خبرگزاری کار ایران

در ادامه واکنش‌ها به ماجرای کارگران معدن آق‌دره صورت گرفت؛

تاکید فعالان صنفی کارگری بر رعایت حرمت کارگر

asdasd
کد خبر : ۳۷۷۶۳۹

فعالان صنفی کارگری می گویند: اجرای حکم شلاق کارگران آق دره، احساسات جامعه کارگری را جریحه دار کرده است و مسئولان باید پاسخگو باشند.

در شرایطی که گروهی از نهادهای رسمی کارگری استان آذربایجان غربی در اقدامی تامل برانگیز خواستار ابقاء مدیرکل کار برکنار شده‌اند؛ تنی چند از فعالان صنفی کارگری در گفتگوهای جداگانه با ایلنا، از  اجرای مجازات شلاق در مورد کارگران آق دره ابراز ناراحتی کردند و با انتقاد از بی عملی مسئولین، خواستار پاسخگویی همه مقامات ذیربط شدند.

ایزدان: مسئولان محلی وظیفه دارند پاسخگو باشند

«حسن ایزدان»، بازرس کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران گفت: بی اطلاعی و بی عملی مسئولین جای تعجب دارد.

وی افزود: دادگاهی در یکی از محروم ترین و دورافتاده ترین نقاط کشور برای 17 کارگر حکم شلاق صادر می کند، اما هیچ مقام مسئولی اطلاعات لازم را ندارد و پاسخگو نیست.

این فعال صنفی بازنشستگان در ادامه گفت: کجا هستند نمایندگان مجلس و مقامات محلی که براساس قانون باید حامی حقوق موکلان خود باشند؟ مگر این مسئولان با رای همین کارگران و طبقات فرودست بر سر کار نیامده اند؟ مگر قرار نیست به مردم پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که تشکل های کارگری استان آذربایجان غربی نیز به جای اعتراض به صدور و اجرای این حکم، در حرکتی تعجب برانگیز از مدیرکل معزول اداره کار حمایت کردند و این نشان می دهد که این تشکل ها نه نماینده کارگران که حامی منافع دولت و کارفرمایان هستند.

محمد رضا فرزعلیان: چرا متخلف اصلی رها می شود و کارگر شلاق می خورد؟

«محمد رضا فرزعلیان»، عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران می گوید:  17 کارگر شریف که با عرق جبین ارتزاق می کنند و در پیشگاه خدا و خلق ارزنده ترین قشر جامعه هستند، ماهیت دعوای آنها تنها یک خواسته صنفی بر سر تامین معاش بود و جا داشت که به این اختلاف در هیات های تشخیص و حل اختلاف ادارت کار رسیدگی می‌شد.

وی ادامه می دهد: با شرمساری باید گفت که این کارگران که کارفرمای متخلف با آنها قرارداد سه ماهه کاری انعقاد کرده بود، فاقد بیمه بوده اند؛ زیرا اگر بیمه بودند قطعا مشمول بیمه بیکاری می شدند. چرا کارفرما را که متخلف اصلی است رها شده  و تنها باید 17 کارگر مجازات شوند؟

مصطفی باقری: مسئولین از جامعه کارگری عذرخواهی کنند

«مصطفی باقری»، عضو هیات مدیره شوراهای اسلامی کار شهرری نیز در همین رابطه گفت: اگر برای این وضع اقدامی نشود بصورت قطع مشابه این اتفاق بازهم تکرار می‌شود؛ خصوصا به علت وجود قراردادهای موقت، مثتنی شدن کارگران مختلف از شمول قانون کار احتمال تکرار چنین برخوردهایی زیاد است.

وی افزود: جای این ضربات نواخته شده، تا مدتی دیگر التیام پیدا می‌کند اما این برخوردها،  رنج و درد بیشتری در روح و روان کارگران به جا می‌گذارد که به این سادگیها بر طرف نمی‌شود.

باقری گفت: اکنون توقع جامعه کارگری از مسببین این حادثه دردناک از جمله وزارت کار ، دادگستری و سایر مسئولین این است که ضمن دلجویی از کارگران برای جلوگیری از تکرار این موضوعات به طور جدی اقدام کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز