خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت کارگران خباز و دستمزدی که هنوز به نرخ سال ۱۴۰۰ است!

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۳۷۳

عبدالله بلواسی گفت: سه ماه از سال جدید گذشت اما هنوز دستمزد کارگران خباز بلاتکلیف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دستمزد کارگران خباز در سراسر کشور به‌روز نشده است و این کارگران همچنان با حقوق سال‌های قبل سر می‌کنند. این شرایط در حالیکه هزینه‌های زندگی نجومی افزایش یافته است به شدت آزاردهنده است؛ خانواده‌های کارگران خباز امروز با مشکلات معیشتی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند.

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران خباز مریوان) در این رابطه به ایلنا می‌گوید: هرساله طبق مصوبه شورایعالی کار، حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار تعیین می‌شود؛ هرچند طبقه کارگر ایران انتقادهای زیادی بر جلسات سه جانبه‌ی این شورا دارند و کارفرمای بزرگ( دولت) هیچوقت اجازه افزایش دستمزد کارگران طبق تورم واقعی و سبد هزینه‌های زندگی را نداده است، اما طبق ماده ۴۱ قانون کار تمامی کارفرمایان مکلفند از اول هر سال دستمزد تعیین شده را به کارگران و مزد بگیران مشمول قانون کار بپردازند اما کارگران خباز به این حق ناچیز هم نرسیده‌اند.

به گفته‌ی این فعال کارگری، کارگران خباز نیز مانند سایر کارگران هر ساله از افزایش هزینه‌های زندگی متاثر می‌شوند اما به دلیل عدم افزایش دستمزد، سفره‌هایشان خالی می‌ماند.

بلواسی با بیان اینکه «دستمزد کارگران خباز طبق عرفی غیرقانونی منوط به گران شدن قیمت نان شده» می‌افزاید: هرچند کارگران همیشه مخالف افزایش قیمت نان بوده‌اند اما تا روزی که نان گران نشود دستمزد آنها زیاد نمی‌شود؛ کارگران خباز همیشه قربانی سیاست‌های ریاضتیِ ضد کارگری بوده‌اند.

این فعال صنفی اضافه می‌کند: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نان گران نشد و دولت با پرداخت ۳۰ درصد سود فروش به کارفرمایان خباز تا حدودی هزینه‌های آنان را جبران کرد اما سر کارگران همچنان بی‌کلاه ماند و همچنان با وجود تورم ۱۰۰ درصدی دوساله، با دستمزد ۱۴۰۰ کار می‌کنند.

بلواسی خطاب به وزیر کار و نمایندگان مجلس می‌گوید: آیا واقعا شما از وضعیت وخیم این زحمتکشان بی‌بضاعت خبر دارید، آن‌هایی که نان سفره‌های شما را تولید می‌کنند اما خود نانی در سفره ندارند. وقتی نمی‌توانید تورم را کنترل کنید و گروهی رانت‌های کلان از این راه می‌برند، پس حداقل از طریق بن‌های کارگری یا هر راه دیگری کمبود مایحتاج اولیه زندگی طبقه‌ی محروم کارگر را جبران کنید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز