خبرگزاری کار ایران

در دانشگاه شهید بهشتی؛

نشست «از تجارب پیشرو تا محیط کار بهداشتی و ایمن» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۵۱۴

نشست تخصصی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست تخصصی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار با عنوان «از تجارب پیشرو تا محیط کار بهداشتی و ایمن» به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار با حضور بیش از ۱۲۰ نفر توسط گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد. 
 
در این جلسه تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرتهران، کارشناسان مرکز سلامت محیط و کار، کارشناسان معاونت‌های بهداشتی مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، برخی از کارشناسان صنایع کشور، بعضی از شرکت‌های ارایه دهنده‌ی خدمات بهداشت حرفه‌ای و دانشجویان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار از دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر درتهران حضور داشتند. 
 
در ابتدای نشست اسلامی، رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی به بیان نکاتی پیرامون انتقال تجربیات در بهداشت و اهمیت آموزش نیروی انسانی در حوزه ایمنی و بهداشت پرداخت.
 
سپس منصور رضازاده آذری (استاد دانشکده بهداشت و ایمنی) درخصوص تاریخچه رشته بهداشت حرفه‌ای در ایران و جهان سخنانی ایراد کرد. وی همچنین در رابطه با فرصت‌های شغلی فارغ التحصیلان این رشته، چالش‌های پیش رو در رشته بهداشت حرفه ای، کنترل عوامل زیان آورمحیط کار و راهکارهای حل این چالش‌ها تاکید کرد. 
 
در ادامه مهرداد حلمی، نماینده شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه‌ای و ایمنی، از مسیرهای مورد نیاز برای پیشروی و موفقیت در ارایه‌ی خدمات بهداشت حرفه‌ای به صنایع سخن گفتند و به چشم اندازهای پیش رو برای فعالیت بخش خصوصی پرداختند. 
 
در ادامه نشست روشنی، نماینده مرکز سلامت محیط و کار، نکاتی را در خصوص ظرفیت‌های وزارت بهداشت در حوزه خدمات بهداشت حرفه ای، اهداف وزارت بهداشت در راستای ایجاد محیط کار ایمن ارائه کرد. 
 
وی همچنین اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت حرفه‌ای در سطح وزات بهداشت را شرح نموده و در پایان بر تقویت جایگاه بازرسان بهداشت حرفه‌ای و برنامه‌های ارتقاء شرایط بهداشتی در محیط کار تاکید کرد. 
 
در ادامه یاسر صحرانورد (کارشناس بهداشت حرفه‌ای مس سرچشمه) در خصوص وضعیت ایمنی و بهداشت در صنعت مس سرچشمه، اقدامات کنترلی صورت گرفته، مدیریت انواع مواد شیمیایی موجود در صنعت و اهمیت برگزاری منظم برنامه‌های آموزشی و مانورها در صنایع نکاتی را بیان کرد. 
 
همچنین سیدجمال الدین شاه طاهری (رئیس هیئت ممتحنه رشته‌ی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار) بیاناتی را در خصوص سیاست‌های کلان وزارت بهداشت در حوزه ایمنی و بهداشت محیط کار، لزوم ایجاد بورسیه‌هایی توسط صنایع (بورسیه صنعتی) برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توجه بیشتر به صنایع کوچک و ضرورت‌ها و نیازهای موجود در حوزه ایمنی و بهداشت محیط کار ارائه داد. 
 
محمدرضا منظم نماینده‌ی انجمن علمی بهداشت کار بر لزوم هماهنگی هرچه بیشتر متخصصان ایمنی و بهداشت حرفه ای، حل چالش‌های موجود با ابزارهای تحقیق و تجربه، استفاده از فناوری‌های بروز از جمله هوش مصنوعی در حوزه ایمنی و بهداشت کار تاکید کرد. 
 
همچنین حسن اصیلیان (نماینده انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای کشور) به شرح تجربیات موفق این انجمن در طی سالیان گذشته تابه امروز و پیگیری‌های مستمرانجمن در خصوص رفع مشکلات رشته بهداشت حرفه‌ای پرداخت. 
 
مجمد جواد جعفری، استاد و عضو اسبق هیات علمی گروه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دستاوردهای نیم قرن گذشته، نقاط ضعف و قوت فعالیت‌های بهداشت حرفه‌ای، فعالیت‌های دانش آموختگان رشته بهداشت حرفه‌ای و مولفه‌های لازم برای موفقیت در زمینه‌های علمی و کاربردی را بیان کرد. 
 
همچنین محمدالله رضایی (کارشناس بهداشت حرفه‌ای صنعت دمنده) به شرح اقدامات انجام شده در خصوص کاهش حوادث و بیماری‌های شغلی در صنعت مورد نظر پرداختند و در زمینه‌ی نرم‌افزار تولید شده در آن شرکت برای گزارش گیری همزمان کلیه‌ی فعالیت‌های بهداشتی پرداخت. 
 
در ادامه مهناز صارمی (ریاست محترم انجمن ارگونومی کشور) ضمن تشریح تاریچه و سیرتکاملی انجمن ارگونومی، نکاتی را در خصوص سلسه مراتب NIOSH برای ایجاد نیروی کار سالم بیان کرد. 
 
در ادامه نشست، ابوالفضل فراهانی (مدیرعامل شرکت دانش پژوهان) در خصوص چگونگی تولید و واردات محصولاتی نظیر جاذب‌های نمونه برداری، اهمیت تجربه و تحلیل داده در تولید این جاذب‌ها و ارتباط بین بازار کار و دانشگاه بیاناتی را ارائه کرد. 
 
سخنران آخر این نشست رضوان زنده دل (مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) بود. 
 
وی بر لزوم ارتباط هرچه بیشتر سازمان‌های موثر در حوزه ایمنی و بهداشت کار، همراهی و انتقال دانش بین دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تاکید و حلقه‌ی اتصال بین سازمان‌های، تشکل‌ها و سیاستگزاری‌ها را عامل اصلی برای پیشروی به سوی محیط کار ایمنی و بهداشتی برشمرد. 
 
در پایان برنامه دستاوردهای این نشست به شرح ذیل توسط مجری برنامه قرائت شد: 
۱- بکارگیری پتانسیل‌های آموزشی و دانشگاه‌ها جهت همکاری درسیاست گذاری، تهیه و تدوین پروتکل‌ها و راهنماهای مرتبط با بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار.
۲- همفکری و مشارکت توام انجمن‌های علمی و صنفی در راستای ارتقا و استحکام نقش بهداشت حرفهای و ایمنی در محیط‌های کاری.
۳- مشارکت آزمایشگاه‌های فعال در بخش‌های خصوصی و دانشگاهی جهت مرتفع ساختن چالش‌های موضوعاتی همچون ساخت، تولید و تست محصوالت اندازه‌گیری و کنترل عوامل زیانآور شغلی، وسایل حفاظت فردی با هدف تحقق «محیط کار ایمن و بهداشتی».
۴- تقاضا محور نمودن آموزش‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌ها درکنار ایجاد نوآوری و پژوهش‌های حرکت دهنده‌ی علم و دانش.
۵- افزایش تعامل بین شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار با دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی و صنفی.
۶- تولید رویدادهای مشترک در زمینه‌ی بهداشت و ایمنی کار با مشارکت انجمن‌های مرتبط، دانشگاه‌ها، مرکز سالمت محیط و کار، اداره‌ی بازرسی کار، صنایع و شرکت‌های با هدف ایجاد حلقه‌ی ارتباطی بین مراکز ارایه دهنده خدمات بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار.
۷- افزایش کیفیت بازرسی‌ها در محیط‌های کاری، با بهبود ارزیابی‌ها در زمینه‌ی عوامل زیان‌آور شغلی.
۸- افزایش مسیرها و روش‌های کنترل عوامل زیان آور در محیط‌های کاری با حمایت سیاستگذاران، مراکز آموزشی، انجمن‌ها و شرکت‌های ارایه دهنده‌ی خدمات بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار.
۹- حمایت سازمان‌های مرتبط از شرکت‌های دانش بنیان و فنآورانه با هدف ارایه‌ی خدمات علمی-کاربردی در حوزه‌ی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز