خبرگزاری کار ایران

توضیحات عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران درباره روند مطالباتِ کارگرانِ بهره‌برداریِ پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۶۸۵

اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل، اسکان در کمپ‌ها و خوابگاه‌های مناسب، تغییر سیستم اقماری کارگران ستادی و اداری و حل مشکلاتِ قراردادهای رانندگان استیجاری مهم‌ترین مطالبات کارگران بهره‌برداری پارس جنوبی است‌ که به گفته عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران در دستور اجرا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اواخر سال گذشته، کارگران پارس جنوبی در اعتراض به اجرایِ ناقصِ طرح طبقه‌بندی مشاغل، اسکان در کمپ‌ها و خوابگاه‌های نامناسب، تغییر سیستم اقماری کارگران ستادی و اداری و مشکلاتِ قراردادهای رانندگان استیجاری، فراخوانی اعتراضی منتشر کردند و به دنبالِ برگزاری تجمع بودند. اگرچه تجمع آن‌ها به دلیلِ برخورد با ۵ نفر از نمایندگانِ کارگری انجمن صنفی به نتیجه‌ی مورد نظر نرسید اما در همان زمان، به این کارگران قولِ پیگیریِ مسائل داده شد.

این مطالبات به کجا رسید و چه میزان از مشکلاتِ این کارگران حل شد؟ علیرضا میرغفاری (عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران و رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی پالایشگاه‌های بوشهر) در پاسخ به این سوال گفت: در موردِ کارگران بخش اداری و پشتیبانی که از سیستم اقماریِ دو هفته کار - دو هفته استراحت، مستثنی شده بودند و این موضوع مشکلاتِ بسیاری برایشان ایجاد کرده بود، باید بگویم که بخشی از مشکل حل شده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: برای برخی از همکارانِ اداری پشتیبانی نامه‌ی تغییر سیستم اقماری آمده البته هنوز اجرایی نشده و قول داده‌اند که تا خردادماه اجرایی کنند. باقی نفرات هم قرار است تا پایانِ خرداد ماه وارد این پروسه شوند. در واقع پروسه‌ی رفع مشکل این کارگران شروع شده و امیدواریم تا پایانِ خرداد ماه به مرحله‌ی اجرا برسد.

میرغفاری در خصوص قول اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز گفت: طبق آنچه گفته‌اند، این مسئله نیز تا پایانِ خرداد ماه حل خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی پالایشگاه‌های بوشهر همچنین در خصوص مشکل رانندگان استیجاری گفت: بزرگترین مشکل این کارگران، محروم بودنِ آن‌ها از ابتدایی‌ترن حقوق یک کارگر و قوانین کار بود. قرار شد شیوه‌نامه‌ی جدیدی برای این کارگران تنظیم و رانندگانِ مالک از غیر مالک جدا شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در طولِ این سال‌ها رانندگان غیر مالک آسیبهای بسیاری دیدند. حقوقی که این کارگران دریافت می‌کردند هیچ تناسبی با ساعاتِ کاری آن‌ها نداشت. به طوریکه ساعت کار موظفی ۱۷۶ است اما این کارگران بعضا ۲۷۶ ساعت کار می‌کردند و در مقابل حقوق ثابتِ حداقلی می‌گرفتند که این واقعا ظلم در حق این کارگران بود. این کارگران از مزایایی مثل بیمه تکمیلی و طبقه‌بندی مشاغل و حق اسکان و غذا و… نیز محروم بودند.

میرغفاری گفت: با پیگیری‌هایی که برای این کارگران انجام شد نیز قرار شد این کارگران ذیل قانون کار قرار بگیرند و در حال حاضر مشکل بیمه تکمیلیِ این کارگران رفع شده اما با طبقه‌بندی مشاغلِ آن‌ها فعلا موافقت نشده است. اگرچه شرایط کار آن‌ها مدینه‌ی فاضله نشده اما بخشی از مشکلات در حال رفع است.

این فعال کارگری در خصوص وضعیتِ بد اسکان کارگران نیز گفت: در موردِ این موضوع هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و کارگران همچون قبل در خوابگاه‌ها و کمپ‌های نامناسب به سر می‌برند. امیدواریم با همکاری‌های لازم از سوی مجموعه‌ی مدیریتِ گاز پارس جنوبی و سایر دستگاه‌های نظارتی روز به روز شاهد بهبود وضعیتِ معیشتی و رفاهی کارگران باشیم.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی پالایشگاه‌های بوشهر همچنین در پایان خاطر نشان کرد که کارگرانِ معترضِ کمپین ۱۰ – ۲۰، معمولا کارگرانِ پروژه‌های در دست ساخت هستند و ماهیتِ کارشان با ماهیتِ کارِ کارگرانِ عضو انجمن صنفی فرق دارد. کارفرمای آن کارگران، معمولا پتروشیمی‌ها و بخش خصوصی هستند اما انجمن ما درقالب پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی و پالایشگاه‌های دولتی هستند و همه به بهر برداری رسیده‌اند. در واقع انجمن صنفی متعلق به کارگرانِ بخش بهره‌برداری هستند و کارگرانِ کمپین ۱۰ – ۲۰ کارگرانِ اجرایی هستند که در طول یک بازه‌ی زمانی در روند ساخت یک پروژه کار می‌کنند و معمولا بعد از پایانِ پروژه، کار را ترک می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز