خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد ایمنی صنعتی:

افت فشار و اغما عوارض کار در هوای گرم/ توجه به شرایط جسمی کارگران ضروری است

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۲۱۴

یک کارشناس ارشد ایمنی صنعتی می گوید با توجه به اینکه در ماه رمضان کارگران روزه دار که در کارهای سخت و طاقت فرسا کار می کنند، دچار افت فشار خون و گرما زدگی می‌شوند بابد نسبت به کاهش ساعت کار آنان و کاهش سختی کار آنان اقدام نمود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نیمی از ماه رمضان گذشته و هنوز تکلیف کاهش ساعت کار کارگران در مناظق مختلف کشور خصوصا مناطق گرمسیر جنوب که دما هوا در آن تا نزدیک به 53 درجه سانتیگراد می‌رسد مشخص نیست.

این در حالی است که بسیاری از کارگران روزه دار هستند و در انتظار کاهش ساعات کار تا بتوانند با خیال آسوده تر فرایض مربوط به این ماه را به جای آورند.

در عین حال ماده ۱۵۰ قانون کار به این منظور شرایطی را تعیین کرده است که بر اساس آن کارفرما مکلف شده است که شرایط مساعد برای روزه داری را در کارگاه را فراهم کند تا ساعات کار مانع از انجام فرایض مربوط به این ماه نشود.

همزمانی ماه رمضان با گرمای طاقت فرسای این ایام توجه به سلامت کارگران را حتی ضروری‌تر نیز می سازد. در این راستا کارشناسان ایمنی و بهداشت کار توصیه می‌کنند تا به منظور جلوگیری از عواقب ناخوشایند گرما زدگی به کارگران محلول ORS و آب لیمو داده شود تا از کاهش همزمان فشار خون و ورود فرد به حالت اغما جلوگیری شود.

کارگران سکوهای نفت و گاز ، کارگران کشتی‌های صیادی و تجاری و کارگران ساختمانی از جمله این کارگران هستند که گرمای هوا در این ایام برایشان به شدت آزار دهنده است.

در همین رابطه «غلامحسین عشقی»  کارشناس  ارشد ایمنی صنعتی که تجربه کار در مناطق جنوبی ایران را دارد در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: گرمای هوا در مناطق جنوب کشور در تابستان‌ها تا بیش از ۵۰ درجه افزایش می‌یابد از همین رو در مناطق جنوبی ایران با توافق میان کارگر و کارفرما ساعات کار را کاهش می‌دهند.

وی افزود: در این ایام مطابق عرف در برخی از صنایع کارگر با هماهنگی کارفما بین ساعت‌های ۱۲ تا ۱۵ کار خود را برای استراحت ظهرگاهی متوقف می‌کند  تا دچار گرما زدگی و رفتن به حالت اغما نشود.

عشقی در ادامه در خصوص راه‌های مراقبت از فرد گرما زده تصریح کرد: فرد گرمازده  ۲۰ دقیقه فرصت دارد تا از این مرحله نجات پیدا کند در غیر این صورت وارد مرحله اغما (heat strok)  می شود که در صورتی که تا ۲۰ دقیقه در این مرحله به وی رسیدگی نشود مرگ وی قطعی است.

وی افزود: با استفاده  از محلول  ORS و شربت آبلیمو می‌توان جلوی گرمازدگی کارگران و در نتیجه وارد آمدن آسیب‌های جدی به آنها را گرفت. در این محلول ۱ دهم گرم نمک در هر لیتر آب وجود دارد تا ریسک رفتن به حالا اغما  در فرد کاهش یابد.

عشقی در ادامه با بیان اینکه بدن کارگر در شرایط گرمای طاقت فرسا و روزه داری الکرولیت از دست می‌دهد، افزود: نوشیدن این محلول با این فرمول و فرمول‌های مشابه که توسط پزشکان تجویز می‌شود کمک می‌کند تا الکترولیت از دست رفته بدن جبران شود.

این کارشناس  ارشد ایمنی صنعتی ادامه داد: به صورت کلی کارگران سکوهای نفت و گاز، کارگران کشتی‌های صیادی و تجاری و کارگران ساختمانی از جمله کارگرانی هستند که به شدت در ایام روزه داری از این گرما متاثر هستند و ضرورت دارد که برای آنها چاره اندیشی ویژه شود.

وی در پایان افزود: بهتر است که در این زمینه مصوباتی  از سوی دولت وجود داشته باشد که استراحت برای تمامی کارگران را تکلیف کند چرا که نیاز داریم ساز و کار مشخصی در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز