خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور

سهم زنان سرپرست خانوار از روز جهانی کارگر چقدر است

asdasd
کد خبر : ۳۶۶۴۴۱

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت:قانون کار به عنوان قانون حمایتی برای قشر ضعیف کارگر چتر حمایتی در نظرگرفته و هدف اصلی را بر یک رابطه عادلانه و نه مساوات گرایانه در نظرگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سمیه حیدری» رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور درباره روز جهانی کارگر، گفت: روز جهانی کارگر نه برای مردم کشور ایران بلکه برای تمامی کارگران جهان به عنوان یادآور روزی است که هدف اصلی آن یادآوری درخواستهای صنفی کارگران است.

حیدری افزود: در مکتب و آیین و حتی در میان پیشوایان دینی و انقلابی ما کارگران چنان ارج و قربی دارد که یاد ایشان جز با تکریم همراه نبوده است. وی ادامه داد: آنچه که در سخنان نبی مکرم اسلام واهل بیت آن بزرگوار و در عصر کنونی در کلام امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب به کرات شنیده‌ایم ما را بر استمداد از ایشان برای رسیدن به خواسته‌های صنفی کارگران استوار‌تر نموده است.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور تاکید کرد: خواسته‌ها و مطالبات صنفی این کارگران مانند کارگران بوجود آورنده روز اول ماه مه حداکثر ۸ ساعت کار روزانه را جستجو کرده و رسیدن به دیگر مطالبات قانونی و یا انسانی را پیگیر خواهند بود.

وی افزود: بسیاری از مطالبات کارگران در قانون کار ایران آمده و یا در مقاوله نامه‌های بین المللی سازمانهای جهانی که کشورمان نیز آنان را پذیرفته است اشاره شده است.، اما نکته مهم در اجرای این موارد و یا نظارت برآن‌ها است که بعضا با تعابیر «به نظر ما» و یا «به بیان ما» و یا «اینگونه برداشت می‌شود» رفتاری متفاوت از نص صریح قوانین در اجرای آن‌ها از سوی برخی کارفرمایان و یا نهاد‌های همسو با آنان دیده می‌شود. البته طرق نظارت بر اجرای صحیح این قانون نیز به روشنی بیان گردیده است.

حیدری تصریح کرد: در این میان آنچه که مهم‌تر به نظر می‌رسد این نکته است که قانون کار به عنوان قانون حمایتی برای قشر ضعیف کارگر چتر حمایتی در نظرگرفته و هدف اصلی را بر یک رابطه عادلانه و نه مساوات گرایانه در نظرگرفته است. این قشر ضعیف خود به دو قشر تقسیم می‌گردد که زنان کارگر قشر آسیب پذیر‌تر درمیان قشر کارگر می‌باشد.

وی یادآور شد: زنان کارگر در عین تلاش برابر و حتا بیشتر نسبت به مردان و بازدهی بالا‌تر در بسیاری از واحد‌ها، کارگاه‌ها و شرکت‌ها حداقلهای دستمزدی و مزایای قانونی را طلب می‌کنند.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور ادامه داد: در میان زنان شاغل زنان سرپرست خانوار با مشکلات و سختی‌های بیشتری دست به گریبان بوده و با ترس از «جدا شدن شغل خود به دلایل واهی در پی مطالبات قانونیشان» یا به تعبیری بهتر فقدان امنیت شغلی را مهم‌ترین چالش پیش روی خود می‌دانند.

حیدری گفت: این چالش نه تنها به یک معضل شغلی که در بسیاری موارد به معضل اصلی در زندگی آن‌ها بدل گردیده است و از دست دادن شغل برای این زنان یعنی از دست دادن بسیاری از ارکان زندگی مادی و معنوی آنان است.

وی افزود: آنچه که امروز در پس تکریم و گرامیداشت یاد کارگران پیش رو در عرصه مطالبات صنفی و گرامیداشت مقام و منزلت کارگران عنوان می‌شود نکته‌ای است که امید است در این شلوغی اما و اگر‌ها به ای کاش‌های فردایمان بدل نشود.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور اضافه کرد: امید است امنیت شغلی زنان کارگر و بخصوص امنیت شغلی زنان کارگر سرپرست خانوار  فراموشمان نشود که این امر به ای کاش‌های فردایمان بدل شود.

وی گفت: دولتمردان کشور  به دلیل مسئولیت خطیر قانونی و انسانی شان در قبال زنان  و نه تنها به عنوان کارفرمایان بلکه به دلیل مسئولیت‌های قانونی  مسئولند.

حیدری تصریح کرد: شمردن این مسئولیت‌ها آنقدر بعضا دور و دست نیافتنی شده است که در ابتدایی‌ترین حقوق این عزیزان در مانده‌ایم. مسئولیت‌هایی که جامعه مدنی یافته امروز ما نیز در قبال آن باید پاسخگو باشد.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور افزود: بنابراین از اشخاصی که در قوای مملکتی دستی بر آتش دارند می‌خواهیم که به پاس گرامیداشت این روز بزرگ و مقام و منزلت کارگران، چه در مجلس محترم و چه در دولت محترم علی الخصوص وزارت کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی مستقیم و اصلی این قشر آسیب دیده و آسیب پذیر کمی هم به دغدغه‌های آنان نگریسته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز