خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

در اجرای بیمه کارگران ساختمانی نیازمند تعامل تامین اجتماعی هستیم/ وزارت کار و تامین اجتماعی سه‌جانبه‌گرایی را رعایت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۴۷۲

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم گفت: اکنون که اصلاحیه ماده ۵ به انتهای کار رسیده است، انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی برای باز کردن گره مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی پای میز مذاکره با تشکل‌های کارگری بنشیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «اکبر علی‌ئی» در مورد تصویب طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس گفت: بالاخره بعد از سه سال کش و قوس اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری و با تلاش و پیگیری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی تصویب و برای تاییدیه نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.

او با بیان اینکه انتظار جامعه کارگری از وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی این است که پاسخ سال‌ها تلاش و کوشش نمایندگان کارگران را با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی پاسخ دهند، افزود: انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی هرچه سریعتر جلسات مشترک بین مدیران خود با کانون کارگران ساختمانی کشور را برای تحت پوشش قرار دادن تمامی کارگران ساختمانی فاقد بیمه در کمترین زمان ممکن و با نظارت کافی توسط انجمن‌های صنفی و تامین اجتماعی برگزار کند.

علی‌ئی افزود: در شرایط نامناسب اقتصاد، سفره معیشتی کارگران به ویژه کارگران ساختمانی روز به روز کوچک‌تر شده و از سوی دیگر به علت شیوع بیماری کرونا، شاهد بیکاری شمار زیادی از کارگران ساختمانی در بدترین وضعیت ممکن بودیم. با این وجود سازمان تامین اجتماعی به جای تعامل با تشکل‌های کارگری در بخش ساختمان بیمه شمار زیادی از کارگران ساختمانی را متوقف کرد.

به گفته وی؛ طی دو سال گذشته بیمه حدود ۲۵۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور قطع شده و هیچ جایگزینی برای آن‌ها انتخاب نشده است این در حالی‌ست که حدود ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه در نوبت تامین اجتماعی هستند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم در ادامه گفت: در یک سال و نیم گذشته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مدیران ستاد مرکزی هیچ جلسه‌ای با کانون سراسری برای کاهش فشارها و مشکلات کارگران ساختمانی برگزار نکردند و در واقع در سازمان شاهد یکجانبه‌گرایی به‌جای سه‌جانبه‌گرایی هستیم.

او همچنین گفت: تشکل‌های کارگری برای دفاع از حقوق مشروع و قانونی خود باید به مسئولین دسترسی داشته باشند. طی دو سال گذشته هزاران کارگر ساختمانی فاقد بیمه و در نوبت بیمه بنا به دلایل مختلفی از حوادث ناشی از کار گرفته تا تصادف و بیماری و کرونا جان خود را از دست داده‌اند و هم اکنون خانواده‌های آن‌ها از کوچکترین حمایتی برخوردار نیستند.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه گناه این کارگران و خانواده ‌هایشان مطمئنا دامن متخلفان را خواهد گرفت، در پایان افزود: اکنون که اصلاحیه ماده ۵ به انتهای کار رسیده، انتظار داریم سازمان برای باز کردن گره مشکلات مردم پای میز مذاکره با تشکل‌های کارگری بنشیند. کارگران ساختمانی نه صدقه می‌خواهند نه کمکی از دولت، آن‌ها حق قانونی خود را از تامین اجتماعی می‌خواهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز