خبرگزاری کار ایران

وزیر کار: ۹۰۷ هزار فرصت شغلی خالص در سال جاری ایجاد شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۱۷۳

وزیر کار گفت: بر اساس گزارش سه ماهه اول و دوم سال جاری بالغ بر ۹۰۷ هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهل‌و هشتمین‌جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی صبح امروز، یکشنبه ۳۰ مهر، با حضور صولت مرتضوی، وزیر کار، و کریمی بیرانوند، معاون توسعه کار وزارت کار، برگزار شد.

وزیر کار در این جلسه گفت: مصوبات نهایی این جلسه پیرامون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است. مشاغل خانگی در افزایش سرانه تولید، رشد اقتصادی، کاهش شکاف طبقانی و اصلاح ضریب جینی نقش بسیار موثری دارد. همچنین مشاغل خانگی سبب تسهیل در معیشت خانوار است و از این جهت که مقید به زمان نیست، سبب مدیریت زمان می‌شود.

وی تاکید کرد: مشاغل خانگی هزاران و بلکه میلیون‌ها شغل ایجاد می‌کند و هنرآموزی در خانواده را افزایش می‌دهد.  برخی از کشورهایی که رشد تولید دارند، بخشی از امورات خود را در کارگاه‌های کوچک و در منزل انجام می دهند. همچنین بسیاری از کشورها در صنایع خرد و در حوزه لوازم یدکی خودروها از  ظرفیت مشاغل خانگی استفاده می‌کنند.

مرتضوی گفت: مشاغل خانگی هزینه‌های تولید را کاهش و مصرف انرژی را مدیریت می‌کنند. در این مشاغل نیاز به فضای فیزیکی خاصی نیست و کاراموزی به اعضای خانواده منتقل می‌شود.

وی با اشاره به نقش مشاغل خانگی در اشتغال زنان گفت: تجربه خوبی در زمینه مشاغل خانگی داریم و این مشاغل سبب تسهیل ورود زنان به بازار کار می‌شود. از اثرات مهم مشاغل خانگی   کاهش ۲درصدی بیکاری زنان و افزایش یک درصدی مشارکت بانوان در بهار و تابستان سال جاری است.

وزیر کار گفت: از مجموعه یک میلیون فرصت شغلی تعهد شده توسط دولت ۱۵ درصد به مشاغل خانگی اختصاص دارد. در مجموع در دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی توسط بانوان ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: توسعه اشتغال خرد و  خانگی در کنار توسعه صنایع کلان و متوسط در دولت سیزدهم به صورت جدی برنامه ریزی و دنبال می‌شود.

وزیر کار  به نقش سازمان بهزیستی و کمیته امداد  اشاره کرد و گفت: این دو نهاد قدامات بسیار موثری در راستای توسعه اشتغال خانگی داشته‌اند.

وی گفت: نزدیک به ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به مشاغل خانگی اختصاص داده شده است.

مرتضوی همچنین تاکید کرد: بر اساس گزارش سه ماهه اول و دوم سال جاری بالغ بر ۹۰۷هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است. اشتغال خالص به معنای اشتغال منهی میزان بازنشستگی و منهی مستمری‌بیگران بیمه بیکاری. باید چیزی حدود ۱میلیون ۳۵۰هزار فرصت شغلی ایجاد شود تا اشتغال خالص آن به رقمی که گفتم برسد.

وزیر کار گفت: این آمار از سوی مراکز رسمی از جمله مرکز آمار تایید می‌شود. برای اولین بار در دو دهه گذشته نرخ بیکاری در کانال ۷درصد قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز