خبرگزاری کار ایران

نگرانی کارگران «نخ البرز» از بحران شغلی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۲۹۰

به دلیل کاهش فعالیت کارخانه نخ البرز در طول شش ماه گذشته، حدود ۱۰۰ کارگر باقیمانده این کارخانه تولیدکننده نخ بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی می‌کنند.

تعدادی از کارگران کارخانه نخ البرز در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: فعالیت روزمره نخ البرز که در شهرک صنعتی البرز قزوین فعالیت دارد، از حدود شش ماه پیش به دلیل مشکلات مالی ناشی از کاهش فروش به حداقل کاهش یافته است.

به گفته این کارگران؛ در این کارخانه حدود ۴۰۰ کارگر مشغول کارند که از دی ماه سال ۱۴۰۱ طی چند مرحله حدود ۲۰۰ نفر از کارگران سالن یک و سه ریسندگی با قراردادهای یک ماهه به دلیل افت و کاهش تولید از کار بیکار شدند. در ادامه حدود ۵۷ کارگر دیگر از سالن شماره سه بیکار شدند که در نتیجه‌ی پیگیری‌های اعضای شورای صنفی، دو نفر از اعضای شورای کارگری کارخانه نیز از ابتدای اردیبهشت ماه بیکار شدند.

به گفته این کارگران، آن‌ها بابت دریافت مطالبات یک ماهه معوقه مزدی خود هیچ مشکلی ندارند اما چون غالب کارگران باقیمانده از طریق قراردادهای موقت سه تا شش ماهه کار می‌کنند، این نگرانی وجود دارد که با پایان یافتن اعتبار قرارداد، به مرور کار خود را از دست بدهند.

آنها در توجیه علت نگرانی خود گفتند: در چند وقت اخیر شائبه تعدیل شمار دیگری از همکاران قراردادی کارخانه در حالی قوت گرفته که براساس شنیده‌ها کارفرما قصد دارد با تعطیلی کارخانه، آن را به یک شرکت خودروساز واگذار کند.

به گفته کارگران؛ مالک کارخانه نخ البرز چند واحد تولیدی دیگر همانند «یاس نخ البرز»، «صنایع بافت تکمیلی ایران» و «نخ پاسارگاد» در شهرک صنعتی البرز قزوین دارد که همگی در زمینه تولید ریسندگی نخ و بافندگی فعالیت تولیدی دارند.

کارگران این واحد تولیدی در ادامه گفتند: از قرار معلوم مدیریت نخ البرز عقیده دارد که فعالیت این واحد تولیدی به شیوه کنونی مقرون به صرفه نیست و باید برای کاهش هزینه‌های تولید از نیروی کار کارخانه کم کند.

یکی از کارگران در تشریح وضعیت تولید کارخانه گفت: در حال حاضر سال شماره یک ریسندگی به طور کامل تعطیل شده و حتی ماشین ‌آلات این سالن به فروش رفته است. سال شماره سه ریسندگی که ظرفیت اشتغال ۸۰ کارگر را دارد با حداقل ظرفیت فعال بوده و از مجموع خطوط تولیدی فقط یک خط فعال است که در آن فقط ۶ تا ۸ کارگر کار می‌کنند. جدا از این خطوط، سالن نخ پلاستیکی که از سالن‌های قدیمی کارخانه است، با ۶۵ کارگر فعالیت  می‌کند.

او که احتمال می‌دهد در نتیجه وضعیت پیش آمده؛ ممکن است کارفرما اقدام به تعدیل نیرو کند که در این صورت برخی کارگران بعد از سال‌ها کار و تلاش؛ شغل خود را از دست خواهند داد، در ادامه گفت: علارغم تلاش کارفرما برای خروج از بحران از مسئولان می‌خواهیم نسبت به مشکلات ایجاد شده چاره‌اندیشی کنند و نگذارند کارخانه‌ای با قدمت و تجربه در صنعت نخ ریسی و درحالی‌که زمینه اشتغال حدود ۴۰۰ نفر در استان قزوین به صورت مستقیم ایجاد شده، تعطیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز