خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی در جمع اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

با «مالیات» تورم می سازند و علت تورم را «مزد» می نامند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۳۴۹

باید در مجلس با انتخابات صدا پیدا کنیم

صادقی گفت: در مدتی که ما بازنشستگان در مجلس نماینده نداشتیم، مواردی چون انتقال حق بیمه‌ها به خزانه کشور و سپس واریز آن به صندوق تامین اجتماعی پس از محاسبات دولت، در مجلس با رای نمایندگان تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) هفته گذشته در جمع بازنشستگان و اعضای اتحادیه پیشکسوتان طی مراسمی به مناسبت بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به آخرین تحولات مربوط به حقوق مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و مطالبات بازنشستگان این بخش از دولت و باتوجه به نزدیکی ایام انتخابات، در جمع اعضای این اتحادیه به سخنرانی پرداخت.

صادقی با اشاره به اینکه «ما ابتدا باید برای کمک به خودمان و حراست از معیشت خویش در انتخابات شرکت و تلاش کنیم نمایندگان همسو با منافع کارگران و بازنشستگان را وارد مجلس قانون‌گذاری کنیم» اظهار کرد: در مدتی که ما بازنشستگان در مجلس نماینده نداشتیم، مواردی چون انتقال حق بیمه‌ها به خزانه کشور و سپس واریز آن به صندوق تامین اجتماعی پس از محاسبات دولت، در مجلس با رای نمایندگان تصویب شد. این درحالی است که ما مانند افزایش سن و سابقه به شدت با آن مخالفت کردیم و آن را از نظر ماهوی، یک بدعت همراه با عوارض گسترده عنوان کردیم و بهانه‌هایی مانند تداخل و ناترازی بین حقوق افراد و حق بیمه را رد نموده و راه حل آن را اخذ اطلاعات بیمه‌ای توسط دولت از طریق اطلاعات بیمه‌گر عنوان کردیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه «اگر نمایندگان همسو با ما در مجلس بودند، قوانینی مانند افزایش سن و سابقه و واریز حق بیمه به حساب خزانه دولت تصویب نمی‌شد» اظهار کرد: امسال نیز مسئولان رده بالایی رسما گفتند که شیب فشاری که در مباحثی مثل مالیات، افزایش قیمت‌ها و سن بازنشستگی آوردیم کم بوده و در سال آینده بیشتر خواهد شد. این صراحت و جسارت از کجا می‌آید؟ از اینجا که ما اساسا نمایندگان قوی‌ کارگری در مجلس نداریم که با تعداد قابل توجه به چنین اظهاراتی پاسخ دهند و قوانین را براساس این ریل گذاری تصویب نکنند.

وی افزود: اگر ما نمایندگانی قوی در مجلس داشتیم و افرادی چون علیرضا محجوب در فراکسیون کارگری نهاد قانون گذاری کشور بود، وضعیت فرق می‌کرد؛ چه اینکه همواره مواردی مثل افزایش سن بازنشستگی، ادغام صندوق‌ها، استاد-شاگردی، افزایش زمان معیار تعیین مستمری از دو سال به پنج‌سال و واریز حق بیمه به حساب دولت و.. همواره در برنامه‌های مختلف از برنامه پنجم توسعه تا ششم و هفتم وجود داشته، اما تنها این قوانین در مجلس هفتم بود که به این شکل با جسارت وارد شده و تصویب شد. زیرا ما وزنه‌هایی مانند آقای محجوب را در این مجلس نداشتیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: این درست است که ما از وضعیت اقتصادی گلایه داشته و ناخرسندیم. اما این ناخرسندی از انقلاب نمی‌تواند باشد. گلایه ما از نوع اداره کشور است. وقتی در صحنه حضور نیابیم، چنین مسیرهایی در اداره کشور تداوم می‌یابد.

صادقی با بیان این مطلب که «راه حل مسئله صندوق رای است» گفت: دولت می‌داند که مالیات‌ها از طبقه متوسط و فرودست بار تورمی دارد و باز هم بر همین سیاست پافشاری می‌کند. در زمانی که سیاست تورمی توسط دولت با چراغ سبز مجلس صورت می‌گیرد، با تحقق تورم فوراً آن را گردن مزد کارگران می‌اندازند و آن را منکوب می‌کنند. البته ریشه بسیاری از این سیاست‌های غلط نیز در سیاست‌های بین المللی ناصحیح نهفته است. اگر ما بی تفاوت باشیم، همین برادرانی به مجلس می‌روند که شرایط فعلی را تشدید کردند. لذا باید به نمایندگان خودمان و به کارگران و نمایندگان کارگری کاندیدا شده رای بدهیم تا بتوانیم صدایی برای تغییر این ریل گذاری به دست بیاوریم، زیرا رقبای ما به پای صندوق رفته و رای خود را می‌دهند و عدم مشارکت ما برایشان اهمیتی ندارد.

این فعال کارگری تصریح کرد: نمایندگان کارگری‌ای که در این دوره از انتخابات کاندیدا شده و تایید صلاحیت شدند، مورد اعتماد و افراد خوب و کارآمدی هستند. آنان که تا امروز در مجلس بودند، برنامه و رفتارشان مشخص است و قابل قضاوت خواهد بود. آن نمایندگانی که از ما در این دوره حمایت کردند، همچنان از سوی جامعه کارگری قابل حمایت و دفاع هستند. کسانی هم که تاکنون در مجلس حضور نیافتند و مدعی حمایت از بازنشستگان و کارگران‌اند، باید دیدگاه‌ها و مواضع و برنامه‌های خود را مطرح کنند تا مورد ارزیابی قرار بگیرند. مهم این است که ما به «برنامه» رای بدهیم و اشخاص برای ما در اولویت نباید باشند. چه افراد مستقل، چه افراد عضو کانون بازنشستگان و چه افراد خانه کارگری، همه برای ما عزیز بوده و هرکس صدای ما بازنشستگان و کارگران است، از اعضای خانواده ماست.

صادقی ادامه داد: مشکل اصلی بازنشستگان ما سن و سابقه نیست، بلکه مشکل اصلی رفتار دولت در حوزه تامین اجتماعی است. از نظر بروزرسانی ریالی، دولت امروز ۸۵۰ هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است. دولت باید امسال هفتاد هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بابت بدهی خود می‌داد. تاکنون اما هنوز یک ریال از این مبلغ به ما نرسیده است. حال مدیرعامل محترم و جوان سازمان تامین اجتماعی که مردی شریف است، با این وجود مصاحبه کرده و از ثروتمندی سازمان تامین اجتماعی گفته است. سوال ما این است که اگر ما انقدر ثروتمند هستیم، چرا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هنوز معوقاتی دارد که روی زمین مانده است؟ چرا آن امکاناتی که لشگری و کشوری دارد را ما نداریم و سازمان کاری نمی‌کند؟ اگر قرار است از دولت طلبی گرفته شود، چرا همین امروز نمی‌گیرید؟

وی تاکید کرد: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید پیش و جلوتر از همه بازنشستگان پیگیر بدهی‌های این سازمان از دولت بوده و صدای ما باشد. ایشان افتخار می‌کنند که در دوران مدیریت‌شان یک ریال از بانک رفاه کارگران برای مدیریت سازمان استقراض نکردند. ما در جلسه‌ای که ایشان چنین گفتند، گفتیم که با وجود ارادت ما به شما به عنوان یک مدیرعامل جوان، باید بگوییم که کاش شما نیز استقراض می‌کردید؛ زیرا اکنون آینده بازنشستگان فروخته شده است تا هزینه‌ها و تعهدات صندوق امروز انجام پذیرد. امروز پتروشیمی شازند در استان مرکزی به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان واگذار شده است. امروز اما بانک اگر بخواهد چنان پتروشیمی‌ای را به ما بفروشد، ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به ما واگذار خواهد کرد. اما اگر همین مبلغ از بانک استقراض می‌شد، با بهره ۲۸ درصدی حدود ۷ هزار میلیارد تومان بهره چنین استقراضی بود. ایشان در آن لحظه پاسخی برای سوال بنده نداشتند. 

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران تصریح کرد: سوال امروز ما از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این است که چرا مطالباتی که ظرف یکسال گذشته مجلس به تصویب رسانده را هنوز از دولت طلب نکردید؟ مطلب بعدی ما درباره بحث بدهی ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت بود که به تصویب مجلس رسیده است. ما می‌دانیم این مبلغ از بودجه تنها به این خاطر که امسال سال انتخابات مجلس بود، به تصویب رسید. نیاز به رای نمایندگان باعث شد که این مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به تصویب برسد. با این وجود، نگاه ما به انتخابات به مثابه ابزاری است که با آن نسبت به خود احقاق حق می‌کنیم. هرچند طرف مقابل انتخابات را ابزاری برای تحکیم قدرت خود بداند، باز این نباید باعث شود که ما میدان را خالی کنیم.

صادقی با اشاره به موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما مصوبه مجلس درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگانی که سایر سطوح هستند، قبول نداریم. این مصوبه باید با فرمول خودش در سازمان تامین اجتماعی بیاید و بررسی شود. اگر ما در میز مذاکره بودیم، وضعیت متفاوت بود. اما اکنون نیز به مذاکره کنندگان کمک فکری می‌دهیم و با نوشتن و گفتار خود می‌گوییم که فرمول نود درصدِ شاغلان گرفتن بازنشسته فقط به نفع کف‌بگیران است و به درد ما بازنشستگان سایر سطوح مزدی نمی‌خورد و حقوق ما را کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود افراد گرایش پیدا کنند که با حقوق کف بگیری بازنشسته شده و حق بیمه کمتری به سازمان بپردازند که بسیار مخرب است.

وی افزود: ما معتقدیم اگر سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند بازنشسته با بیست و پنج سال سابقه و از کارافتاده را تامین کند تا وی بتواند حداقل سالی یک بار گوشت قرمز مصرف کند، این فرد باید از محل بودجه عمومی و مالیات‌های کشور تامین شود تا بتواند حداقل‌های زندگی خود را فراهم کند.

معاون دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه نباید بین تشکل‌های بازنشستگان و تشکل‌های کارگری اختلاف بیفتد تا قدرت چانه‌زنی ما همچنان حفظ شود، بیان کرد: ما بر این باوریم که بحث‌هایی مانند مزد منطقه‌ای برای به حاشیه بردن مسائل مهمی مثل تورم در بحث دستمزد است. درست است که مزد منطقه‌ای در قانون کار مطرح شده، اما زمانی شما می‌گویید که قرار است با مزد منطقه‌ای در سیستان بلوچستان بخاطر تفاوت قیمت اجاره خانه یک میلیون تومان کمتر باشد، در واقع نسبت به شعار عدالت نقض غرض می‌کنیم. اگر بالاخره ما مقلد چین هستیم، باید قبول کنیم که این روند باید برعکس باشد. در چین اتفاقا ترجیح این است که مزد در حاشیه بیشتر باشد تا تراکم جمعیت در مرکز کاسته شود. اما ما دقیقاً برخلاف این روند را تجویز می‌کنیم! این روش بخاطر گرایش دادن به کوچ جمعیت ضد امنیت ملی و اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه روی نفرات ما کارگران در شورای عالی کار برای مذاکره فشار وجود دارد، اظهار کرد: ما به اعضای شورای عالی کار هر کمکی که به نفع کارگران باشد، خواهیم داد، اما در بحث انتخابات متاسفانه وزارت کشور امکان ورود خانه کارگر را با دستورالعمل جدید خود محدود کرد اما ما همچنان از کاندیداهای نماینده تشکلات کارگری حمایت می‌کنیم و به وظایف خود در قبال کشور و و انقلاب عمل می‌کنیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز