خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر تهرانسر در دیدار با اعضای شورهای اسلامی کار:

کارفرمایان استقلال نهادهای صنفی کارگری را به رسمیت بشناسند

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۲۷۸

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران می‌گوید: دولت با رها کردن تهدیداتی که متوجه امنیت شغلی کارگران است، باعث شده است تا فضا برای فعالیت‌های صنفی کارگران روز به روز محدودتر شود.

به گزارش ایلنا، «اکبر قربانی»، در نشست روز گذشته اعضای شوراهای اسلامی کار واحدهای تولیدی غرب تهران گفت: تهدید امنیت شغلی کارگران از حدود  دو دهه قبل با به رسمیت شناخته شدن قراردادهای موقت و پیمانکاری آغاز شد و در نهایت با متداول شدن قراردادی سفید امضا به اوج خود رسید.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهرانسر با تاکید بر اینکه اعضای نهادهای صنفی کارگری از جمله شورای اسلامی کار کارخانه ها باید حداقل از دو سال مصونیت برخوردار باشند، اظهار داشت: بعضی ار اعضای شوراهای اسلامی کار قراردادهای موقت دارند و در شرایطی که عضو شورا هستند مدت قراردادهاشان تمام می‌شود و مجبورند از شورا بروند.

قربانی به اهمیت وجود شوراهای اسلامی کار اشاره کرد و افزود: در ماده 1 قانون شوراهای اسلامی کار بر وجود شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدمات به منظور تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور تاکید شده است. از این رو مدیران کارخانه ها نمی‌توانند به صورت  سرخود امنیت شغلی آنها را تهدید کنند و به گونه ای شورا را از فعالیت‌های موثر بیندازند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهرانسر به اشاره به ماده 13 قانون شوراهای اسلامی کار که اختیارات و حقوق متقابل اعضای شورا و مدیران را برشمرده است، گفت:‌ اعضای شوراهای اسلامی کار بر اساس قانون این اختیار را دارند که عناصر فعال و لایق را به برای احراز مسئولیت های مناسب به مدیریت معرفی کنند . در این راه کارگران پشت سر آنها هستند.

قربانی افزود : از این رو اعتقاد دارم که با حمایت های گسترده کارگران از اعضای شورای اسلامی کار تغییرات گسترده ای صورت می‌گیرد و به زودی شاهد این خواهیم بود انعقاد قرارداد ‌های موقت پایان می‌یابد.

وی در خصوص گسترش روزافزون قراردادهای موقت که امنیت شغلی کارگران را تهدید می‌کند، اظهار داشت: طرفداران قراردادهای موقت اعتقاد دارند که انعقاد قراردادهای موقت موجب رونق بازار کار می شود اما با گذشت زمان و سودجویی عده ای از کارفرمایان انعقاد این قراردادها تنها امنیت شغلی را تهدید می کند و باعث رونق بازار کار نمی‌شود.

قربانی با تاکید بر اینکه طبق قانون همواره باید یکی از اعضای شوارای اسلامی کار در جلسات هیات مدیره شرکت کنند گفت: مدیران کارخانه ها باید مقررات مربوط به طبقه‌بندی مشاغل، سختی و زیان آور را در کارخانه‌ها اجرا کنند و اعضای شورا بر اجرای آنها نظارت داشته باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهرانسر تصریح کرد: ما از مدیرانی که استقلال شوراها را به رسمیت بشناسند و با آنها همکاری کنند تقدیر می کنیم و از آنها می خواهیم که مشکلاتشان را از طریق اعضای شورا یا حضوری به اطلاع ما برسانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز