خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

پرداخت ۵۰ درصد هزینه‌ی «بیمه تکمیلی بازنشستگان» دستاورد نیست/ ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی همچنان بلاتکلیف!

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۵۳۷

یدالله فرجی گفت: حالا که سازمان تامین اجتماعی ۹۰ هزار میلیارد تومان مطالبه خود از دولت را با واگذاری سهام پالایش نفت شازند گرفته، چرا بازهم باقیمانده متناسب‌سازی را اجرا نمی‌کند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، شانزدهم آذرماه، میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) در دیدار با اعضای کانون عالی بازنشستگان کارگری، پرداخت ۵۰ درصد از حق بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط سازمان تامین اجتماعی را یک «دستاورد» دانست و گفت: «ما ارائه خدمات به بازنشستگان عزیز را مایه افتخار می‌دانیم و خدا را شاکریم که توفیق خدمت به آنها را نصیب ما نموده است. به رغم محدودیت و مشکلات تأمین منابع، امسال هم مانند سال گذشته ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی بازنشستگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد ....»

پرداخت ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی دستاورد نیست

این در حالیست که به گفته‌ی فعالان صنفی بازنشستگان، «بیمه‌ی تکمیلی» فقط زائده‌ای ناخواسته بر تنِ نظام درمان تامین اجتماعی‌ست؛ چراکه اگر قانون الزام اجرایی می‌شد، درمان رایگان بایستی همه‌ی خدمات مورد نیاز در تمام بخش‌های درمانی کشور را پوشش می‌داد؛ یدالله فرجی (فعال صنفی بازنشستگان و رئیس اسبق شورای اسلامی کار شرکت جنرال استیل) با اشاره به اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: تقبل ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی بازنشستگان، یک دستاورد در مسیر ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان محسوب نمی‌شود و نمی‌توانند به آن افتخار کنند؛ درمان رایگان یک الزام است و مدیران سازمان به جای اینکه وظایف خود را به درستی انجام دهند، برای بیمه شدگان و خود سازمان هزینه می‌تراشند.

او در توضیح بیشتر اضافه می‌کند: متاسفانه به جای ارائه درمان رایگان و پایبندی به تکالیف روشنِ قانون الزام تامین اجتماعی، به دلالان و واسطه‌هایی پناه آورده‌اند که عارضه‌ای بدخیم به نامِ «بیمه‌ی مکمل» را به وجود آورده‌اند و در طبق سودجویی به بازنشستگان و سازمان تقدیم کرده‌‌اند. بیمه‌گذاران تکمیلی و واسطه‌های آن، فقط در فکر سودجویی هستند و نگاه کاسب‌کارانه به درمان بازنشستگان دارند.

به گفته‌ی فرجی، مشکل درمان بازنشستگان، مشکلی دیرپا و بسیار جدی‌ست که با تاسف باید بگوییم، هیچ راه‌حلی جز بیمه‌ی تکمیلی برای آن ندارند! اما این تمام ماجرا نیست.

۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی همچنان بلاتکلیف!

این فعال صنفی بازنشستگان، وضع معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی را بحرانی و در معرض سقوط بیشتر به زیر خط فقر توصیف می‌کند و می‌گوید: به روزهای پایانی دی ماه نزدیک شده‌ایم اما ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازیِ سال قبل را اجرایی نکرده‌اند؛ حتی تاریخ دقیق برای اجرایی شدن ارائه نمی‌دهند.

فرجی به مصاحبه‌ی خردادماه سال جاریِ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با صداوسیما اشاره می‌کند و می‌گوید: آقای موسوی در مصاحبه‌ی خردادماه با صراحت گفت «ما به جد پیگیر و مصمم هستیم تا ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی را برای بازنشستگان اجرایی کنیم»؛ ایشان در مصاحبه‌ای دیگر گفتند «مگر با اجرای باقیمانده متناسب‌سازی چقدر حقوق بازنشستگان زیاد می‌شود» و سپس خود ایشان جواب دادند « با اجرایی شدن آن، نهایتاً ۵ درصد به حقوق بازنشستگان افزوده می‌شود.»

پنج درصد هم برای ما پنج درصد است!

این بازنشسته در ارتباط با این اظهارات خطاب به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: آقای موسوی، برای ما پنج درصد زیاد است؛ ما کارگریم، بازنشسته‌ایم، حقوق‌مان به هزینه‌های زندگی نمی‌رسد، دخل و خرج‌مان با هم نمی‌خواند و در اداره زندگی درمانده شده‌ایم، بنابراین پنج درصد هم برای ما پنج درصد است و ارزش دارد؛ احتمالاً این درصدها برای شما و سایر مدیران مهم نیست؛ لطفاً حقوق ماهانه‌ی خودتان را اعلام کنید تا بدانیم آیا با ۷ میلیون یا نهایت ده میلیون تومان حقوق ماهانه می‌توانید زندگی را اداره کنید؟

او تاکید می‌کند: ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال قبل، طلب بازنشستگان کارگری از سازمان تامین اجتماعی‌ست و نمی‌توانند با مباحثه، از زیر بار اجرای آن فرار کنند؛ ده ماه تمام است که بازنشستگان منتظرند و هیچ پاسخ روشنی نمی‌گیرند.

چرا تبعیض؟!

فرجی در ادامه به تبعیض حاکم در نظام مزدی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: برای بازنشستگان لشگری و کشوری، در کمتر از دو ماه، لایحه‌ی افزایش حقوق را در دولت نوشتند، به مجلس ارائه دادند، در مجلس تصویب کردند و اجرایی هم شد؛ در واقع از نوشتن لایحه تا تامین اعتبار و اجرا، دو ماه هم طول نکشید؛ حالا ما بازنشستگان کارگری ده ماه است که در انتظار پرداخت طلب خودمان هستیم؛ نه قرار است لایحه‌ای بنویسند و نه قرار است مجلس چیزی را مصوب کند؛ همه چیز دست تامین اجتماعی‌ست و با یک امضا این اجرا محقق می‌شود؛ اما چرا اینهمه تبعیض روا می‌دارند؟!

او اضافه می‌کند: حالا که سازمان تامین اجتماعی ۹۰ هزار میلیارد تومان مطالبه خود از دولت را با واگذاری سهام پالایش نفت شازند گرفته، چرا بازهم باقیمانده متناسب‌سازی را اجرا نمی‌کند؟

این فعال صنفی بازنشستگان خطاب به مدیرعامل تامین اجتماعی می‌گوید: آقای موسوی از زمانی که شما مدیر سازمان شده‌اید، اطلاع‌رسانی شفافی صورت نگرفته است؛ چرا نمی‌گویید طلب ما بازنشستگان دقیقاً چه زمانی پرداخت می‌شود؛ جناب مدیرعامل، ما بازنشستگان حقوق‌مان کم است و نمی‌توانیم چرخ‌های زندگی را بچرخانیم، چرا در ارتباط با دغدغه‌های ما سخن نمی‌گویید؟

ترمیم مزد و مستمری «واجب» بود

او «ترمیم مزد و مستمری» در میانه‌ی سال را واجب می‌داند: «وقتی تورم ماه به ماه افزایش می‌یابد و تمام کالاهای زندگی گران می‌شوند، وقتی قیمت سبد خوراکی‌های حداقل‌بگیران به اندازه‌ی حقوق ماهانه‌ی آن‌هاست، بایستی حتماً حداقل مزد و مستمری در میانه‌ی سال ترمیم شود؛ چرا این اتفاق نیفتاد؛ چرا برای کارمندان شاغل و بازنشسته‌ی صندوق‌های دولتی حقوق را وسط سال زیاد کردند ولی به ما کارگران شاغل و بازنشسته هیچ اعتنایی نشد؟»

فرجی در پایان می‌گوید: کانون عالی بازنشستگان کارگری باید مطالبات بازنشستگان را با قدرت پیگیری کند؛ به بازنشستگان اطلاع دهد که در مورد ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی چه کرده‌اند، در ارتباط با درمان رایگان چه کرده‌اند و برای افزایش حقوق سال بعد چه پیشنهادی دارند؛ اعضای هیات مدیره کانون عالی به عنوان نمایندگان عالی بازنشستگان کارگری بایستی از دولت و مدیران سازمان تامین اجتماعی مطالبه‌گری کنند تا تبعیض از میان برداشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز