خبرگزاری کار ایران

نماینده اخراجی کارگران سیمان سپاهان:

دولت معنای اعتراض یکپارچه کارگران به قراردادهای موقت کار را درک کند

نماینده اخراجی کارگران کارخانه سیمان سپاهان با اشاره به شعارهایی که در راهپیمایی روز کارگر امسال سر داده شد، گفت مهم‌ترین مطالبه کارگران در تجمعات امروز، توجه بیشتر دولت به موضوع امنیت شغلی بود.

«محمدصادق نادری» در این باره به ایلنا گفت: امنیت شغلی مهم‌ترین خواسته کارگران است و اگر دولت برای حل معضل قراردادهای موقت عزم جدی داشته باشد، این مشکل را حل می‌کند. انتظار ما از وزیر کارگری بیش از این‌ها بود. وزیر کار در صحبت‌هایش به طور مداوم اشاره می‌کند از قشر کارگری است اما در عمل اقدام مثبتی در این جهت انجام نمی‌دهد.

او با انتقاد از همبستگی پایین جامعه کارگری که امکان برگزاری راهپیمایی روز کارگر در سال‌های گذشته را از کارگران سلب کرده بود، افزود: همبستگی کارفرمایان همواره بیشتر از کارگران بوده است، در حالی که کارگران به دلایلی که بر همه واضح است اتحاد ندارند و راهپیمایی امروز به همبستگی جامعه کارگری کمک می‌کند.

نادری تصریح کرد: کارگران در راهپیمایی امروز به طور جدی نسبت به قراردادهای موقت اعتراض کردند. این قراردادها امنیت شغلی را از کارگران ربوده است و شاید تجمعاتی از این دست زمینه برچیده شدن این ظلم آشکار به طبقه کارگر را فراهم کند.

او در ادامه با اشاره به دیگر شعار کارگران در راهپیمایی امروز مبنی بر حذف شرکت‌های پیمانکار نیروی انسانی از عرصه روابط کار، بیان کرد: این شرکت‌ها که کاری جز دلالی نیروی کار انجام نمی‌دهند، پول هنگفتی را از کارفرما که به طور معمول دولت است دریافت می‌کنند، مقدار قابل توجهی از آن پول را به جیب می‌زنند و مابقی را در سطح حداقل دستمزد به کارگران می‌پردازند که این امر انگیزه کار در کارگران را می‌کشد.

نادری با اشاره به فاصله فاحش ایمنی و بهداشت کارگاه‌های تولیدی در ایران با استانداردهای جهانی، گفت: قوانین زیادی در حوزه بهداشت و ایمنی کار در ایران تعریف شده اما به هیچ وجه به آن عمل نمی‌شود. به طور مثال دستکشی که در اختیار کارگران قرار می‌گیرد و باید ظرف سه روز دور انداخته شود، بیشتر از یک ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثال‌هایی از این دست که کارگران را در معرض آسیب‌های شغلی قرار می‌دهد فراوان است.

نماینده اخراجی کارگران سیمان سپاهان در ادامه با انتقاد از پایین بودن سطح حداقل دستمزد کارگران، گفت: دستمزد کارگران با واقعیت‌های روز جامعه، فاصله زیادی دارد. متاسفانه نرخ تورم را هر ساله جوری محاسبه می‌کنند که با آنچه در جامعه احساس می‌شود تفاوت دارد. از طرفی گرانی حاکم بر جامعه به کاهش قدرت خرید کارگران منجر شده که چرخ صنعت را فلج کرده است. ادعای دولت و کارفرمایان این است که اگر دستمزد‌ها را بالا ببرند، کارگران بیشتری اخراج می‌شوند و این افسانه‌ای بیش نیست. در حالی که افزایش دستمزد‌ها به گردش مالی در جامعه کمک می‌کند و از این طریق با افزایش فروش محصولات تولیدی و رونق بازار، سود کارفرمایان نیز بیشتر می‌شود.

نادری در پایان گفت: از دولت آقای روحانی انتظار می‌رود که تنها به حرف زدن اکتفاء نکند و در همه حوزه‌هایی که شعار داده است، گام عملی بردارد. متاسفانه فضای حاکم بر دولت یازدهم، فضای شعارزدگی است و بیشتر اقدامات تبلیغاتی و نمایشی هستند.

کد خبر : ۲۷۴۳۳۱