خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

از ابر بدهکار به ابرطلبکار کشور تبدیل شده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۹۴۶

با اختیاری بودن بیمه رانندگان پلتفرم‌های اینترنتی مخالفیم/ ۹۶ همت از کارفرمایان طلبکاریم/ در اصلاحات سن و سابقه نباید شک کرد

میرهاشم موسوی گفت: در سال جاری ۴۵ همت درآمد بیمه‌ای داشتیم و ۴۳ همت حق بیمه دریافت کردیم و در ابتدای سال ۱۰ همت نیز تعهدات به نظام درمانی پرداخت کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز نشست خبری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با حضور معاونین و اصحاب رسانه در ستاد مرکزی این سازمان به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد.

میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) با اشاره به دستاوردهای بیمه‌ای و تامین اجتماعی ایران پس از انقلاب اسلامی گفت: ما امروز ۴۰۰ مرکز تخصصی درمانی در سازمان تأمین اجتماعی داریم که این تعداد در ابتدای انقلاب ۲۰ مرکز بوده است.

وی افزود: توسعه خدمات و پوشش بیمه‌ای که پس از انقلاب رقم خورده بی‌سابقه بوده است. ما امروز بزرگترین خریدار راهبردی خدمات سلامت و درمان کشور هستیم که با درمان مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود‌. امروز ۴۶ میلیون بیمه شده داریم که ۱۹ میلیون آنها بیمه شده مستقیم هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ما بیش از یک میلیون واحد تولیدی و اقتصادی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده‌ایم. در سال گذشته ۲۶ هزار کارگاه از تخفیف و تقسیط بیمه‌ای استفاده کرده و حق بیمه خود را تقسیط کردند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ما با ۶۶ هزار پرسنل بیشترین تلاش برای خدمت رسانی را در سال گذشته داشتیم و توانستیم بدهی سازمان به بانک رفاه و دیگر بانک‌ها را طی دو سال اخیر تمام کنیم.

وی‌ با اشاره به چالش صندوق‌های بازنشستگی در کشور اظهار کرد: ما معتقد به بحرانی بودن صندوق‌های بازنشستگی کشور هستیم اما با ابربحران نشان دادن آن مخالفیم و مشکلات آن‌ها قابل حل است.

میرهاشم موسوی تصریح کرد: ما یک بیماری استقراض بی‌رویه را پیش از این دولت دچار شدیم و گویی نوعی آینده‌خواری در صندوق ایجاد شده بود. بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک رفاه داشتیم که آن را تسویه کردیم.

وی با اشاره به کاهش ضریب پشتیبانی در صندوق تامین اجتماعی اظهار کرد: ما در دهه شصت ضریب پشتیبانی ۱۱ داشتیم که این ضریب باید حداقل حدود ۶ باشد که اکنون درحال رسیدن به زیر ۴ است و باید بیمه‌شدگان سازمان افزایش یافته و بیشتر شناسایی شوند وگرنه دچار مشکل خواهیم شد.

موسوی با بیان این مطلب که بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مورد حسابرسی قرار گرفته است، اظهار کرد: تعهدات بیمه گروه‌های شغلی مختلف بار مالی برای تامین اجتماعی ایجاد کرده که این بدهی برعهده دولت است.

وی با اشاره به مساله سن بازنشستگی گفت: سن بازنشستگی قبل از انقلاب ۵۵ سال بود که بعد از انقلاب همین عدد بدون تغییر باقی ماند با اینکه بازار کار و امید به زندگی خیلی تغییر کرده بود که یک اصلاحات اندک و اختیاری که درجه تاثیر آن معلوم نیست، رخ داده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: هشت هدف توسعه پوشش بیمه‌ای، توانمندسازی صندوق، هوشمندسازی خدمات، بهبود سرمایه‌گذاری اموال صندوق و.. از جمله این اهداف بود. این درحالی است که ما در ابتدای این دولت به خاطر بدهی صندوق به بانک‌ها کمبود نقدینگی داشتیم.

وی افزود: ما امروز در سال جاری ۴۵ همت درآمد بیمه‌ای داشتیم و ۴۳ همت حق بیمه دریافت کردیم و در ابتدای سال ۱۰ همت نیز تعهدات به نظام درمانی پرداخت کردیم.

میرهاشم موسوی افزود: ۱۷۰ همت تادیه بدهی در این دولت انجام شد که عمدتا بنگاه‌های سودده بودند و امسال نیز ۷۰ همت دیگر انجام می‌شود که یکی از بنگا‌ه‌های مهم کشتیرانی کشوری است که سود خوبی را ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: ما سال آینده قطعا وضعیت بهتری داریم و تنها ۸ همت بدهی انباشته شده داریم که نسبت به گذشته ناچیز است. البته از کارفرمایان کشور ۴۷ همت طلب حسابرسی شده به صورت حق بیمه داریم. به صورت به روز شده ریالی نیز ۹۷ همت از کارفرمایان و دیگر نهادهای غیردولتی طلب داریم و به عبارتی از ابر بدهکار به ابر طلبکار کشور شدیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری می‌دهیم، گفت: ما ۳۳ مرکز درمانی در این دولت تکمیل و راه‌اندازی کردیم. ۱۳ مورد آن در دولت سیزدهم راه اندازی شده که ۱۳۳ پروژه دیگر در دست داریم. بیمارستان ۵۵۰ تختی فیاض بخش بزودی کامل راه‌اندازی می‌شود و بیمارستان لنگرود و بیمارستان هدایت تهران امسال راه اندازی می‌شود.

موسوی اشاره کرد: ما ۲۳۵۰ میلیارد تومان هزینه پروژه‌های درمانی هزینه کردیم که دو برابر ۱۲۰۰ میلیارد تومان دولت قبل است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ همت به مراکز درمانی پرداخت داشتیم و تر سال ۱۴۰۱ حدود ۴۱ همت به طرف قراردادهای درمانی خود پرداخت کردیم که دو برابر شده و امسال نیز در برابر مراکز درمانی ۵۱ همت تسویه داشتیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در طرح دارویار در کنار وزارت بهداشت بودیم و داروها تحت پوشش ۴۰۰ قلمی بیمه ما بودند. طرح صیانت از بیمه شدگان بالای ۶۵ سال برای درمان بدون اخذ فرانشیز در مراکز دانشگاهی تقبل شد.

وی تاکید کرد: دیابت و فشار خون مورد تاکید ما در رسیدگی درمانی بوده که با استقرار دولت جدید ۲۱۰ مرکز درمانی فشار خون و دیابت به عنوان مراکز تخصصی ایجاد شد. درمان زوجین نابارور نیز در این دولت مورد توجه سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت. افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تعرفه‌های درمان نیز همزمان با خدمات تخصصی گفتار و کار درمانی برای بیماران اوتیسم نیز انجام شد.

موسوی گفت: ما بیشترین افزایش سرمایه شستا را در این دولت داشتیم و ۳۰ همت سود ناشی از فعالیت شستا در سال گذشته انجام شده است که امسال باید بیشتر شده باشد.

وی با بیان اینکه «در اصلاحات پارامتریک و سن و سابقه نباید شک کرد» گفت: ما از همان پایان دهه شصت باید به فکر اصلاح پارامتریک می‌‌افتادیم تا ضریب پشتیبانی افت نکند. البته اصلاحات  سن و سابقه نباید یکجانبه باشد و اصلاحات ساختاری که وظیفه دولت است و اصلاحات در حوزه کارفرمایی هم باید رخ دهد. ما این اصلاحات را کند و ضعیف می‌دانیم و بعید است که برای نیروی کار دشوارکننده باشد. ما البته این طرح را از سال آتی شروع می‌کنیم و قانون هنوز ابلاغ نشده است و نیازمند تدوین آیین نامه توسط وزارت کار هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۳ درصد از بازنشستگی‌های زودتر از موعد ما، بازنشستگی‌های سخت و زیان آور است، گفت: ما نسبت به آیین نامه بند الف سخت و زیان آور انتقاد داریم و معتقدیم گروه‌های من غیرحق که زودتر بازنشسته می‌شوند و سخت و زیان آور مشمول آنها می‌شود، بسیار زیاد هستند.

وی با اشاره به اینکه لیست‌های هوشمند بیمه‌ای باعث افزایش ۱۷ درصد وصول بیمه‌ای تامین اجتماعی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: این طرح در یازده استان فعلا اجرا شده و در باقی استان‌ها نیز تسری خواهد یافت. هوشمندسازی درمان و بیمه اولویت ماست و ۷۹ دستگاه مختلف در حوزه بیمه و سلامت ارتباط هوشمند و آنلاین داریم.

موسوی با اشاره به مشکل فرار بیمه‌ای گفت: تامین اجتماعی در شرایط سخت به کمک مردم می‌آید و درمان آن بسیار برای مردم هزینه می‌کند، لذا باید حداکثر تلاش برای مقابله با فرار بیمه‌ای انجام پذیرد. ما با هوشمندسازی بازرسی‌ها و مشورت فنی با دوستان سازمان مالیاتی، تلاش داریم تا مساله بازرسی‌ها حل شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به موضوع بیمه رانندگان تاکسی‌های آنلاین گفت: رانندگان و فعالان پلتفرم‌های اینترنتی باید بیمه اجباری شوند و رابطه مزدی برای آنان وجود دارد. اکثر رانندگان شغل اصلی خودشان رانندگی برای این پلتفرم‌ها هست‌. ما به شرکت‌ها توصیه کردیم که این‌ها باید نیروهای خود را بیمه کنند. اما در قانون برنامه توسعه بیمه این افراد اختیاری محاسبه شده که ما مخالفیم. ۳ تا ۴ میلیون نفر در پلتفرم‌ها فعال هستند که حداقل ۱۰ میلیون نفر خانواده دارند که اصل ۲۹ قانون اساسی باید درباره بیمه آنها اجرا شود. ما به فوریت سراغ شرکت‌های سکوها به موجب این اصل قانون اساسی می‌آییم.

وی درباره متناسب سازی و معوقه ۲۵ درصد سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: سازمان تاکنون به تعهدات خود فعلا عمل کرده است و در سال برقراری برای سایر سطوح ۲۵ درصد هنوز انجام نشد. ما ۲۵ درصد را از سال ۱۴۰۲ علیرغم مشکلات مالی با مشورت کانون عالی بازنشستگان انجام دادیم. البته متناسب سازی برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم داده می‌شد که بازنشستگان از ما طلبکار هستند و مابه التفاوت آن که زیاد نیست را نیز در آینده با ایجاد شرایط باید پرداخت شود.

موسوی درباره موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس به تأمین اجتماعی نیز گفت: هنوز در این موضوع چیزی به ما ابلاغ نشده است.

وی درباره افزایش ضریب پشتیبانی گفت: ما برنامه دو و نیم میلیون بیمه شده جدید درحال اقدام برای سال آینده هستیم و برنامه بیمه اتباع خارجی را نیز در دستور کار داریم. ضمن اینکه حداقل دستمزد را نیز واقعی نمی‌دانیم که باید واقعی شود. بسیاری از واحدها نیز مزد و کسورات واقعی را به ما اعلام نمی‌کنند و حق بیمه حداقل بگیر رد می‌کنند که باید به این امر نیز رسیدگی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز