خبرگزاری کار ایران

تلویزیون فرانسه گزارش داد؛

ادامه‌ی اعتراضات صدها هزار آرژانتینی به سیاستِ ریاضت اقتصادی رئیس‌جمهور/ بدل شدن سیاست‌های «میلی» به ضد خودش!

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۹۵۷

فعالان کارگری این کشور می‌گویند حاضر هستند هر هزینه‌ای را از سوی دولت تحمل کنند، اما این رئیس جمهور بنیادگرا را متوقف کنند. آنان اعلام کردند که حاضر هستند بیش از یک‌ماه در اعتصاب بمانند تا از دستاوردهای یک قرن مبارزان صنفی در آرژانتین دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از تلویزیون فرانس ۲۴، اعتراضات صدها هزار کارگر، کارمند و معترض آرژانتینی علیه سیاست‌های دولت در حذف بودجه و تعدیل نیرو و قطع یارانه‌ها -که منجر به تورم بیش از ۲۰۰ درصدی در آرژانتین شده است- در میادین اصلی شهرهای آرژانتین آغاز شده است. 

خاویر میلی (رئیس‌جمهور آرژانتین) با اولین چالش بزرگ در برابر سیاست‌های کاهش بودجه خود مواجه است، زیرا انتظار می‌رود کارگران تنها در پایتخت این کشور ده‌ها هزار نفر باشند که با اعتصاب گسترده، در میدان اصلی شهر اعتراضات خود را نشان داده‌اند. برخی معترضان با آوردن چادرهای موقت در خیابان، خواهان ادامه‌ی اعتراض و تحصن تا استعفا و سرنگونی دولت میلی هستند. 

بزرگترین اتحادیه کشور آمریکای جنوبی (CGTA)، با حدود هفت میلیون عضو، وعده بسیج گسترده‌ای علیه کمپین مقررات‌زدایی و اصلاحات اقتصادی و خصوصی‌سازی افراطی میلی را داده است. کارگران می‌گویند این سیاست‌ها مردم را در برابر استثمار آسیب‌پذیرتر و فقیرتر کند. 

به گفته پابلو مویانو (رهبر CGTA)، اتحادیه‌های کوچک‌تر و گروه‌های مدنی و دانشجویی دیگر نیز به کارگران آرژانتین در اعتراضات ملحق شدند.

فعالان کارگری این کشور می‌گویند حاضر هستند هر هزینه‌ای را از سوی دولت تحمل کنند، اما این رئیس جمهور بنیادگرا را متوقف کنند. آنان اعلام کردند که حاضر هستند بیش از یک‌ماه در اعتصاب بمانند تا از دستاوردهای یک قرن مبارزان صنفی در آرژانتین دفاع کنند. 

کارمندان اخراجی دولت میلی که اغلب با او همراه نبودند و بعضی از آن‌ها در لیست انتظار اخراج قرار دارند، از همه تندتر و رادیکال‌تر در صحنه ابراز وجود می‌کنند. آنان در نوک پیکان اعتراض‌کنندگان حضور داشته و گزارش‌ها از اعتراضات صبح روز چهارشنبه تاکنون حاکی از آن است که بیشترین فشار پلیس ضد شورش آرژانتین، روی سرکوب آنان متمرکز است. 

خاویر میلی دوماه پیش پس از کمپینی برای مهار تورم ۱۰۰ درصدی این کشور از طریق وعده کاهش هزینه‌های عمومی دولت روی کار آمد و امید زیادی به بسیاری از اقشار آرژانتین به ویژه طبقه متوسط داد، اما با گذشت دوماه از انتخاب شدنش، شواهد حاکی از آن است که کسری بودجه آرژانتین را از طریق کوچک‌سازی سفره مردم آرژانتین و تورم بیشتر و بیکارسازی بخشی از جامعه جبران می‌کند که همین امر باعث سقوط سریع محبوبیت خود میان اقشار مختلف شده است. 

ده روز پس از به قدرت رسیدن میلی، وی مجموعه‌ای از اصلاحات گسترده را اعلام کرد که برخی حمایت‌های کارگران را کاهش داد ازجمله اینکه سقف قیمت اجاره خانه را لغو و کنترل قیمت برخی کالاهای مصرفی را متوقف کرد که همین مسئله به تورم دامن زد. 

درصد سطح جمعیت زیر خط فقر در سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین یعنی آرژانتین، ۴۰ درصد را نیز طی این دوماه پشت سر گذاشته و در کانالی قرار دارد که ممکن است به ۵۰ درصد (نیمی از کل مردم این کشور) برسد. 

کارگران انتظار دارند دادگاه قانون اساسی آرژانتین برخی اختیارات رئیس جمهور برای انجام اصلاحات رادیکال و افراطی برای از بین بردن کسری بودجه را از دولت پس بگیرد. 

حذف مرخصی بارداری، افزایش دوره کارآموزی با یک سوم حقوق از دوماه به یکسال و حذف غرامت کارفرما برای اخراج فوری نیروی کار، از جمله اصلاحات بعدی است که خاویر میلی برای رونق اقتصادی به نفع کارفرمایان اعلام کرده است. دولت همچنین برای تصویب سریع، قانونگذاران را تحت فشار قرار می‌دهد، گرچه در این مسیر با مقاومت مخالفان راست میانه مواجه است. 

مارتین اپشتین، اقتصاددان آرژانتینی به خبرگزاری فرانسه گفته است: پس از رقابت انتخاباتی، نه تنها وضعیت بهتر نشده بلکه سیاست‌های دولت با تورم ایجادی توسط خودش، تماماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود. یعنی هر منابعی که از صرفه جویی توسط دولت ایجاد می‌شود، با سیاست‌های تورمی خودش دوباره آب رفته و از دست می‌رود. لذا با سیاست‌های تورمی دولت جدید، کسری بودجه باز هم باقی می‌ماند!

ارزش پزوی آرژانتین در برابر دلار آمریکا طی یک ماه اخیر به پایین‌ترین حد خود طی دو دهه اخیر رسیده است. در یک ضربه دیگر، میلی مجبور شد از طرحی برای کاهش بودجه عمومی صنعت فیلم داشت، پس از واکنش شدید ستارگانی از جمله پدرو آلمودوار، عقب‌نشینی کند، زیرا سلیبریتی‌ها و هنرمندان نقش زیادی در انتخاب و تقویت خاویر میلی ایفا کرده بودند. 

به نظر می‌رسد مقاومت طبیعی اقشار مختلف در برابر اقدامات و سیاست‌های میلی، آینده‌ای نه چندان مثبت برای این رئیس جمهور راست‌گرای آرژانتینی رقم بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز