خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

کارگران اخراجی «کاشی احسان میبد یزد» با وجود بازگشت به کار نگران آینده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۶۴۷۸۵

اخراج یکبارهٔ ۴۰ کارگر باسابقهٔ کاشی احسان میبد در روزهای پایانی سال گذشته باعث شد بسیاری از کارگرانی که دارای قراردادهای موقت هستند و سالهاست در این کارخانه صنعتی کار می‌کنند امنیت شغلی خود را در خطر ببینند. اگرچه با دخالت فرمانداری میبد این کارگران در چند روز گذشته مجددا به کار بازگشته‌اند اما هنوزموضوع عقد قراردادهای موقت حل نشده است

کارگران کاشی احسان میبد در یزد می‌گویند وجود قراردادهای موقت ماهیانه باعث شده امنیت شغلی کارگران به خصوص در صنایعی مانند کاشی و سرامیک که ماهیت کار دائمی و مستمر دارند با تهدید جدی مواجه شود. به گفته ی کارگران تنها راه بروزن رفت از بحران  ارائه ی یک دستور العمل جدید قانونی است.

کارگران کاشی احسان میبد  می‌گویند،  اخراج یکبارهٔ ۴۰ کارگر باسابقهٔ این کارخانه در روزهای پایانی سال گذشته باعث شد بسیاری از کارگرانی که دارای قراردادهای موقت هستند و سالهاست در این کارخانه صنعتی کار می‌کنند امنیت شغلی خود را در خطر ببینند. اگرچه با دخالت فرمانداری میبد این کارگران در چند روز گذشته مجددا به کار بازگشته‌اند اما هنوز موضوع عقد قراردادهای موقت حل نشده است و این کارگران همچنان با قراردادهای کوتاه یک ماهه به کار بازگشته اند.کارگران با سابقهٔ این کارخانه که بعضا بین ۱۷ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند نگرانند که شاید دوباره بدون توجه به سابقهٔ کاری و سالهای خدمتشان در این کارخانه با آنان برخورد مشابهی صورت گیرد. 

منابع کارگری در کارخانه کاشی احسان میبد این مشکل را تنها مختص این کارخانه صنعتی نمی‌دانند. به گفتهٔ یکی از کارگران این کارخانه بحث قراردادهای موقت، موضوع تازه‌ای نیست و بسیاری از کارگرانی که در صنایعی مانند کاشی و سرامیک کار می‌کنند علی رغم ماهیت دائمی کارشان با آن دست به گربانند. 

این کارگر ادامه داد: ماجرا زمانی ناراحت کننده‌تر می‌شود که قرارداد کارگری با ۱۹ سال سابقهٔ کار و ۵۵ سال سن به بهانهٔ جذب نیروی کار جدید به یکباره تمدید نمی‌شود. اینجاست که نگرانی از آینده شغلی برای سایر کارگران که سابقه‌های کاری کمتری دارند بیشتر می‌شود. 

این کارگر تصریح کرد: قراردادهای موقت شاید به درد کارهای فصلی بخورد اما برای کارگر دائمی و کارهایی که ماهیت مستمر دارند مثل کارگرانی که در صنایع کاشی کار می‌کنند نمی‌تواند مصداق داشته باشد. 

وی ادامه داد: سالهاست که به این مسئله معترضیم اما هیچ کس صدایمان را نمی‌شنود. نتیجه همین می‌شود که یک کارگر با سابقهٔ کار بالا و با سن و سال بالای ۵۰ سال از کار اخراج می‌شود و کسی هم از خود نمی‌پرسد که با این سن و سال دیگر در کدام واحد تولیدی و صنعتی می‌تواند مشغول به کار شود. 

به گفتهٔ کارگران، مسولین کارخانه کاشی احسان از اوایل سال ۹۳ تصمیم داشتند عده‌ای کارگران این کارخانه را که عمدتا بومی بودند به بهانهٔ «وجود نیروی کار اضافه» اخراج کنند، تصمیمی که سرانجام در روزهای پایانی سال نود و سه عملی شد اما با برگزاری تجمع و اعتراض صنفی کارگران بیکار شده و دخالت فرمانداری میبد شرایط برای بازگشت به کار مجدد ۴۰کارگر اخراج شده کاشی احسان میبد فراهم شد. 

کارگران می‌گویند علی رغم اینکه سال گذشته هم مشابه این مشکل پیش آمد و اداره کار هم در صورتجلسه‌ای وعدهٔ رسیدگی داد اما از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون عملا هیچ اقدامی در جهت تغییر وضعیت قراردادهای کارگران صورت نگرفته است و نگرانی‌ها در خصوص احتمال عدم تمدید مجدد قرارداد‌ها ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز