خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر در گردهمایی روز کارگر:

مزد تعیین شده نمی‌تواند مشکلات معیشتی جامعه کارگری و بازنشستگی را حل کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۴۴۳

علیرضا محجوب گفت: محدودیت‌ها باید برداشته شود. ما در تجمعات‌مان خطوط را رعایت می‌کنیم و مسئولان هم باید اجازه دهند کارگران در این روز صدای خود را برسانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت اول ماه می‌روز جهانی کارگر از صبح امروز (۱۱ اردیبهشت) با حضور کارگران، فعالان تشکل‌های کارگری و جمعی از بازنشستگان جامعه کارگری در محل خانه کارگر جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد. 

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) به عنوان اولین سخنران این مراسم، در جمع کارگران گفت: بر کارگران جهان سلام می‌کنم و امروز را که روز جهانی آن‌هاست پاس می‌دارم و همه را دعوت می‌کنیم تا در راهپیمایی‌هایی که به مناسبت این روز برگزار می‌شود، شرکت کنند. 

وی به تاریخ روز کارگر اشاره کرد و گفت: سال۱۸۸۶ میلادی در شهر شیکاگو هزاران کارگر از معادن جمع شدند و مهم‌ترین درخواست آن‌ها ۸ ساعت کار در روز بود. آن‌ها سه روز آمدند که البته در روز سوم تجمع آن‌ها به دلیل اقدام پلیس در انفجار خودساخته به هم خورد. 

محجوب ضمن تشکر از اقدامات نیروی انتظامی گفت: محدودیت‌ها باید برداشته شود. ما در تجمعات‌مان خطوط را رعایت می‌کنیم و مسئولان هم باید اجازه دهند کارگران در این روز صدای خود را برسانند. 

وی افزود: امروز جمع شدیم تا در مورد مهم‌ترین مطالبات کارگران صحبت کنیم. اولین موضوع مزد تعیین شده در شورایعالی کار است. ما به این مزد معترض هستیم و دادخواست‌هایی هم برای شکایت از آن به دیوان عدالت اداری تنظیم کرده‌ایم. از دیوان عدالت هم انتظار رسیدگیِ با سرعت را داریم. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: مبنای تعیین مزد امسال هیچکدام از موارد ذکر شده در ماده ۴۱ قانون کار نبود. نه نرخ تورم رسمی و نه سبد معیشتی که خود آن را تصویب کردند، هیچ کدام مبنای تعیین مزد قرار نگرفت. نمایندگان دولت براساس بیست درصد حقوق کارمندان، حقوق کارگران را تعیین کردند که ما به این مصوبه غیر قانونی معترض هستیم. 

وی گفت: طبق محاسبات ما سبد معیشت ۱۵ میلیون ۸۰۰ تومان سبد بود اما مزد نصف این رقم تعیین شد. نمایندگان کارگری شورایعالی کار تلاش بسیاری کردند اما به دلیل فشاری که روی آن‌ها بود، نتوانستند حرف خود را به کرسی بنشانند. 

محجوب گفت: امروز هم جمع شدیم که به این تصمیم اعتراض کنیم. این حقوق نمی‌تواند مشکلات معیشتی جامعه کارگری و بازنشستگی را حل کند. 

وی در ادامه به مسئله‌ی امنیت شغلی کارگران اشاره کرد و گفت: قراردادهای موقت امنیت شغلی را از بین برده است. ۴ سال پیش با تلاش بسیار، موضوع تبصره یک ماده ۷ قانون کار تعیین تکلیف شد. طبق آیین نامه هیئت دولت، حداکثر زمان کارهای موقت را ۴ سال تعیین کردند و قرار شد از ۴ سال بعد این موضوع اجرایی شود. امسال سال چهارم تمام می‌شود و از دیوان عدالت اداری و مسئولان می‌پرسم آیا به قانون عمل می‌کنند؟ ما انتظار داریم امسال قراردادهای موقت برداشته شود و امنیت شغلی به کارگران برگردد. امنیت شغلی دغدغه‌ی اجتماعی همه ما است و همه باید لغو قراداد کوتاه مدت کار را فریاد بزنیم و مسئولان این صدا را به رسمیت بشناسند. این موضوع را سال‌ها دنبال کردیم و انتظار داریم امسال میوه‌ی آن را بچینیم. 

وی در ادامه به مسئله بازنشستگان اشاره کرد و گفت: اگرچه موضوع ۲۵ درصد متناسب‌سازی تصویب شده اما ما خواهان تسریع در اجرای آن هستیم. امیدواریم شاهد تحقق وضعیت مناسب‌تر در مورد بازنشستگان و مستمری‌بگیران همانطور که وعده دادند، باشیم که اگر این اتفاق نیفتد ما آن را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسیم. 

محجوب در بخش دیگری از صحبتهایش به اشتغال زنان اشاره کرد و گفت: سی درصد جمعیت شاغل ما را زنان تشکیل می‌دهند. این آمارها به ما می‌گوید که به زنان باید جایگاه اجتماعی بیشتری داده شود. باید به آن‌ها میدان داد و این میدان نباید تصنعی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز