خبرگزاری کار ایران

جلوگیری از ورود ۷ کارگر «مجتمع فولاد گیلان» به کارخانه/ کارفرما: کارگران تعلیقی باید تعیین تکلیف شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۷۶۷

هفت کارگر قراردادی مجتمع فولاد گیلان به دنبال پیگیری خواسته‌های خود از کار تعلیق شدند اما کارفرما معتقد است؛ این کارگران در اعتراضات اخیر مانع فعالیت کارخانه شده و باید تعیین تکلیف شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۷ نفر از کارگران مجتمع فولاد گیلان واقع در شهرک صنعتی رشت به دلیل پیگیری مطالبات خود توسط کارفرما تعلیق شدند.

منابع کارگری در این‌باره گفتند: نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، دستمزد حداقلی و اضافه‌کار، مسکوت ماندن برخی مزایا وحذف برخی دیگر بارها اعتراض کرده‌ایم تا به حق و حقوق خود برسیم. به همین دلیل چهارشنبه هفته گذشته دست به اعتراض زدیم که در نتیجه آن کارفرما اقدام به تعلیق کار هفت نفر از همکاران‌مان کرد.

آن‌ها با بیان اینکه کارفرما با این استدلال که این ۷ کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند، از ورود آن‌ها به کارخانه ممانعت کرده است، گفتند: سوابق کاری این تعداد کارگر ۵ تا ۱۵ سال است و همگی نگران وضعیت شغلی و معیشتی خود هستند.

منابع خبری ادامه دادند: کارگرانی که برای حضور در محل کار خود محدود شده‌اند در واحد فروش، کنترل کیفیت، خدمات، پشتیبانی، تولید و سیالات مشغول کارند که دارای مدارک دیپلم، فوق دیپلم و بالاتر هستند.

در همین رابطه، یکی از کارگران به ایلنا گفت: علارغم اینکه وضعیت تولید و فروش محصولات این مجتمع بزرگ تولیدی بسیار خوب است اما دریافتی کارگران با حداقل حقوق قانونی شورای عالی کار، تامین‌کننده‌ی مخارج زندگی آن‌ها نیست. در عین حال کارگران از پاداش بهره‌برداری محروم هستند و اضافه‌کاری‌ها هم مداوم پرداخت نمی‌شود. همچنین سرویس حمل ونقل و ایاب و ذهاب کارگرانی که محل سکونتشان در شرق گیلان همانند شهرهای لاهیجان، آستانه اشرفیه و کوچصفهان است، نیز حذف شده است.

طبق ادعای این کارگر مجتمع فولاد گیلان همه کارگران این واحد در اعتراضات دو ماه گذشته نقش کلیدی داشتند بنابراین اگر کارفرما قصد اخراج دارد باید همه کارگران را اخراج کند.

نوید سیار ثابت (قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان) با تایید تعلیق کاری هفت کارگر در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: این اتفاق به دنبال اعتراضات هفته گذشته کارگران در این مجتمع تولیدی رخ داد و ۷ کارگر مربوطه به نحوی عاملی برای توقف فعالیت خطوط تولیدی مجتمع شدند.

او با بیان اینکه مجتمع فولاد گیلان یک بنگاه اقتصادی بزرگ است که حدود ۱۳۰۰ کارگر از تولیدات آن ارتزاق می‌کنند، در تشریح علت تعلیق کارگران گفت: خطوط تولیدی در مجتمع فولاد گیلان به‌صورت پیوسته است و چند اپراتور به‌صورت شیفتی در یک اتاقک مشغول کنترل خطوط هستند. این کارگران در روز اعتراض با قفل کردن درهای اتاق کنترل مانع تغییر شیف و جایگزین شدن اپراتور بعدی شدند و در نتیجه‌ی اختلال، خطوط تولیدی کارخانه متوقف شد.

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان گفت: این ۷ کارگر به کمیته انظباتی مجتمع معرفی شده‌اند که اعضای این کمیته انظباتی شامل نماینده کارگران و کارفرماست و یک نفر نیز به انتخاب سرپرستان در کمیته عضویت خواهد داشت. تصمیمات کمیته با اکثریت آراء به این ترتیب اتخاذ شد که تا مشخص شدن ابعاد پرونده این ۷ کارگر، موقتا این کارگران تعلیق از کار شوند.

او با بیان اینکه امیدوارم اعتراض کارگران صنفی بوده باشد و منشاء خارجی نداشته باشد، افزود: اگر این اعتراضات ریشه داخلی دارد مسئولین ذیربط باید به این پرونده رسیدگی کنند. اگر منشاء اعتراضات صرفا صنفی است مجموعه به سهم خودش گذشت خواهد کرد اما کارگرانی که مانع فعالیت تولید کارخانه شده و خسارت وارد کرده‌اند، باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته وی؛ حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در کشور وابسته به تولیدات مجتمع فولاد گیلان هستند که اگر چرخ این صنعت به هر دلیلی متوقف شود امنیت شغلی و معیشتی حدود ۲۰ هزار کارگر در این واحدها تهدید خواهد شد.

سیار ثابت در ارتباط به مطالبات کارگران مجتمع فولاد گیلان نیز گفت: مجموعه فولاد گیلان از سوی مدیریت بخش خصوصی اداره می‌شود که مالک دو کارخانه دیگر در سمنان و اهواز است. اخیرا دولت (حدودا دو ماه پیش) تصمیم به کاهش قیمت محصولات تولیدی کارخانه گرفت که این قیمت پایین‌تر از مواد اولیه تولید بود. این تصمیم باعث خسارت حدود سه هزار میلیاردی به کارخانه شد. با این حال یک روز در پرداخت حقوق کارگران تاخیر بوجود نیامد.

او با بیان اینکه کارگرانی که در ضرور و زیان کارفرما شریک نیستند، حداقل مطالبه‌گری‌های به موقع و آرامی داشته باشند، افزود: این در حالیست که مجتمع فولاد گیلان بالاترین حقوق را به نسبت سایر واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی به کارگران پرداخت می‌کند.

به گفته وی؛ یکی از مطالبات اعتراضی کارگران این مجتمع اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است که در دست اجراست و قرارداد آنهم نوشته شده است.

او درباره جذب برخی مزایای کمک معیشتی کارگران نیز گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۰ از محل تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم، مقرر کرده بود به جای پرداخت مالیات، کمک هزینه رفاهی برای کارگران فراهم شود. این مورد در بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت که ده‌ساله بوده، منقضی شده در نتیجه در سال جاری پرداخت کمک هزینه معیشتی به کارگران را نداشته‌ایم که در این مورد مجموعه مقصر نیست.

سیار ثابت در ارتباط با حدف سرویس کارگران شرق گیلان نیز گفت: طبق تصمیم مدیریت مجتمع تمامی سرویس شهرهایی‌هایی که مسافت آن‌ها بیشتر از ۲۵ کیلومتربودند به‌جز شهر سنگر که تعداد زیادی کارگر در آن سکونت دارند مابقی همانند لاهیجان، رودسر و لنگرود حذف شده‌اند.

به گفته وی؛ حذف سرویس ایاب و ذهاب کارگران کارخانه به‌دنبال کاهش هزینه‌ها صورت گرفته و هم‌اکنون مجتمع برای همین مسافت ۲۵ کیلومتری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در ماه هزینه می‌کند.

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان با بیان اینکه کارگران در چارچوب قانون و منافع خود باید پیگیر مطالبات صنفی خود باشند، درباره بازگشت به‌کار کارگران تعلیقی گفت: در صورتی به بازگشت کارگران تعلیقی فکر خواهیم کرد که شاهد اعتراض دوباره کارگری نباشیم و به این بهانه خطوط تولیدی کارخانه نیز متوقف نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز