خبرگزاری کار ایران

کامیون‌داران از مشکلات‌شان به ایلنا می‌گویند؛

لاستیک خودرو ۳۰ میلیون تومان شد اما درآمدمان ثابت است/ از بازنشستگی مناسب و حمایت‌های اجتماعی محرومیم!

لاستیک  خودرو ۳۰ میلیون تومان شد اما درآمدمان ثابت است/ از بازنشستگی مناسب و حمایت‌های اجتماعی محرومیم!

قیمت تجهیزات و وسایل نقلیه مانند لاستیک و روغن، به طور مداوم در حال افزایش است. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که درآمد رانندگان ثابت مانده است و بسیاری از کامیون‌داران به دلیل این مشکلات تحت فشار مالی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از اوایل خرداد ماه کامیون‌داران کشور دست به اعتراض در برخی از شهرهای کشور زده‌اند. اعتراضات آن‌ها سروصدای بسیاری به پا کرده و بسیاری از مسئولان به آن واکنش نشان دادند. سخنگوی دولت نیز به تازگی اعلام کرد که دولت خود را موظف به پاسخگویی به مطالبات صنفی کامیون‌داران می‌داند. 

سه نرخی شدن گازوییل، افزایش قیمت بیمه تأمین اجتماعی، نبود نظارت بر هزینه‌های تعمیر کامیون و قطعات یدکی، گرانی لاستیک و روغن، ناامنی، گرانی قطعات کامیون، هزینه سنگین بیمه، کرایه‌های پایین و فشارهای سنگین معیشتی و در کل افزایش هزینه‌های کامیون‌داران از جمله مهم‌ترین دلایل این اعتراضات است. 

تعدادی از کامیون‌داران در مصاحبه با «ایلنا» در رابطه با مشکلات کار خود توضیح دادند: یکی از مشکلات اصلی، سختی کار و دشواریِ شرایطِ کار و زندگی است. رانندگی به عنوان یک شغل خطرناک شناخته می‌شود و کامیون‌داران به طور مداوم در معرض خطرات جاده‌ای و شرایط جوی قرار دارند. در کشورهای پیشرفته، قوانین و حمایت‌های بیشتری برای رانندگان وجود دارد، اما در کشور ما این قوانین به درستی اجرا نمی‌شود و امکانات لازم برای استراحت و ایمنی رانندگان فراهم نیست. 

پذیرش سختی کار و امکان بازنشستگیِ پیش از موعد از دیگر خواسته‌های رانندگان کامیون است. آن‌ها می‌گویند: این درخواست بارها در مجلس مطرح اما هر بار با آن مخالفت شده است. 

کامیون‌داران می‌گویند: بخش قابل توجهی از درآمد ما صرف پرداختِ حق بیمه می‌شود، اما نه از خدمات درمان بیمه اجتماعی به اندازه‌ای که باید بهره می‌بریم و نه در زمان بازنشستگی، مستمری راضی کننده است و کفاف هزینه‌های زندگی را می‌دهد. بسیاری از بیماری‌ها و هزینه‌های درمانی به خوبی تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرد و این موضوع باعث افزایش فشار اقتصادی بر روی خانواده‌ها می‌شود. 

این رانندگان می‌گویند: قیمت تجهیزات و وسایل نقلیه مانند لاستیک و روغن، به طور مداوم در حال افزایش است. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که درآمد رانندگان ثابت مانده است و بسیاری از کامیون‌داران به دلیل این مشکلات تحت فشار مالی قرار دارند. به عنوان مثال، هزینه لاستیک خودرو از ۱۵ میلیون تومان در سال گذشته به ۳۰ میلیون تومان در حال حاضر افزایش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد. این افزایش هزینه‌ها در کنار عدم تغییر درآمد، وضعیت معیشتی کامیون‌داران را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از راننده‌ها به دلیل خرید قسطی خودرو تحت فشار مالی هستند. بسیاری از خودروها خارجی هستند و با افزایش نرخ دلار، هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد. 

یکی از چالش‌های اصلی کامیون‌داران، هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیر خودروهاست. خودروهای قدیمی و کهنه به دلیل استهلاک و خرابی‌های بیشتر، هزینه‌های بیشتری را به رانندگان تحمیل می‌کنند. همچنین، خرید خودروهای جدید نیز نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است، به طوری که قیمت خودروهای نو به بیش از ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار می‌رسد. یعنی یک کامیون‌دار بین ۸ تا ۱۲ میلیارد سرمایه خود را وارد جاده‌های ناایمن می‌کند و با آن کارِ سخت، درآمد ناچیزی نصیبش می‌شود.

آن‌ها به وعده‌های مسئولان برای رفع مشکلات خود اشاره می‌کنند و می‌گویند: هر چند سال یک بار شاهد اعتراض و مطالبه‌گری کامیون‌داران هستیم، اما تا امروز اقدامات مؤثری برای حل این معضلات صورت نگرفته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز