خبرگزاری کار ایران

تاکید رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر اجرای «طرح استاد شاگردی نوین»

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۸۶۱

حسینی‌نیا گفت: در اجرای طرح (استاد شاگردی نوین) فرد متقاضی فقط به عنوان «کارآموز» از سوی سازمان به کارفرما برای مدت مشخص از دوماه تا ۱۸ ماه بسته به نوع مهارت، معرفی می شوند و قرارداد سه جانبه بین کارآموز، کارفرما و سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور به عنوان ناظر منعقد خواهد شد.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دیدار با رئیس اتاق اصناف ایران اجرای طرح محیط کار واقعی «استاد شاگردی نوین» را گامی مؤثر در توسعه نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب و خدمت بسیار بزرگ به جوانان و اشتغال زایی در کشور برشمرد. 

غلامحسین حسینی‌نیا (معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای)، دردیدار با رئیس اتاق اصناف ایران که پیرامون «مهارت آموزی و اشتغال» و «فعال نمودن بنگاه های اقتصادی» برگزار شد، بیان داشت: در سال های گذشته طرح استاد و شاگردی اجرایی شد، اما به دلیل مشکلاتی از قبیل اجبار کارفرما برای پرداخت حق بیمه، حقوق و جریمه در عدم پرداخت موارد فوق، عرصه برای فعالیت کارفرمایان سخت شده و استقبالی صورت نمی‌گرفت.

وی با اشاره به موفقیت طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، گفت: با بازنگری طرح های قبلی و آسیب شناسی های صورت گرفته, و بررسی مدل آموزش دوگانه آلمان، در این طرح دغدغه کارفرمایان صنفی رفع شده و اطمینان داریم این طرح با موفقیت همراه خواهد بود و برای کارآموز و کار فرما ایجاد انگیزه خواهد کرد.

معاون وزیر کار، تصریح کرد: در راستای اجرای اثربخش این طرح، سازمان در نظر دارد ضریب اشتغال زایی را بالا برده و کارآموز در کنار مهارت آموزی، مهارت های نرم، مانند برخورد با مشتری، حسابرسی، کنترل درآمد و هزینه، تأمین مواد اولیه و نحوه فروش  را یاد گرفته که بدون شک این آموزش ها پس از اشتغال کمک شایانی به مهارت آموز در پایداری شغل می کند.

وی اظهار کرد: در اجرای طرح مذکور فرد متقاضی فقط به عنوان «کارآموز» از سوی سازمان به کارفرما برای مدت مشخص از دوماه تا ۱۸ ماه بسته به نوع مهارت، معرفی می شوند و قرارداد سه جانبه بین کارآموز، کارفرما و سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور به عنوان ناظر منعقد خواهد شد.

حسینی‌نیا تأکید کرد: با توجه به اینکه ۳ میلیون واحدصنفی در کشور داریم اگر نیمی از  این تعداد نیز تمایل به همکاری داشته باشند و هر واحد تنها یک کارآموز را آموزش دهد می توانیم نزدیک به یک میلیون ۴۰۰ هزارنفر «کارآموز مهارت آموخته» وارد بازار کار کنیم که این مساله خدمت بسیار بزرگی به جوانان و اشتغالزایی کشور خواهد بود.

وی به پیاده سازی موفق این طرح در صنف خودرو سازی اصفهان اشاره کرد و ابراز کرد: یقین داریم که با اجرای این طرح در کشور در گام دوم انقلاب و نهضت مهارت افزایی گام های موثری برداشته خواهد شد.

در ادامه این نشست، قاسم نوده فراهانی (رئیس اتاق اصناف ایران) گفت: هدف از اجرای این طرح آموزش نیروی متخصص و توانمند مطابق با نیاز بازار کار است، که بر اساس آن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افراد واجد شرایط را به اتاق اصناف برای آموزش در یک واحدصنفی و رسته مورد نظر معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس کارفرما طی مدت مقرر آموزش‌های مهارتی لازم را به صورت رایگان به کارآموز ارائه می کند تا بتواند مهارت توآم با اشتغال را در یک حرفه بیاموزد و بعد از اتمام آن با مهارت و تخصص کافی وارد بازار کار شوند.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: کارآموز دارای مهارت، تخصص و اطلاعات کافی در مورد یک شغل، سریعتر جذب بازار کار می شود و این طرح برای جوانانی که به دنبال اشتغال پایدار و حرفه مناسب با علاقه خود هستند بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.

وی اظهار داشت: بر اساس اجرای این طرح فردی که به عنوان کارآموز به کارفرما معرفی می شود تنها تحت عنوان کارآموز برای آموزش رایگان در یک زمان تعیین شده در محل کار حضور می یابد و مشمول بیمه و حقوق نمی شود و لیکن در پایان دوره می تواند به راحتی وارد بازار کار شود.

نوده فراهانی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف تحصیلی به دلیل نداشتن آموزش های عملی مهارت و عدم تخصص مورد نیاز در بازار کار هستیم که صرفا مدرک دریافت کرده اند و همین روال باعث شده تا آمار رصد اشتغال در کشور پایین باشد.

 وی با بیان اینکه ضرورت اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به خوبی احساس می شود، گفت: در این زمینه با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به تفاهم رسیده ایم  و این طرح به زودی با تشکیل کمیته مشترک بین دو سازمان اجرا و با ابلاغ بخشنامه به اتاق های اصناف سراسر کشور عملیاتی خواهد شد و میزان افراد متخصص و مهارت آموخته یقینا افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این طرح نخستین بار در اواخر دوره دولت دهم مطرح شد اما مانند طرح امروزی کامل نبود و صرفا دانشجویان برای برخی از کلاس آموزش عملی داشته  و علم و تجربه را توام می آموختند که به صورت جدی دنبال نشد، اما این دوره با جدیت تمام و تعامل اتاق اصناف ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز