خبرگزاری کار ایران

نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا در تهران:

آتش‌نشانان ایثارگرند/شهرداری تهران تخلفات بزرگ را ندید می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۷۴۸

یک کاندیدای پنجمین دوره شورای شهر تهران تاکید دارد که مدیران شهرداری تهران با یک تلقی اشتباه سازمان آتش‌نشانی را صرفا هزینه‌زا می‌داننند و جان شهروندان را با این کار به خطر می‌اندازند.

علی ناظم (نامزد دوره پنجم شورای شهر تهران) در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: بنده حدودا 20 جلسه علنی شورای شهر برای بحث کسب تجربه و اینکه معضلات شهری چه هستند؛ شرکت کردم. یکی از مواردی که آنجا مطرح شد بحث آتش‌نشان‌ها بود که این مربوط به قبل از حادثه ساختمان پلاسکو بود.

وی افزود: بعد از حادثه پلاسکو هم چند گفتگو با تعدادی از آتش‌نشانان داشتم  که در حال حاضر دو نفر از آنها از دوستان خیلی صمیمی بنده هستند.

این کاندیدای پنجمین دوره شورای شهر تهران با بیان اینکه اولین گلایه آتش‌نشانان این بود که شغل آنها از دیدگاه برخی مدیران شهرداری سخت  به حساب نمی‌آید، تصریح کرد: این درحالی است که آتش‌نشانی شغل سخت است. اگر بخواهیم سختی یک شغل را ارزیابی کنیم باید ببینیم که آن فرد در هنگام انجام آن تا چه میزان در حال تهدید است. به صورت کلی آتش‌نشان جانش را کف دستش می‌گذارد به میان آتش می‌رود و سالم برمی‌گردد. اما حادثه ساختمان پلاسکو نشان داد که یک آتش‌نشان می‌تواند به میان آتش برود و سالم هم برنگردد.

ناطم افزود: پس از حادثه ساختمان پلاسکو و مرگ تعدادی از آتش‌نشان عزیز حتی صحبت‌هایی مبنی بر اینکه آنها را شهید و در زیرمجموعه بنیاد شهید بپذیرند مطرح شده بود اما از این قضیه استقبال نشد.

این کاندیدای پنجمین دوره شورای شهر تهران، تصریح کرد:  من نظر شخصی خودم را می‌گویم که وقتی کسی برای دفاع از مرز و خاک کشور می‌جنگد ایثارگر است و قطعا هدف اصلی‌اش صیانت از خاک و جان مردم است. هدف اصلی آتش‌نشانان نیز صیانت از شهر و مردم آن شهر است پس اگر بخواهیم مقایسه کنیم هیچ تفاوتی میان این دو وجود ندارد و هر دو در خط مقدم می‌جنگد.

ناظم با بیان اینکه یک آتش‌نشان وظیفه خود می‌داند که  آتش مردم شهر‌ را  تحت‌الشعاع  قرار ندهد، گفت: از این رو باید به بحث آتش‌نشان‌ها بسیار جدی‌تر پرداخته شود چراکه آنها نیز ایثارگرند و شهدای آتش‌نشان نیز باید تحت حمایت بنیاد شهید قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از دوستان من با یک نفر از مدیران شهرداری جلسه داشت و مدیر شهرداری به وی گفت که آتش‌‌نشانی یکی از آن مراکز زیرمجموعه شهرداری است که هزینه‌زاست و هیچ درآمدی ندارد.

وی با طرح این پرسش که آیا می‌توان این برداشت را داشت که بیمه کردن خودروی شخصی هزینه بیهوده است، گفت: اما این دلیل نمی‌شود که شما فکر کنید بیمه برای شما هزینه بیهوده است پس نتیجه می‌گیریم که بیمه مقوله‌ای اجباری است از طرفی کارگری که می‌خواهد سر کار برود توسط کارفرما بیمه می‌شود چراکه این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

ناظم با تاکید بر اینکه آتش‌نشانی سرمایه‌گذاری روی امنیت شهر است، تصریح کرد: ما باید خیلی جدی‌تر به این مقوله بپردازیم چراکه بحث حمایت، بحث افزایش حقوق و مزایا، بحث ارج نهادن به شهدای آتش‌نشان جزء وظایف ماست.

وی ادامه داد: ممکن است در طی سال اتفاقی نیفتد اما با همان یک اتفاق هولناک جان آتش‌نشانان و افراد دیگر به خطر می‌افتد. از این رو آنها مصادق واقعی ایثارگران هستند. ما باید برای افرادی که ایثارگر هستند خیلی بیشتر و بهتر سرمایه‌گذاری کنیم و این جزو وظایف شهرداری است و امیدوارم این مسایل در شورای پنجم خیلی بهتر و بیشتر رسیدگی شود.

این کاندیدای پنجمین دوره شورای شهر تهران، درخصوص مشکلات سخت و زیان‌آور بودن کار آتش‌نشانان و شامل نشدن سختی کار برای کارمندان آتش‌نشانی گفت: تعلق نگرفتن یکسان سختی کار به افرادی که در یک رده شغلی در آتش‌نشانی کار می‌کنند ظلم بزرگی در حق آنان است. اصولا نباید افراد داخل آن مجموعه را جدا کنیم. اگر آتش‌نشانی شغل است این سختی باید شامل حال همه بشود. همه حقوق و مزایا شامل حال آنها نیز بشود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که درخصوص ایمن‌سازی کارگاههای قدیمی سطح شهر وجود دارد، گفت: ابتدا باید مشخص کنیم که چه قدم‌هایی باید در این راه برداشته شود. البته این کار سختی است اما حادثه پلاسکو نشان می‌دهد که تاوان بی‌توجهی چیست البته پلاسکو نماد نبود بلکه یک هشدار بود ما درحال حاضر ساختمان آلومینیوم را داریم که سر گذر نیست و تهدیدهایی که شامل حال پلاسکو می‌شد شامل حال این ساختمان نیز می‌شود.

ناظم، ایجاد شهرک‌های صنعتی و تمرکز صنایع را در آن موثر دانست و افزود: پیشنهادم این است که یکسری شهرک‌های صنعتی مشاغل ایجاد شود و این مشاغل صنایع از تهران خارج و در آنجا متمرکز شود البته این تنها یک ایده است و باید یکسری مطالعات دقیق روی آن انجام شود طرح جامعی تهیه شود.

کاندیدای پنجمین دوره شورای شهر تهران، افزود: خودرویی را درنظر بگیرید که یکسری استانداردها را ندارد و معاینه فنی هم نمی‌شود این خودرو مشمول پرداخت جریمه است و حتی اگر در سطح شهر تردد کند به پارکینگ منتقل می‌شود ما باید به همین روش استاداردهای مدنظر خود را در واحدهی صنعتی داشته باشیم و آن را تکمیل کنیم.

ناظم با تاکید بر اینکه اصلاح رویکرهای اشتباه هزینه‌زاست، گفت: واحدهای صنعتی باید موظف شوند که از این استانداردها تبعیت کنند اما قطعا این موضوع زمان می‌برد اما باید به یاد داشته باشیم که در حادثه پلاسکو یک اتفاق هولناک در کمتر از چند دقیقه اتفاق می‌افتد و بازخوردی که در آینده دارد هزینه‌های بسیاری را برای شهروندان خواهد داشت. از این رو پیشنهاد من در این حوزه جلوگیری بیش از درمان است.

وی در ادامه درخصوص چرایی عدم برخورد متخلفان در ساختمان پلاسکو و ساختمان‌های مشابه که شرایط پلاسکو را دارند، گفت: هرچقدر میزان این تخلفات بیشتر و بزرگتر می‌شود پیگیری و اعمال قانون روی آنها کمتر می‌شود. چندی پیش وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که چند هزار موسسه مالی و اعتباری بدون مجوز در کشور فعالیت می‌کند این در شرایطی است که اگر یک مغازه کوچک با مجوز جگرگی کباب کوبیده بزند آن را سریعا پلمپ می‌کند و باید به دادگاه در این خصوص پاسخگو باشد.

ناظم افزود: می‌بینیم که چند هزار موسسه بدون مجوز بدون هیچ نظارتی فعالیت می‌کند و دولت هم این تخلفات را اعلام می‌کند اما هیچ برخوردی با آنان صورت نمی‌پذیرد. من این شابلون را روی بحث شهرداری می‌گذارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز