خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر قزوین:

اولویت اصلی کاهش شکاف طبقاتی است

دبیرخانه کارگر قزوین معتقد است: مسئولان باید با برنامه‌های راهبردی و اصولی از یک طرف دستمزد کارگران را افزایش دهند و از طرف دیگر از تنزل قدرت خرید آنها جلوگیری کنند تا به این وسیله شکاف عمیق طبقاتی جبران شود.

«عیدعلی کریمی» دبیراجرایی خانه کارگر قزوین؛ در گفتگو با ایلنا گفت: کاهش شکاف طبقاتی خواسته کلیدی جامعه کارگری است.

وی ادامه داد: این هدف جز با تدوین برنامه‌های اصولی توسط دولت و قانونگذاران امکان‌پذیر نیست.

کریمی در تشریح این مطلب گفت: باید بگوییم تنها یکی از خواسته‌های جامعه کارگری، افزایش عادلانه دستمزدها است که باید براساس نیازهای واقعی خانوارهای کارگری محاسبه و پرداخت شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی نیازی به اثبات این مساله نیست که  اگر بخواهیم فقط زنده بمانیم، دومیلیون و صدهزار تومان دستمزد ماهانه لازم داریم.

کریمی در ادامه گفت: مساله بعدی حفظ قدرت خرید کارگران توسط کنترل نرخ تورم است چراکه در دو دهه گذشته قدرت خرید کارگران با سیر صعودی  تنزل یافته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با بیان این مطلب که جامعه کارفرمایی اطلاعی از مشکلات خانوارهای کارگری ندارد؛ گفت: سوال من این است که آیا حداقل دستمزد پرداختی به کارگران می‌تواند هزینه پول توجیبی فرزندان آقایان کارفرما را تامین کند.

کریمی افزود: کارفرمایان مشکلات مدیریتی و ضعف ساختاری اقتصاد را نمی‌بینند و با فرافکنی بار مشکلات خود را بر دوش جامعه کارگری می‌اندازند.  

وی در پایان تصریح کرد: دولت باید بر عملکرد کارفرمایان به خصوص کارفرمایان واسطه یا پیمانکار نظارت دقیق داشته باشد چراکه بیشترین اجحاف در حق کارگران از جانب این قشر از کارفرمایان بوده است.

کد خبر : ۳۵۰۱۱۴