خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ؛

در برنامه توسعه ششم که تهیه شده سهم کارگران در منابع ملی دیده نشده است

asdasd
کد خبر : ۳۲۹۹۱۲

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشورگفت:هرگونه تغییری در شرایط بازنشستگی خلاف عهد و پیمانی است که بین کارگران و سازمان تامین اجتماعی بسته شده است و در نظر نگرفتن این عهد و پیمان خلاف شرع و نص صریح قرآن است.

 «اولیاء علی بیگی» در گفتگو با ایلنا گفت:با نگاهی اجمالی به مواد و تبصره های پیشنهادی در  لایحه توسعه ششم مشخص می­شود که نه تنها سهمی از منابع ملی برای کارگران در نظر گرفته نشده است بلکه کارگران قربانیان اصلی برنامه نویسان این لایحه  شده اند.

وی تصریح کرد:تعیین حداقل مزد برای کارگران عموما تحصیل کرده در گروه های سنی زیر 29 سال و مشمولین طرح اشتغال عمومی به میزان 75 درصد حداقل مزد مصوبه شورای عالی کار، بطور قطع باعث سلب بیشتر امنیت شغلی و فقر بیشتر خانواده های کارگری می شود.

علی بیگی تاکید کرد:هم اکنون کارگران با مشکل ناچیز بودن حداقل های مزدی روبرو هستند و جدا از این مسئله،  همین حداقل مزدی مورد تایید شورای عالی کار  معمولا توسط کارفرمایان نادیده گرفته می شود.

رئیس کانون عالی  شوراهای اسلامی کار کشوربا بیان اینکه با این طرح بهانه ای ایجاد خواهد شد که به این وسیله دو سال از کارگران جوان تحصیل کرده سوء استفاده شود  گفت: با این شرایط قطعا بعد از دوسال عذر کارگر ­خواسته می­شود و برای جذب نیروی کار به سراغ نیروی کار غیر ماهر جدید می­روندتا همواره  75 درصدحداقل مزد را بپردازند.

این فعال صنفی تاکید کرد:این شیوه محاسبه پرداخت مزد  به نیروی کار جوان احساس عدم امنیت شغلی کارگران را تشدید خواهد کرد و اشتغال موجود را نیز به صورت جدی به خطر خواهد انداخت و بهره کشی دو ساله صورت می­گیرد و با افزایش سن فرصتهای سنی جوانان از دست میرود

علی بیگی گفت: موضوع اشتغال را باید جدی بگیریم و سازوکارهای اشتغال را نیز کارشناسی ببینیم و از چاه به چاله نیفتیم چرا که این روند نه تنها کمکی  نخواهد کرد بلکه اشتغال موجود را نیز به خطر خواهد انداخت و عدم امنیت شغلی کارگران را نیز افزایش خواهد داد.

رئیس کانون عالی  شوراهای اسلامی کار کشور همچنین در خصوص پیشنهاد دیگری که از سوی دولت در مورد سخت تر کردن شرایط بازنشستگی در لایحه برنامه ششم توسعه مطرح شده است تاکید کرد:ما در حکومتی زندگی می­کنیم که قوانین و مقرراتش باید منطبق بر شرع مقدس باشد یعنی ما باید براساس آموزه های دینی قوانین و مقررات را تهیه و تدوین کنیم.

علی بیگی با بیان اینکه افزایش تدریجی سابقه و خدمت را هم مغایر با قانون است و هم مغایر با عدالت اجتماعی افزود:در قرآن کریم به صراحت آیه هایی در سوره های مومنون ومائده آمده که به عهد خود وفادار باشید و مثلا کارگر ساده ای که سالهاست با سازمان تامین اجتماعی بر سر قراردادی به توافق رسیده و عهدی را منعقد کرده است مبنی بر اینکه در شرایط عادی با سی سال خدمت و با 50سال سن مشمول بازنشستگی شوم بنابراین بر اساس شرع مقدس نباید یکطرفه قرارداد را فسخ کنیم.

رئیس کانون عالی  شوراهای اسلامی کار کشورافزود:پیشنهادات دولت در برنامه ششم توسعه خلاف عدالت اجتماعی است که دولت در حق کارگران روا میدارد ،در حق کارگرانی که سازمان تامین اجتماعی را بنا کرده اند تا بتوانند روزی از اندوخته و حاصل زحمات خود بهره ببرند دولت نباید کارگران را صغیر تلقی کند و برای آنها تعیین تکلیف کند تاکنون هیچ دولتی کمترین کمکی به سازمان غیر دولتی تامین اجتماعی نکرده است اما همواره مشکلات و دردسرهای بزرگی را برای صاحبان اصلی تامین اجتماعی که کارگران زحمت کش به وجود آورده است.

وی تاکید کرد:تنها کسانی می­توانند توافق ما بین کارگران و تامین اجتماعی را تغییر دهند همان کارگران و سازمان تامین اجتماعی هستند که طرفین قرارداد هستند و لاغیر.

علی بیگی افزود:توافقی که سالها بین کارگر و سازمان تامین اجتماعی انجام شده دولت به عنوان جریان سوم با نگاه تحقیر آمیزی به عنوان قیم و وکیل جامعه کارگری تکلیف تعیین کند،اگر دولت نگران صندوق های تامین اجتماعی است باید سازو کارهایی را دنبال کند که هزینه ها و تکالیف بدون پشتوانه را به صندوق تحمیل نکند.

وی با تاکید براینکه جامعه کارگری  به این موضوع حساس است و عکس العمل نشان خواهد داد گفت : از طریق مجاری قانونی و  حتی در صورت تصویب در مجلس از طریق دبیر شورای نگهبان موضوعات را پیگیری خواهیم کرد زیرا این عمل قابل پذیرش  کارگران نخواهد بود.

رئیس کانون عالی  شوراهای اسلامی کار کشورگفت :اگر دولت نگران منابع سازمان تامین اجتماعی است چرا از جیب کارگر هزینه میکنند چرا در همین برنامه سالانه درصدی را از حق بیمه کارفرمایان کسر کند که این زنگ خطری است برای سازمان تامین اجتماعی ،اگر دولت میخواهد به کارفرماها کمک کند باید از مالیاتها کم کند نه اینکه منابع سازمان تامین اجتماعی را به خطرجدی بیندازد.

 

علی بیگی خاطر نشان کرد:برنامه ششم توسعه نه تنها به اشتغال موجود و سازمان تامین اجتماعی توجه نمی­کند بلکه با این نوع رفتارها هم امنیت شغلی کارگران و هم منابع سازمان تامین اجتماعی را به خطر می اندازد.

وی در پایان تاکید کرد:برای عملکرد صحیح باید به قرآن مراجعه کرد و به آن عمل کرد زیرا یکی از بزرگترین مشکلات ما بویژه در میان مسئولین فاصله گرفتن از قرآن است زیرا در قرآن به وفای به عهد تاکید شده وعهد و پیمان مورد بازپرسی خداوند است بنابراین کسی که پایبند به عهد و پیمانش نیست دین ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز