خبرگزاری کار ایران

بیانیه کارگران ساختمانی کردستان به مناسبت روز جهانی کارگر/ همچنان بیمه «سهمیه‌بندی» است!

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۱۶۷

چند انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان، در بیانیه‌ای مطالبات اصلی خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این بیانیه که توسط «کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان» و چند انجمن صنفی شهرستان‌های این استان امضا شده، مطالبات کارگران در آستانه‌ی روز جهانی کارگر را مطرح کرده است.

در این بیانیه می‌خوانیم: کارگران ساختمان بنا به شرایط ویژه و دلایل متعدد، آسیب پذیرتر از بخش‌های دیگر طبقه کارگر هستند. پیمانکاران خصوصی و سرمایه دارانی که مشغول ساخت و ساز هستند، شرایط دشواری را برای کارگران ساختمانی فراهم کرده‌اند. نبود ایمنی و بهداشت در محیط‌های کار، نبود امنیت شغلی، پایین بودن سطح دستمزد، تورم و بسیاری دلایل دیگر ما کارگران ساختمانی را آسیب پذیر کرده است.

در ادامه مطالبات به ترتیب زیر آمده است:

۱_ تعیین حداقل دستمزد ناچیز از سوی "شورای عالی کار" به منزله تحمیل فقر بیشتر به کارگران و خانواده‌های آنان است.

۲_ سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی بر‌خلاف ماده ۵ تامین اجتماعی هنوز وجود دارد و ما کارگران ساختمانی خواهان لغو سهمیه بیمه هستیم و همه کارگران ساختمانی باید از بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند.

۳_ کارفرمایان موظف هستند امنیت و بهداشت محیط های کاری را فراهم کنند.

۴_ تامین امنیت شغلی برای کارگران شاغل در کارگاه‌های ساختمانی، از طریق قراردادهای قانونی و پرداخت بیمه بیکاری در ایام رکود شغلی و بیکاری.

۵_ پرداخت هزینه‌های درمانی و دستمزد ایام بیماری به کارگران آسیب دیده از حوادث شغلی.

۶_ لحاظ کردن مشاغل مختلف در بخش ساختمان در زمره کارهای سخت و زیان‌آور و اعمال شرایط بازنشستگی کارگران ساختمانی براساس این طبقه‌بندی.

۷_ ما کارگران خواهان آموزش با کیفیت و یکسان رایگان برای کارگران و تمامی مردم هستیم.

۸_ قراردادهای موقت و سفیدامضا و شرکت های پیمانکاری برای استثمار بیشتر کارگران هستند؛ ما خواهان برچیده شدن قراردادهای موقت و سفید امضا هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز