خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

با شعار نمی‌توان به سه‌جانبه‌گرایی رسید/ تشکل‌های کارگری و بازنشستگی رسمی کشور مظلوم هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۷۸۱

حسن صادقی گفت: دولت باید فعالان صنفی کشور را فارغ از مسائل سیاسی و جناحی نگاه کند و نگرش جناحی به تشکل‌ها اشتباه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و عضو هیات رئیسه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) با اشاره به‌ عدم صدور حکم رسمی رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی معاونت روابط کار وزارت کار گفت: این اقدامات مسبوق به سابقه بوده است. در زمان حضور محمد جهرمی در پست وزارت کار در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز تلاش گسترده‌ای صورت گرفت تا در امور داخلی انتخابات تشکل‌های کارگری و کارفرمایی مداخله شود. 

وی ادامه داد: معاون روابط کار آن زمان به همراه شخص وزیر در نیمه دهه ۱۳۸۰ این ایده را داشتند که باید نوعی بازدارندگی در برابر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ایجاد شود. تشکل‌های مستقل و توانمند که هدفشان پیگیری مطالبات جامعه کارگری است، در این چهارچوب باید متوقف می‌شدند و در آن سال‌ها دو تا سه سال جامعه کارگری را بدون تشکل صنفی کردند. آن‌ها کانون عالی شوراها را نیز منحل کردند. 

صادقی تصریح کرد: در آن زمان ادعا می‌شد که کانون عالی بازنشستگان عمدتا برخاسته از یک تشکل خاص (خانه کارگر) است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان این مطلب که «معاون روابط کار فعلی این حوزه را نمی‌شناسد» ادامه داد: اشتباه وزرای قبل در انتصاب ایشان در این پست موجب شد تا به دلیل نشناختن این حوزه، معاونت روابط کار فعلی به جای تاکید بر سه جانبه گرایی، با نگاهی حذفی با تشکل‌ها مواجه شود.

معاون دبیرکل خانه کارگر با استناد به فصل ششم قانون کار اظهار کرد: در فصل ششم قانون کار و ماده ۱۳۴ این قانون که در این فصل درج شده است، کلیه روابط و اصول حاکم بر فعالیت و تشکیل یک تشکل بازنشستگی آمده است. تدوین آیین نامه اجرایی این ماده نیز مانند بسیاری از مواد دیگر برعهده دولت به عنوان مجری گذاشته شده است. 

وی افزود: در آیین نامه اولیه، مدت قانونی فعالیت کانون‌های بازنشستگی ۲ سال عنوان شده بود. در زمان وزارت آقای شیخ‌الاسلامی در دولت دوم آقای احمدی‌نژاد، این دوره سه سال و در زمان وزارت علی ربیعی در زمان آقای روحانی، این دوره به ۴ سال افزایش پیدا می‌کند. در واقع طی دو دستورالعمل در طی چهارسال، مدت زمان دوره دوبرابر افزایش یافت. در اساسنامه کانون عالی بازنشستگان آمده که اگر دوره تمام شد، شش ماه مهلت وجود دارد که انتخابات برگزار شود. در پرونده اخیر، معاونت روابط کار و اداره کل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در همان زمان طی نامه‌ای ابلاغ کرد که همه تشکل‌های کانون‌های بازنشستگی که تاریخ کار آن‌ها پایان یافته است، شش ماه مهلت دارند تا کانون‌های خود را با انتخابات تشکیل دهند. این مهلت شش ماهه از تاریخ دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ شروع می‌شد. کانون‌هایی که در این شش ماه موفق به تشکیل نشدند، مجددا فرجه‌ای جدید دریافت می‌کنند. براساس این فرجه جدید بسیاری از کانون‌ها از جمله کانون بازنشستگان تهران انتخابات خود را عقب انداخته و سپس تشکل خود را شکل دادند. 

صادقی با اشاره به‌ عدم صدور حکم قلی شادبخش (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی) از سوی معاونت روابط کار گفت: اگر اقدامات ایشان تاکنون غیرقانونی بود، چرا در همان مقطع برگزاری انتخابات کانون عالی بازنشستگان برخوردی صورت نگرفت؟ ما تصور می‌کنیم اگر در انتخابات داخلی کانون عالی بازنشستگان آقای شادبخش انتخاب نمی‌شد و تنها یک عضو عادی هیات رئیسه کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی بود، این حاشیه -به بهانه اینکه اعتبار انتخابات مجمع عمومی ایشان در مرحله شهرستانی مسئله دارد یا زمان و مهلت قانونی برگزاری انتخابات کانون و دوره عضویت ایشان مسئله دارد- ایجاد نمی‌شد. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه «صولت مرتضوی به درستی و روشنی در جلسه رای اعتماد خود بر اهمیت سه جانبه‌گرایی به عنوان عنصر کلیدی تنظیم روابط کار اشاره کرده است» گفت: با شعار نمی‌توان به سه‌جانبه‌گرایی رسید.

وی با اشاره به اینکه «تشکل‌های کارگری و بازنشستگی رسمی کشور مظلوم هستند» گفت: ما فعالان تشکل‌های قانونی و ریشه‌دار در فضای صنفی تاکنون از طرف بسیاری از مغرضان خارجی و همچنین عناصر ناهمسو با انقلاب برچسب وابستگی خوردیم. این حاکی از مظلومیت تشکل‌ها است. این درحالی است که به دلیل مشکلات موجود بخشی از بدنه کارگری و بازنشستگی دچار ابهام است و ما نباید این بدبینی را به تشکل‌ها و فعالیت قانونی افزایش دهیم. لذا این را می‌خواهیم که وزیر جدید کار با دفاع از استقلال تشکل‌ها جامعه کارگری را به فعالیت قانون مدار صنفی بدبین نکند و فاصله بین مدیران اجرایی و فعالان تشکل‌ها را عمیق نکند.

صادقی در پایان از وزیر کار جدید خواست تا در سه جانبه گرایی از تجربه وزرای قبلی استفاده کند و همچنین توصیه کرد: آقای مرتضوی در سه جانبه گرایی باید از نمایندگان واقعی کارگران و کارفرمایان بهره ببرد. دولت باید فعالان صنفی کشور را فارغ از مسائل سیاسی و جناحی نگاه کند و نگرش جناحی به تشکل‌ها اشتباه است. تجدیدنظر در تصمیم وزارت کار درباره انتخابات کانون عالی بازنشستگان و بررسی دقیق ایرادات حقوقی رفتار معاونت روابط کار در این حوزه، می‌تواند آزمون خوبی برای وزیر جدید کار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز