خبرگزاری کار ایران

سختیِ بی‌پایان کار/ شغلِ تمام کارگران ساختمانی سخت و زیان‌آور است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۸۴۰

میکائیل صدیقی گفت: کارگران ساختمانی سراسر کشور باید مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی پیش از موعد باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «۲۵ درصد از عوارض پروانه ساخت که در قانون مصوب مجلس برای پرداخت سهم بیمه کارفرما در نظر گرفته شده، نمی‌تواند برای بیمه کردن بیش از ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانیِ منتظر بیمه در سراسر کشور کافی باشد»؛ یکی از انتقادات اصلی کارگران ساختمانی در این روزها، بحث اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی‌ست که آخرین نسخه‌ی مصوب آن در مجلس نمی‌تواند منابع ریالی کافی برای بیمه کردن کارگران را فراهم آورد.

میکائیل صدیقی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان) با بیان این مطلب، مساله بیمه را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: با شرایط فعلی امیدی نداریم که کارگرانی که یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را برعهده دارند بتوانند از بیمه‌ی حداقلی تامین اجتماعی و حمایت‌های آن بهره‌مند شوند.

به گفته وی، کارگر ساختمانی با ۴۰ سال کار مداوم نمی‌تواند بازنشست شود، ۴۰ سال کاری که هر روز آن خطر و فرسودگی بوده و جسم و جان کارگر را به شدت تحلیل برده است.

صدیقی در ادامه به موضوع سختی کارِ کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: نه تنها همه‌ی کارگران ساختمانی باید بدون استثنا بیمه شوند بلکه باید شغل‌شان در تمام رسته‌ها مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور باشد تا بتوانند از بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند باشند.

عضو کانون عالی کارگران ساختمانی کشور از پیگیری‌های این مساله خبر داد و گفت: با وزارت کار این مساله را  میان گذاشتیم و گفتیم تمام رسته‌های شغلی بخش ساختمان باید سخت و زیان‌آور باشند؛ آن‌ها اعلام کردند که آرماتوربندها به صورت فردی می‌توانند درخواست بدهند؛ ولی ما پیگیر هستیم تا تمام کارگران ساختمانی مشمول این قانون شوند.

او تاکید کرد: درمان مناسب و رایگان تحت پوشش بیمه، بازنشستگی پیش از موعد و دریافت مستمری مناسب در ایام بازنشستگی، حق کارگرانی‌ست که هر روز در معرض سقوط از ارتفاع یا اصابت جسم سخت قرار دارند و برای سازندگی کشور از جان مایه می‌گذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز