خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گردهمایی روز کارگر:

خطِ جامعه کارگری با ضد انقلاب خارج‌نشین متفاوت است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۴۴۹

حسن صادقی گفت: رهبر انقلاب روز شنبه اشاره کردند که اعتراضات کارگری و اجتماعات برای آینده نظام ثمربخش هستند و نباید با آن مقابله شوند. امروز اما دولت؛ جامعه کارگری را به گروگان تورم خودساخته گرفته تا بتواند خانواده بزرگ دولت را اداره کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت اول ماه می‌روز جهانی کارگر از صبح امروز (۱۱ اردیبهشت) با حضور کارگران، فعالان تشکل‌های کارگری و جمعی از بازنشستگان جامعه کارگری در محل خانه کارگر جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد. 

در ادامه؛ حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با تبریک روز کارگر اظهار کرد: عظمت و عزت این روز بیش از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. روز کارگر روز تقابل جامعه با نظام سرمایه‌داری است. کارگران آمریکایی با خون خود در برابر پلیس مسلح شیکاگو برای مبارزه با استثمار نیروی کار و ۸ساعته شدن ساعت کار قیام کردند. گرچه جنبش‌هایی پس از آن در اروپای پس از آن عروج کرد و مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار تصویب شد، اما ما همه مدیون آن کارگران در روز اول ماه خواهیم بود. 

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب روز شنبه اشاره کردند که اعتراضات کارگری و اجتماعات برای آینده نظام ثمربخش هستند و نباید با آن مقابله شوند. امروز اما دولت؛ جامعه کارگری را به گروگان تورم خودساخته گرفته تا بتواند خانواده بزرگ دولت را اداره کند. 

صادقی افزود: سیاست‌های دولت برخلاف بیانات رهبر انقلاب درباره رونق و رشد تولید است. ایشان بر رفاه طبقه کارگر تاکید کردند اما اینکه مزد را نگهدارند و قیمت‌ها را بالای ۴۰ درصد افزایش می‌دهند، وقتی حقوق را ۲۷ و ۲۱ درصد زیاد می‌کنند اما تورم نقطه به نقطه ۶۷ درصد افزایش می‌دهند، برخلاف منویات رهبری عمل می‌کنند. 

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اضافه کرد: ما با سیاست‌های نئولیبرالیستی که سفره کارگران را خالی می‌کند، مخالفیم و معتقدیم که حق گرفتنی است؛ حقی که رهبر انقلاب تایید کردند و مطالبه آن را بر حق می‌دانند. 

معاون دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: ما کارگران امروز درگیر مشکل تورم هستیم. دولت عامل گرانی بسیاری از کالاهاست و در این میان کارگران چرا مزدشان باید فریز شود؟ در این میان عده‌ای می‌خواهند قانون کار را تضعیف کنند. 

وی اظهار کرد: برخی معاونان وزیر کار اظهاراتی می‌کنند که بسیار عجیب است. می‌گویند لایحه‌ای به مجلس می‌خواهند ببرند که بردن سفته و برات برای به‌کارگیری کارگر را ممنوع است. سوال ما این است مگر ما در قانون کار چنین چیزی را داشتیم که ممنوع شود؟ 

صادقی اظهار کرد: چرا دولت‌ها به دنبال محدود کردن تشکل‌های کارگری و ایجاد تشکل‌های دست‌ساز و بی‌خاصیت هستند؟ ما جامعه کارگری خط‌مان با ضد انقلاب خارج‌نشین متفاوت است. رهبری هم اعلام کردند که جامعه کارگری مطالبه دارد ولی مرزبندی خود را با ضد انقلاب مشخص کرده است، لذا نباید آزادی اجتماعات ما کارگران را به رسانه‌های بیگانه گره بزنند. 

معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: رهبری می‌فرمایند که تولید رقم نمی‌خورد مگر اینکه کارگران از وضعیت شغلی خود رضایت داشته باشند. سوال ما این است که آیا دولت می‌تواند چنین شرایطی را فراهم آورد؟ این درحالی است که درمان کارگران باید رایگان باشد و طبق قانون بیمه تکمیلی در قانون الزام نیامده است. 

وی ادامه داد: دولت باید کارگران جامعه و کارکنان خود را به یک چشم ببیند و نباید صرفا برای خانواده دولت مایه بگذارد. امروز اگر تورم در خودرو حدود ۴۰۰ درصد است، در اقلام خوراکی و پروتئینی هم افزایش‌های بالایی داشته‌ایم. 

صادقی تاکید کرد: فقر مطلق طی دو سال از ۲۵ درصد به ۳۷ درصد رسیده است، دولت تعیین کند نقش ما کارگران در تورم چیست؟ ما می‌خواهیم یکبار این محاسبه انجام شود. 

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه مشکل کارگران تنها سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها است و نه نظام و انقلاب، اضافه کرد: ما ابتدا برای بحث ابطال مصوبه حداقل دستمزد به دیوان عدالت اداری شکایت می‌بریم و اگر دیوان تصمیم مناسب را نگرفت، مطالبه خود را ادامه خواهیم داد. 

وی به بحث مطالبه‌گری تشکل‌های کارگری اشاره و برعدم تفرقه تاکید کرد و گفت: مقامات محترم هستند اما خود روسای مجلس و دولت افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارکنان دولت و ۲۷ درصدی کارگران را تصویب کردند. 

صادقی درباره احکام بازنشستگان نیز گفت: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید تمامی احکام بازنشستگان را طبق وعده وزیر کار اصلاح کرده و بحث ۲۵ درصد متناسب‌سازی را انجام دهد. 

معاون دبیرکل خانه کارگر با اشاره به حمایت کارگران و بازنشستگان عضو خانه کارگر گفت: پشتوانه ما حمایت و دلگرمی شما زحمتکشان جامعه و بازنشستگان عزیز است و حضور شما در اینجا این پیام را دارد که سیاست‌های اقتصادی باید اصلاح و ارزش پول ملی تقویت شود و سفره خانوار کارگری نیز پررنگ باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز