفرین و راهگشا باشد که البته این امر نیازمند یک برنامه 20 ساله است تا جامعه را متحول کند.

ربیعی با بیان اینکه هم اکنون 55 تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف همچون سازمان انرژی اتمی در بحث گسترش آموزش‌ها منعقد شده است، افزود: باید توجه داشته باشیم در کنار آموزش‌‌های سیال و آموزش‌های الکترونیک و مجازی ترکیبی از این دو دست یابیم.

ربیعی ادامه داد: در ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری به آموزش‌های مجازی و در بحث بنگاه‌های خود به ایلرنینگ و آموزش‌های ترکیبی نیازمندیم و در حوزه خدمات بیشترین آموزش‌های الکترونیکی را خواهیم داشت.

وی در ادامه به ایجاد مشاغل در زمینه زیورآلات و سنگ‌های زینتی اشاره کرد و افزود: هم اکنون ما با وجود اینکه 80 درصد از زیوآلات و سنگ‌های زنیتی را از چین وارد می‌کنند واین موجب می‌شود نتوانیم در این بخش‌ها اشتغال موثر ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به گواهینامه صلاحیت شغلی افزود: در بحث گواهینامه‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشیم که کیفیت این گواهینامه‌ها که در سازمان فنی حرفه‌ای صادر می‌شوند مورد توجه بازار کار باشد. از این رو در همگام‌سازی ها با استانداردهای بین المللی کوشیده‌ایم و آن را بر اساس نظام بین المللی طبقه بندی مشاغل ارائه کردیم.

ربیعی در همکاری‌های تنگاتنگ میان سازمان فنی حرفه‌ای و افراد شرکت‌ها برای خرید خدمت تاکید کرد.

وی افزود: در دهه 70 کتابی به نام تکاپوی جهانی آمده بود که در این کتاب به فضای الکترونیک و ایجاد بسترهای توسعه بر مبنای آن پرداخته شده است. در این بحث فضاهای الکترونیک خودشان هم بستر توسعه آینده و هم اشتغال آینده است.

ربیعی تصریح کرد: هم اکنون در بحث تامین اجتماعی در فضای مجازی و حقوق کار در فضای مجازی ورود کرده‌ایم چرا که فعلا تنها 120 هزار شغل در فضای مجازی است که آمار پایین است.

وی افزود: هم اکنون تولید محتوا شغل‌های بیشتری ایجاد می‌کند افزود: باید افزایش پهنای باند را در ایجاد مشاغل جدید در نظر داشته باشیم چرا که تولید محتوا امروزه یکی از مشاغل پردرآمد و پرگرایش است که حتی مشاغل بیشتری در آن نسبت به توسعه زیرساخت‌ها ایجاد شده است.

ربیعی در پایان افزود: آرزو داریم که هر ایرانی حداقل یک مهارت داشته باشد اما هدف‌گزاری ما داشتن مهارت‌های متعدد است و سازمان فنی حرفه‌ای با توسعه نظام مهارت‌ها و آموزش‌ها در این راه پیشقدم است.

آموزش مهارتی نقطه آغاز برای یک اتفاق بزرگ

همچنین در ادامه این مراسم محسن سازگار نژاد،  رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور  گفت: آموزش‌های مهارتی نقطه آغازی برای یک اتفاق بزرگ است. این اتفاق آموزش‌های مهارتی را بلازمان و بلامکان می‌کند و تمام کسانی را که تجاربی دارند می‌توانند در این بستر جدید تجارب خود را انتقال دهند. از این رو امیدواریم که طرح‌های جدید یک نهال بابرکت در عرصه مشارکت ملی باشد.

وی افزود: خبرنگاران سنگربانان استقلال، آزادی و جمهوریت هستند که می‌توانند در انتقال مهارت به منابع انسانی سهم بسزایی داشته باشند.

سازگارنژاد افزود: همکاران ما در سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت شبانه‌روزی بدون بی‌وقفه کار می‌کنند و در کنار آنها مربیانی حضور دارند که می‌توانند در انتقال مهارت‌ها بیش از هر کسی نقش داشته باشند.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور با بیان این کشور این اولین دوره‌ای است که مدیران سازمان فنی و حرفه‌ای از درون خود این سازمان بالا آمده‌ و رشد درون سازمانی داشته‌اند افزود: سازمان فنی حرفه‌ای با حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوداتکایی را تجربه می‌کند.

وی افزود: در کنار خودباوری به اعتمادسازی توجه داریم و در این راستا با کمک کمیته امداد و به دستور شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای محرومان و حاشیه نشینان 112 مرکز آموزشی ایجاد کرده‌ایم. در کنار این برای تمامی بازنشستگان برنامه‌ریزی نمودیم.

وی در پایان افزود: این نقطه آغازین ممکن است به نقطه کمال و بلوغ نباشد اما قطعا زمینه‌ساز اتفاقات بزرگی است که می‌تواند نظام مهارت‌آموزی به بالندگی برساند.

در جلسه رونمایی از طرح‌های جدید همچنین از تکنولوژی هولولنز رونمایی شد. در کنار تکنولوژی هولولنز و واقعیت افزوده توضیحاتی در خصوص پروژه ماتریس مهارت و تلویزیون‌های تعاملی و استفاده از آنها در تکنولوژی‌های داخلی تاکید شد.

همچنین کلیپی از نحوه کار با این دستگاه‌ها توسط متخصصان داخلی برای حضار به نمایش درآمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز