خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

قراردادهای موقت تیشه به ریشه‌ی کارگران زدند!

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۹۸۸

یک فعال کارگری می‌گوید: با افزایش قراردادهای موقت، قدرتِ تشکل‌های کارگری، توان تعاونی‌های مسکن و تعاونی‌های مصرف، قوانینِ مربوط به طرح طبقه‌بندی مشاغل و بسیاری از مواد قانون کار کاهش یافت به طوری که امروز رسیدن به حداقلی‌ترین حقوق برای کارگران رویا شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داود میرزایی (دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه) در خصوص مشکلات امروز کارگران در آستانه‌ی سالروز تصویب قانون کار گفت: مشکلات کارگران، انحصاری و مربوط به یک شهر خاص نیست. کارگران مشکلات بسیاری دارند که مهم‌ترین این مشکلات نداشتنِ امنیتِ شغلی است. امنیتی که با دادنامه‌ی ۱۷۹ دیوان عدالت اداری خدشه دار شده و تا به امروز کارگران تبعاتِ این دادنامه را می‌بینند. 

میرزایی با بیان اینکه در آستانه‌ی سالروز تصویب قانون کار قرار داریم، افزود: قانون کار برای کارگران نوشته شده اما هیچ وقت و در هیچ دولتی به طور کامل اجرا نشده است. قراردادهای موقت تیشه به ریشه‌ی کارگران زدند و کل قوانین حمایتی رفته رفته رنگ باخت. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه ادامه داد: با افزایش قراردادهای موقت، قدرتِ تشکل‌های کارگری، توان تعاونی‌های مسکن و تعاونی‌های مصرف، قوانینِ مربوط به طرح طبقه‌بندی مشاغل و بسیاری از مواد قانون کار کاهش یافت به طوری که امروز رسیدن به حداقلی‌ترین حقوق برای کارگران رویا شده است. 

میرزایی گفت: مهم‌ترین کار برای کارگران، برگرداندنِ امنیتِ شغلی است. اگر امنیتِ شغلی احیا شود، به تبع آن تشکل‌های کارگری هم قدرت پیدا می‌کنند و از حالت نمایشی بودن خارج می‌شوند. تشکلی که نمایشی نیست، می‌تواند در جهت احقاق حقوق کارگران عمل کند. 

این فعال کارگری همچنین به معیشت کارگران اشاره کرد و گفت: درآمد یک کارگر ۶ میلیون تومان اما سبد معیشت ۱۸میلیون تومان است. در شرایط اقتصادی کنونی به قدری تأمین نیازهای اساسی مشکل شده که دیگر حتی آموزش و درمان هم به کالای تجملی تبدیل شده است! فرزاندان کارگران مجبورند از تحصیلاتِ عالیه صرف نظر کنند تا به بازار کار بروند و کمک دست خانواده‌ی خود باشند. 

وی افزود: انتظار داریم دولت به دور از هرگونه شعارزدگی مشکلات را حل کند. وزارت کار باید متوجه نقش خود باشد و در اولین قدم، امنیت شغلی را به کارگران برگرداند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه در ادامه در خصوص شمار حوادث کار در ساوه گفت: با توجه به اینکه بزرگترین شهرک صنعتی کشور در شهرسان ساوه قرار دارد، در نتیجه شمار حوادث کار در ساوه بالاست. با بازرسی‌هایِ کار مقطعی نمی‌توان جلوی وقوع حوادث کار را گرفت. همچنین کمیته‌های حفاظت فنی در کارخانه‌ها جایگاه خود را از دست داده‌اند و صورتجلسه‌های آن‌ها نمایشی شده است. برای کاهش حوادث کار هم یکی از مهم‌ترین اقدامات احیایِ امنیتِ شغلیِ و افزایش قدرت کارگر برای دفاع از حقوق خود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز