خبرگزاری کار ایران

چمنی در واکنش به سخنان اخیر رهبری در جمع کارگران:

دولت جلوی زوال امینت شغلی کارگران را بگیرد/ هدایت جریان سرمایه به سوی اشتغال مولد

asdasd
کد خبر : ۳۶۶۱۰۴

یک فعال صنفی کارگری معتقد است اگر دولت بتواند از حرکت انحرافی جریان سرمایه به سمت بازارهای دلالی و غیر مولد جلوگیری کند آنگاه از شمار کارگرانی که از ترس بیکاری به بیگاری روی آورده‌اند کاسته خواهد شد.

ناصر چمنی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: فردا روز جهانی کارگر است و هرچند هنوز معلوم نیست که در این روز ماده 63 قانون کار که موضوع آن به تعطیل بودن فعالیت کارگاه در روز‌های تعطیل مربوط می‌شود، برای چه تعداد از کارگران کشور اجرایی خواهد شد اما واقعیت است که بازهم جامعه کارگری می‌تواند از این مناسبت تاریخی استفاده کند و از تریبون‌هایی که قرار است برای چند ساعت در اختیارش قرار بگیرند برای اعلان خواسته‌های صنفی خود استفاده کند.

وی بابیان اینکه  مطالبات صنفی کارگران چیزی به غیر از مواردی که هفته گذشته توسط مقام معظم رهبری عنوان شد، نیست؛ ادامه داد:  اینکه کارگران به دلیل اتمام قرارداد کار و یا تعطیلی محل کارشان بیکار می‌شوند نتیجه آن است که در سالهای گذشته جریان سرمایه توانسته‌است تا میزان پایبندی خود به تعهدات اجتماعی را به کمترین مقدار ممکن برساند.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران ادامه داد: طبیعتا در چنین موقعیتی نمی‌توان از کارگرانی که هنوز مشغول کارند توقع داشت که بیش از حد لازم نیروی فکری و جسمی خود را متوجه انجام کار کنند، زیرا در چنین شرایطی عملا ابزارهای لازم برای ارتقا کمیت و کیفیت کار موثر و مولد از آنها دریغ شده و درمقابل مرزهای کشور بصورت رسمی و غیر رسمی به روی کالاهای خارجی مشابه داخلی گشوده می‌شود.

چمنی ادامه داد: در چنین فضایی است که جدا از سست شدن امنیت شغلی شاهد وقوع اتفاقات دیگری مانند کوچک شدن قدرت معاش و ضعیف شدن قدرت چانه زنی نهادهای صنفی کارگری نیز خواهیم بود و همه این اتفاقات  در نهایت به زیان منافع صنفی کارگران است.

وی بابیان اینکه جامعه کارگری در مواجه با شرایط اقتصادی همواره دست پایین را داشته و در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته‌است، افزود: اگر قرار است اقتصاد ایران در راستای خودکفایی و شکوفایی مقاوم سازی شود، باید دولت جلوی تشدید زوال امنیت شغلی کارگران را از همین حالا بگیرد و در نتیجه اگر این اتفاق بیفتد و بازارهای پولی و مالی بر روی فعالیت‌های مولد صنعتی متمرکز شوند آنگاه کارفرمایان می توانند از کارگران توقع کار با کیفیت را داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز