خبرگزاری کار ایران

مسئولان به موضوع انحلال غیر قانونی تعاونی مسکن خانه سینما رسیدگی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۰۸۶

اعضای تعاونی مسکن کارکنان خانه سینما؛ از مسئولان خواستند برای ابطال انحلال این تعاونی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۱۴۰ عضو اصلی تعاونی مسکن کارکنان خانه سینما حدود ۱۱سال است که برای خانه‌دار شدن در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

اعضای این تعاونی مسکن می‌گویند: حدود ۱۱ سال (از سال ۹۱) از تاسیس تعاونی و خرید زمین می‌گذرد؛ اما همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌بریم. شمار افرادی که از طریق این تعاونی از ابتدا اقدام به خرید زمین کرده‌اند، ۱۴۰ نفر است.

از قرار معلوم اعضای این تعاونی در هفت پروژه ساختمانی ۲۰۰.۱۶۰، ۱۰۰ و۲۲ واحدی در تهران (همت غرب، منطقه مروارید شهر) شهرک پردیس و شمال کشور (رامسر) برای ساخت آپارتمان‌های ۸۰ تا ۱۵۰ متری هر یک از اعضای این تعاونی مبالغ بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده‌اند اما بعد از اینکه پول‌های اعضا جمع‌آوری می‌شود، مسئولان وقت تعاونی مسکن به وعده خود عمل نمی‌کنند و بدین ترتیب با رها شدن پروژه‌های نیمه کاره تعدادی اعضای تعاونی مایوس و ناامید امتیاز واحد خود را به یک چهارم ارزش روز می‌فروشند.

از طرف دیگر افراد دلال در قالب شریک و پیمانکار با استفاده از ضعف هیئت مدیره و سوءاستفاده از نام خانه سینما اعتماد صدها خریدار غیرعضو دیگر را جلب کرده و با دریافت مبالغ نجومی تحت عنوان امتیاز به نفع خود، تعهد جدیدی به تعاونی مسکن خانه سینما تحمیل کرده و قرارداد ساخت منعقد می‌کنند؛ این اقدام برخلاف ضوابط و مقررات تعاون بوده و این شرکای صوری به دلیل‌ عدم رعایت تعهدات خود، معضلات حقوقی عمیقی برای متقاضیان غیرعضو و نیز این تعاونی ایجاد می‌کنند که موجب ایراد عناوین اتهامی فروش مال غیر و کلاهبرداری به این دلالان شده که در شعب مختلف دادسرای تهران در حال رسیدگی است.

به گفته یکی از اعضای تعاونی مسکن خانه سینما، همه این اتفاقات با اطلاع و سکوت اداره کل تعاون استان تهران طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ اتفاق افتاده و علی رغم شکایات متعدد، صرفا به اخطار و تذکر بسنده شده است. و علی‌رغم تصریح قانون تعاون به وظیفه نظارتی و معرفی مدیران متخلف به قوه قضاییه، هیچ اقدامی از سوی اداره کل تعاون تهران انجام نشده است.

او گفت: با وجود تکمیل نشدن کلیه پروژه‌های این تعاونی و دست اندازی مکرر دلالان سودجو و کلاهبرداری از اعضای این تعاونی، که در دادسرای تهران در حال رسیدگی است، با ارائه گزارش غلط برخی متهمان به اداره کل تعاون تهران در اقدامی تعجب برانگیز؛ موفق به صدور دستور انحلال تعاونی مسکن کارکنان خانه سینما از سوی اداره تعاون استان تهران شدند!

طبق اظهارات وی؛ از تاریخ نوزدهم تیر ماه سال جاری (۱۴۰۲) اداره تعاون استان تهران اقدام به انحلال شرکت تعاونی خانه سینما کرده است. دلیل این اتفاق هم استناد به ماده ۵۴ قانون تعاون یعنی‌ عدم فعالیت شرکت و عدم برگزاری مجمع بوده است در حالیکه اجرای این ماده باید طبق آیین نامه و دستورالعمل قانونی باشد که ضامن حقوق اعضا و مالباختگان است. اما متاسفانه این دستور بدون رعایت آیین نامه و دستورالعمل فوق بوده است. از طرفی شرکت با وجود پروژه‌های ارزشمند درگیر دعاوی حقوقی و کیفری برای احقاق حق اعضا بوده و اداره کل تعاون به جای تعقیب و معرفی مدیران و خاطیان، و پیگیری حقوق اعضا، اقدام به پاک کردن صورت مسئله و انحلال شرکت دست زده که جای شگفتی و تعجب دارد. ظاهرا اداره کل تعاون به جای قبول مسئولیت قصور و تقصیر خود و مدیران وقت تعاونی، تصمیم به انحلال شرکت گرفته که این موضوع خود دردی بزرگتر برای اعضای مظلوم این تعاونی خواهد بود.

به گفته یکی دیگر از اعضای این تعاونی؛ یک بام و دو هوای اداره کل تعاون در جایی بیشتر خود را نشان می‌دهد که اگر قرار باشد به استناد مفاد ماده فوق و عدم فعالیت شرکت و عدم برگزاری مجمع، دستورانحلال تعاونی صادر شود، طبق مستندات موجود در روزنامه رسمی کشور صدها شرکت تعاونی از جمله تعاونی مسکن خود اداره کل تعاون تهران باید منحل شود!

او گفت: پیگیری‌های مکتوب زیادی ازسوی برخی اعضا و مدیران تعاونی و مسئولان خانه سینما با مدیرکل بازرسی و معاون امور تعاون وزارت کار و برخی مقامات قضایی ودولتی انجام شده اما در نهایت با بی‌توجهی به خواسته اعضا تصمیم به انحال تعاونی گرفته شده است چراکه این تصمیم که به زیان منافع اعضا است و عواقب حقوقی و ثبتی زیان باری دارد.

طبق اظهارات وی؛ زیان اساسی انحلال این است که امتیاز پروژه‌های این تعاونی با تخلف اعضای هیات مدیره سابق به حدود ۵۰۰ نفر افراد غیرسینمایی فروخته شده و بدون آنکه تعاونی نقش مستقیم داشته باشد، دلالان تعهدات گسترده‌ای برای این شرکت ایجاد کردند؛ گویا در طول این مدت چندین‌ساله مرتبا امتیاز این واحدها بین دلالان املاکی بصورت غیر قانونی فروش مال غیر می‌شده است.

او همچنین گفت: با تخلفات صورت گرفته پرونده‌های قضایی برخی از این افراد در مراجع قضایی در دست پیگیری است. بدین ترتیب این افراد طی سالهای گذشته تمام تلاش خود را برای تصرف واحدها با استفاده از انحلال تعاونی مسکن به کار گرفته‌اند تا از این طریق بتوانند به اهداف سودجویانه خود دست پیدا کنند. و در کمال شگفتی به صراحت به دخالت مستقیم خود و صرف هزینه برای انحلال تعاونی اقرار و تفاخر می‌کنند!

وی با بیان اینکه هنوز پرونده تعاونی مسکن کارکنان خانه سینما در دستگاه قضایی باز است، در ادامه تاکید کرد: تخلف این افراد با استفاده از ضعف مدیران وقت تعاونی، و با سوءاستفاده از نام خانه سینما صورت گرفته و از این طریق سرمایه صدها عضو به تاراج رفته است.

او با بیان اینکه دستور انحلال تعاونی مسکن خانه سینما جز به زیان اعضا و سهامداران شرکت نیست که سالهاست به امید خانه دار شدن نشسته‌اند، گفت: وظیفه ذاتی و نظارتی وزارت تعاون و اداره کل تعاون استان تهران چه در جریان اجرای این پروژها و چه زمان واگذاری و تخلفاتی اعضای هیات مدیره وقت انجام داده‌اند تا هم اکنون مغفول مانده است.

او با بیان اینکه ما اعضای اصلی تعاونی درخواست جلوگیری از انحلال شرکت تعاونی خانه سینما را داریم، گفت: این اقدام اداره کل تعاون استان تهران در حالی انجام شده که وضعیت این پروژه در حالت بحرانی قرار دارد و پروژها همچنان نیمه تمام است.

وی اضافه کرد: اعضای اصلی تعاونی مسکن خانه سینما طی یازده سال گذشته در مجموع حدودا ۳۳ میلیارد تومان بابت ساخت واحدها به حساب تعاونی پول واریز کرده‌اند اما متاسفانه هم اکنون که موضوع انحلال تعاونی به میان آمده علی رغم پیگیری‌های زیاد هیچ پاسخی از مسئولان دریافت نمی‌کنیم. در عین حال دست اعضای اصلی هم به جایی بند نیست.

آن‌ها می‌گوید: انتظار دارند قوه قضائیه و دادستانی استان تهران برای احقاق حقشان ورود کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز